גולשים כותבים

דברי הביקורת שעדיף להתעלם מהם, ואלה שדווקא מועילים

לא חוכמה להעביר ביקורת ולומר ש"לא טוב" מה שהזולת עושה. החוכמה היא להשתתף בהתייעצויות ולהציע הצעות קונקרטיות, שניתן להפיק מהן תועלת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נהניתי מאוד לקרוא המאמר: "איך מתחילים דברי ביקורת"? מאת הרב שמחה כהן שליט"א, בעלון הידברות פרשת אחרי מות, גיליון 399, מיום כ' בניסן תשע"ט.

לדעתי, היה ראוי להוסיף לזה את דברי המדרש בפרשת יתרו, האומר: שבעה שמות היו ליתרו, ובין אלה היה גם השם "יתר". על כך שואל המדרש, למה ניקרא שמו "יתר"? ועונה: על שייתר [הוסיף] פרשה אחת בתורה. ומהי הפרשה, שואל המדרש? והוא עונה שאמר למשה: "ואתה תחזה" וכו' (שמות פרק י"ח פסוק כ"א).

כאן נשאלת השאלה, הרי יתרו, כשהתחיל לדבר עם משה, התחיל במלים: "לא טוב הדבר אשר אתה עושה" שבפסוק י"ז, והמשיך דבריו בפסוקים י"ח-כ', ועוד הלאה. אם כן, מדוע פסח המדרש על כל הפסוקים האלה, וציין רק שיתרו הוסיף את הפרשה "ואתה תחזה", שהיא בתחילת פסוק כ"א?

התשובה לכך היא, כפי שאומרים אחדים מהמפרשים, שיש "ביקורת בונה", שיש לאמץ אותה, ויש "ביקורת הורסת", שיש להתעלם ממנה ולא להתייחס אליה. כאן, בדברי יתרו, הפסוקים המתחילים במלים: "לא טוב הדבר" וכו'. זו הגדרה של ביקורת הורסת, כיוון שכל אחד יכול לומר "לא טוב". בשל כך, המדרש התעלם מדברי ביקורת אלה. לעומת זאת, המלים "ואתה תחזה" וכו', הן דברי ביקורת בונה, עם הצעות קונקרטיות, הצעות מעשיות שמשה רבינו ע"ה קיבל וגם ביצע. ביקורת כזו יש לקבל וגם לאמץ, ולכן המדרש התייחס רק לביקורת מעין זו, ואמר שיתרו הוסיף את הפרשה הזו, "ואתה תחזה", שהיא ביקורת בונה.

זה מה שבא המדרש ללמד אותנו - שזו לא חוכמה להעביר ביקורת ולומר ש"לא טוב" מה שהזולת עושה. החוכמה היא להשתתף בהתייעצויות המתקיימות במסגרת הנדרשת, להתעניין בנעשה ולהציע הצעות קונקרטיות, שניתן להפיק מהן תועלת. דברים אלה - אני אישית, כאשר עסקתי בענייני ציבור - הרבה פעמים העליתי בפני החברים, ובקשתי מהם שכל החברים והחברות שיש להם מה לתרום למען הקהילה, או מה להעיר, מבקשים מהם כי יואילו בטובם לבוא ולומר כל מה שיש להם לומר, אפילו אם זו מגמה ביקורתית - ובלבד שיטלו חלק פעיל בכל הנעשה בתחום הארגון, מתוך הנחה שלכל אחד ולכל אחת, ישנן ודאי הצעות חשובות מאוד, הנכללות במסגרת של "ביקורת בונה". אנחנו מאמינים, שבדרך זו נצליח, בע"ה, לקדם את העניינים של הארגון, וגם ייטב לכל אנשי הקהילה, וזה יהיה שכרינו.

 בבירכת חברים ואיחוד השורות

 משה ג'יעאן (זרקינא)

תגיות:ביקורתגולשים כותבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה