שאלות באמונה

בדוק את עצמך: מה דרגת האמונה שלך?

המאמין השלם אינו נותן שהות לפגם אמונה לשכון בתוכו ומצליח תכף סמוך לניסיון להדוף את הזעם והקצף ולהתרצות לרצון ה' באשר נוהג עימו. הפחות מאמין נרגע לאחר דקות מספר, והפחות מאמין נרגע לאחר יותר זמן, וכן על זה הדרך

| י"ד אייר התשע"ט |
(צילום: shutterstock)
אא

אוֹמְרִים חֲזַ"ל (גמ' סוטה מח), מִי גָּרַם לַצַּדִּיקִים שֶׁיִּתְבַּזְבֵּז שֻׁלְחָנָם לֶעָתִיד לָבוֹא? קַטְנוּת אֲמָנָה שֶׁהָיְתָה בָּהֶם. וְהוּא פֶּלֶא- מִצַּד אֶחָד מְדֻבָּר בְּ"צַדִּיקִים", וּמֵאִידָךְ "קְטַנֵּי אֲמָנָה"?

אֶלָּא כַּמְבֹאָר, אֶפְשָׁר בַּמַּחְשָׁבָה לְבַד כְּבָר לַהֲרֹס אֶל ה' וּלְהִמָּצֵא כְּלִי רֵיק לְפָנָיו, חַס וְחָלִילָה, וְגַם צַדִּיק גָּמוּר יִתָּכֵן וְהַרְבֵּה פְּעָמִים, כְּשֶׁמֻּפְתָּע הוּא בְּאֵיזֶה נִסָּיוֹן מַפְתִּיעַ הַמְעוֹרֵר אֶצְלוֹ זַעַם וְקֶצֶף, מַקְפִּיד הוּא עַל זוּלָתוֹ אוֹ עַל בְּנֵי בֵּיתוֹ, וּבְמַחְשָׁבָה שֶׁכָּזוֹ פָּגַם בֶּאֱמוּנָתוֹ. וּכְכָל שֶׁהָאֱמוּנָה מוּחָשִׁית וּבְרוּרָה אֵצֶל הָאָדָם, כָּךְ מַשְׁהֶה פָּחוֹת אֶת קִצְפּוֹ וְזַעֲמוֹ עַל הַנְהָגַת ה'.

 

אֱמוּנָה - הַמּוֹדֵד לְמַדְרֵגוֹת בְּנֵי הָאָדָם

וְנַסְבִּיר כַּוָּנָתֵנוּ:

הַמַּאֲמִין הַשָּׁלֵם אֵינוֹ נוֹתֵן שְׁהוּת לִפְגַם אֱמוּנָה לִשְׁכֹּן בְּתוֹכוֹ וּמַצְלִיחַ תֵּכֶף סָמוּךְ לַנִּסָּיוֹן לַהֲדֹף אֶת הַזַּעַם וְהַקֶּצֶף וּלְהִתְרַצּוֹת לִרְצוֹן ה' בַּאֲשֶׁר נוֹהֵג עִמּוֹ. הַפָּחוֹת מַאֲמִין נִרְגָּע לְאַחַר דַּקּוֹת מִסְפָּר, וְהַפָּחוֹת מַאֲמִין נִרְגָּע לְאַחַר יוֹתֵר זְמַן, וְכֵן עַל זֶה הַדֶּרֶךְ. וְזֶה בְּעֶצֶם כְּלִי הַמּוֹדֵד לֶאֱמוּנָתוֹ שֶׁל הָאָדָם- שֶׁמַּצְלִיחַ כַּמָּה שֶׁיּוֹתֵר קָרוֹב לַנִּסָּיוֹן לַהֲדֹף אֶת מַחְשְׁבוֹת הַמִּינוּת וְהַמֶּרֶד הַמִּתְעוֹרְרוֹת בְּקִרְבּוֹ וְלִהְיוֹת בַּר לֵבָב וּשְׂבַע רָצוֹן בְּהַנְהָגַת ה', וּמַה שֶּׁפָּחוֹת לְהַשְׁהוֹת בְּקִרְבּוֹ אֶת הַזַּעַם וְהַקְּפֵּדָה, וּכְכָל שֶׁמַּצְלִיחַ לַהֲדֹף אֶת הִתְקַצְּפוּתוֹ וּמִרְדּוֹ מַה שֶּׁיּוֹתֵר סָמוּךְ לַנִּסָּיוֹן, הֲרֵי הוּא בְּמַדְרֵגָה גְּבוֹהָה יוֹתֵר בָּאֱמוּנָה.

וַהֲרֵי כָּל יְהוּדִי מַאֲמִין בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר מִתְרַצֶּה וּמְקַבֵּל אֶת הַנְהָגַת ה', אוּלָם הַפָּגוּם בֶּאֱמוּנָתוֹ מְקַבֵּל זֹאת רַק לְאַחַר שֶׁכְּבָר נִרְגַּע וְהִתְאוֹשֵׁשׁ מֵהַמַּכָּה שֶׁנִּחֲתָה עָלָיו לְאַחַר כַּמָּה יָמִים אוֹ חֳדָשִׁים אוֹ יוֹתֵר, אֲזַי, כֵּיוָן שֶׁסּוֹף סוֹף מַאֲמִין הוּא וּכְבָר עָבַר זְמַן רַב מֵהַנִּסָּיוֹן, רַק אָז יֵשׁ לוֹ אֶת הַכֹּחַ בְּנַפְשׁוֹ לוֹמַר "כַּפָּרַת עֲוֹנוֹת", "הַכֹּל מֵאֵת ה'", אוּלָם לֹא עָצַר כֹּחַ בְּנַפְשׁוֹ לוֹמַר זֹאת וּלְהַאֲמִין כָּךְ כְּשֶׁהָיָה בְּסָמוּךְ לַצָּרָה, וּכְכָל שֶׁיַּסְמִיךְ הָאָדָם לְמַכָּתוֹ וּלְיִסּוּרָיו אֶת הַסְכָּמָתוֹ לִגְזֵרַת שָׁמַיִם, כֵּן מֻשְׁלָם הוּא יוֹתֵר בָּאֱמוּנָה.

וְכָאן עָלֵינוּ לָשֵׂאת קַל וָחֹמֶר, אִם לְצֹרֶךְ נֵס יְצִיאַת מִצְרַיִם- קְרִיעַת יַם סוּף נִדְרַשׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִצּוּי אֱמוּנָה בְּאֹפֶן כֹּה נַעֲלֶה- עַד כְּדֵי שֶׁיַּגִּיעוּ הַמַּיִם לְצַוְּארֵיהֶם, אָנוּ שֶׁעוֹמְדִים לִקְרַאת אוֹר הַגָּדוֹל שֶׁל הַגְּאֻלָּה שֶׁנֵּס מִצְרַיִם לֹא יִזָּכֵר לְעֻמָּתוֹ, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה שֶׁאָנוּ נִדָּרֵשׁ לְמַצּוֹת אֶת אֱמוּנָתֵנוּ עַד כְּדֵי מְסִירוּת נֶפֶשׁ יוֹתֵר מִמַּיִם עַד הַצַּוָּאר, שֶׁהֲרֵי אָנוּ בְּשַׁעַר הַחֲמִשִּׁים שֶׁל הַטֻּמְאָה שֶׁלֹּא הָיָה כְּמוֹתוֹ וְעִמּוֹ אָנוּ צְרִיכִים לְהִתְמוֹדֵד טֶרֶם הִתְגַּלּוּת אוֹר הַגָּדוֹל שֶׁל הַגְּאֻלָּה.

וּבְיוֹתֵר יֵשׁ לָנוּ לִדְאֹג מִמַּדְרֵגוֹת הָאֱמוּנָה שֶׁאָנוּ אוֹחֲזִים בָּהֶם כִּי כְּפִי מַדְרֵגָתֵנוּ עַתָּה בָּאֱמוּנָה כֵּן נִזְכֶּה לֶעָתִיד.

 

אֱמוּנָה - הַמּוֹדֵד לַגְּמוּל הַמְעֻתָּד לִבְנֵי אָדָם

הֶ"חָפֵץ חַיִּים" בְּסִפְרוֹ (מחנה ישראל פ"ג) אוֹמֵר, שֶׁבְּעֶצֶם כָּל מַדְרֵגָתוֹ שֶׁל הָאָדָם לֶעָתִיד לָבוֹא- כְּפִי מַדְרֵגַת אֱמוּנָתוֹ שֶׁהָיְתָה לוֹ בְּאֵרוּעֵי הָעוֹלָם שֶׁעָבְרוּ עָלָיו. וְאֵלּוּ דְּבָרָיו:

"עוֹד צָרִיךְ הָאָדָם לֵידַע, שֶׁעִקַּר הַטּוֹבָה הַשְּׁלֵמָה הָעֲתִידָה בִּימֵי הַגְּאֻלָּה יִהְיֶה מַגִּיעַ לְכָל אֶחָד כְּפִי גֶּדֶר הָאֱמוּנָה וְהַהִתְחַזְּקוּת שֶׁהָיָה לוֹ בְּהַקָּדוֹשׁ- בָּרוּךְ-הוּא בְּעֵת הַגָּלוּת. שֶׁאִם רָפָה יָדוֹ, אָז, חַס וְחָלִילָה, מִתְבַּזְבֵּז עַל יְדֵי זֶה שֻׁלְחָנוֹ לֶעָתִיד לָבוֹא, וְאִם הָיְתָה אֱמוּנָתוֹ שְׁלֵמָה בַּה' וְהִתְבּוֹנֵן תָּמִיד בְּכָל הָעִנְיָנִים שֶׁאֵרְעוּ לוֹ שֶׁבְּוַדַּאי עוֹשֶׂה הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עִמּוֹ זֶה לְטוֹבָה, יִתְרוֹמֵם עֲבוּר זֶה מַדְרֵגָתוֹ מְאֹד מְאֹד לֶעָתִיד לָבוֹא וִיהֵא שֻׁלְחָנוֹ שָׁלֵם מִכָּל טוּב".

וּבְעֶצֶם הַדְּבָרִים פְּשׁוּטִים, שֶׁהֲרֵי כָּתַב הָרַמְחַ"ל, שֶׁלֶּעָתִיד עִקַּר הָאֹשֶׁר וְהַשִּׂמְחָה וּשְׁלֵמוּת הַבְּרִיאָה תְּהֵא בְּכָךְ שֶׁיִּתְגַּלֶּה סוֹד "הַיִּחוּד הַשָּׁלֵם"- שֶׁיִּתְגַּלֶּה יִחוּדוֹ יִתְבָּרַךְ אֲשֶׁר אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ כְּלָל.

וְאִם כֵּן, כַּמָּה שֶׁיּוֹתֵר צָעַד הָאָדָם לְכִוּוּן תַּכְלִית זוֹ בִּזְמַן חֹשֶׁךְ הַגָּלוּת, הֲרֵי שֶׁבְּכָךְ הֵכִין וְהִכְשִׁיר עַצְמוֹ לִקְרַאת הָאוֹר הַגָּדוֹל שֶׁיִּתְגַּלֶּה, שֶׁזֶּה כָּל תַּכְלִית הַבְּרִיאָה מִבְּרִיאַת הָעוֹלָם עַד תִּקּוּן עוֹלָם בְּמַלְכוּת שַׁדַּי- שֶׁיִּתְגַּלֶּה יִחוּדוֹ לְלֹא מָסַכִּים, אֶלָּא בִּבְרִירוּת שֶׁלֹּא הָיְתָה כָּמוֹהָ, וְיֵדְעוּ כֻּלָּם אֲשֶׁר אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ. וְכָל תַּכְלִית הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת, הַכֹּל כַּהֲכָנָה לִקְרַאת שְׁלֵמוּת הַתִּקּוּן שֶׁיִּתְגַּלֶּה אוֹרוֹ יִתְבָּרַךְ, אֶלָּא שֶׁלֶּעָתִיד לָבוֹא כְּבָר יִתְגַּלֶּה יִחוּדוֹ לְלֹא בְּחִירָה וְחֵפֶץ, שֶׁהֲרֵי אֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה יַעֲבִיר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא מִן הָאָרֶץ, וְכָל הַגְּבוּרָה וְהַנִּצָּחוֹן זֶה עַתָּה בְּעִדַּן חֹשֶׁךְ וְהֶסְתֵּר פָּנִים לְגַלּוֹת אֶת יִחוּדוֹ, וְזֶה בְּעֶצֶם מַה שֶּׁיִּגְרֹם לְתִקּוּן הָעוֹלָם בְּהִתְגַּלּוּת יִחוּדוֹ- בָּזֶה שֶׁאָנוּ נִשְׁבֹּר אֶת קְלִפּוֹת הַכְּפִירָה וּנְגַלֶּה מִתּוֹךְ הַהֶסְתֵּר אֶת יִחוּדוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁזֶּה מַה שֶּׁיָּבִיא אֶת הָעוֹלָם לְתִקּוּנוֹ.

וְלָכֵן, כָּל מִי שֶׁהִשְׁתַּתֵּף יוֹתֵר בְּמַהֲלַךְ תִּקּוּן זֶה לְגַלּוֹת אֶת יִחוּדוֹ יִתְבָּרַךְ מִתּוֹךְ הַחֹשֶׁךְ, שֻׁתָּף מָלֵא הוּא בְּתִקּוּן הַשְּׁלֵמוּת, זְמַן הִתְגַּלּוּת הַיִּחוּד. וּכְכָל שֶׁעָבַר עַל הָאָדָם יוֹתֵר חַשְׁכוּת וְהֶסְתֵּר פָּנִים וְעִם כָּל זֶה הִצְלִיחַ לְהִתְגַּבֵּר וּלְגַלּוֹת מִתּוֹךְ הַחֹשֶׁךְ שֶׁבְּעֶצֶם אוֹרוֹ יִתְבָּרַךְ טָמוּן בִּפְנִים וְהוּא מֵאֲחוֹרֵי הַכֹּל וְאֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ כִּפְשׁוּטוֹ מַמָּשׁ וְשֶׁכָּל מִקְרֵי הָעוֹלָם אֵינָם מְצִיאוּת בִּפְנֵי עַצְמָם כְּלָל, הַכֹּל דִּמְיוֹן וַאֲחִיזַת עֵינַיִם, וּבְעֶצֶם אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ כְּלָל וּכְלָל, אֲזַי אָכֵן אֱמֶת זוֹ תִּתְגַּלֶּה לֶעָתִיד לָבוֹא, וְזֶה יְהֵא שְׂכָרֵנוּ חֵלֶף עֲבוֹדָתֵנוּ כָּאן בְּעִדַּן חֹשֶׁךְ- לְשַׁבֵּר אֶת קְלִפַּת הַמִּינוּת הָאוֹחֶזֶת עֵינֵי בְּנֵי הָאָדָם לִרְאוֹת אֶת הָעוֹלָם כְּמִקְרִי וְטִבְעִי וּלְהִתְיַחֵס לַסִּבּוֹת וְלֹא לְסִבַּת כָּל הַסִּבּוֹת. ו

ְכָל יִשְׂרָאֵל מַאֲמִינִים בְּנֵי מַאֲמִינִים, וְכֻלָּם שֻׁתָּפִים בִּשְׁבִירַת קְלִפָּה זוֹ מִפְּנֵי הָאֱמוּנָה שֶׁבָּהֶם, אוּלָם אֵין הַמַּדְרֵגוֹת שָׁווֹת- יֵשׁ אֶחָד שֶׁמִּתְאוֹשֵׁשׁ לָאֱמוּנָה רַק לְאַחַר זְמַן, וְיֵשׁ תֵּכֶף וּמִיָּד בְּסָמוּךְ לַנִּסָּיוֹן, וְיֵשׁ מַדְרֵגוֹת רַבּוֹת בֵּין בְּנֵי הָאָדָם בָּזֶה, וְכָל אֶחָד לְפִי מַדְרֵגָתוֹ כֵּן שֻׁתָּף הוּא בִּשְׁלֵמוּת הַתִּקּוּן לֶעָתִיד, לָכֵן כָּל אֶחָד אָכֵן יִזְכֶּה כְּפִי שֻׁתָּפוּתוֹ לֶעָתִיד בַּשָּׂכָר הַגָּדוֹל שֶׁיִּתְגַּלֶּה לַמַּאֲמִינִים בּוֹ. וְלֹא דּוֹמֶה שְׂכָרוֹ וְעָנְגוֹ שֶׁל הַמַּאֲמִין הַשָּׁלֵם שֶׁנָּטַל חֵלֶק גָּדוֹל בִּשְׁלֵמוּת הַתִּקּוּן לֶעָתִיד, שֶׁהוּא גִּלּוּי יִחוּדוֹ יִתְבָּרַךְ, לַמַּאֲמִין פָּחוֹת, שֶׁנָּטַל חֵלֶק קָטָן בְּשֻׁתָּפוּת תִּקּוּן הָעוֹלָם לֶעָתִיד.

אוּלָם אִם חַי הָאָדָם אֶת חַיֵּי הָאֱמוּנָה לְלֹא עָמָל בְּכִוּוּן חִדּוּשׁ הַהַכָּרָה, נִשְׁאָר עִם הֶכֵּרוּת הַיַּלְדוּת, וְכָךְ יְכוֹלִים לַעֲבֹר עָלָיו עַשְׂרוֹת שָׁנִים בְּקִיּוּם מִצְווֹת, אוּלָם הַכָּרַת לִבּוֹ לֹא תִּשְׁתַּנֶּה וְהוּא כְּאִלּוּ עוֹמֵד מִן הַצַּד וְאֵינוֹ מִתְעַלֶּה עַל יְדֵי עֲבוֹדָתוֹ. (הגר"י לוינשטיין זצ"ל)

המאמר לקוח מתוך הספר "חי באמונה". לרכישת ספרו של הרב יעקב ישראל לוגסי הקליקו כאן.


דרגו את המאמר - ותעזרו לקידומו בגוגל:

ממוצע 5 (4 מדרגים)
הנקראים ביותר
הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

319לרכישה

מוצרים נוספים

המדריך המלא לחינוך ילדים - הרב זמיר כהן

בוסר המלאכים - ארגז כלים להורי המתבגר - הרב דן טיומקין

רזי התזונה - להתנקות, להבריא, לרזות בקלות

תיק מהודר עם ידית לטלית ותפילין

נטלה מהודרת "עיטורים"

ערכה מהודרת להבדלה

לכל המוצרים