חדשות בארץ

המשא ומתן הקואליציוני עדיין תקוע, שרי הליכוד בהמתנה לחלוקת התיקים

השר זאב אלקין אמר כי ישנם קשיים גדולים במשא ומתן: "בינתיים כל אחד מהשותפים יושב על העצים הגבוהים. אני מאוד מקווה שבסוף השכל הישר יגבר"

נתניהו (צילום: פלאש 90)נתניהו (צילום: פלאש 90)
אא

עשרה ימים לפני תום הארכה שהעניק הנשיא ראובן ריבלין לראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב את ממשלתו – עדיין לא מסתמנת פריצת דרך במשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד למפלגות השונות.

על פי הדיווח הבוקר (ראשון) של יובל קרני ב"ידיעות אחרונות", גורמים בקואליציה טענו כי "אם לא תהיה פריצת דרך משמעותית השבוע, נתניהו יתרחק מהקמת הממשלה החמישית שלו באופן דרמטי". לדבריהם, "זה חריג וחסר תקדים ששבוע וחצי לסיום המשא ומתן עדיין אין הסכם אפילו עם מפלגה אחת".

השר זאב אלקין אמר הבוקר, בראיון לכאן רשת ב', כי "יש קשיים גדולים. בינתיים כל אחד מהשותפים יושב על העצים הגבוהים. אני מאוד מקווה שבסוף השכל הישר יגבר ותקום ממשלה. אם בגלל ההתעקשויות של השותפים המדינה עוד פעם תלך לבחירות, זאת תהיה תוצאה הזויה. לצערי, בחירות חדשות הן אופציה הזויה, אבל זו אפשרות כשאנשים מתנהגים באופן לא הגיוני".

כזכור, ראש הממשלה נתניהו הביע לפני מספר ימים את אי שביעות רצונו מהתנהלות המשא ומתן מול המפלגות השונות, וזאת בניסיון להפעיל לחץ פומבי עליהן. הוא אמר כי המשא ומתן "הופך לבלתי אפשרי" וציין כי "כמעט כל הסיעות הקטנות דורשות דרישות בלתי אפשריות שמתנגשות זו בזו במאה ושמונים מעלות".

אבן הנגף המסתמנת בשלב זה כמרכזית בדרכו של נתניהו היא מפלגת ישראל ביתנו. למרות שיחה שקיים שלשום עם אביגדור ליברמן, לא נרשמה התקדמות במשא ומתן בין הצדדים. בישראל ביתנו מתעקשים עדיין על חקיקת חוק הגיוס בנוסח שעבר בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה – דרישה שהמפלגות החרדיות אינן מוכנות לה.

מכשול נוסף הוא סוגיית תיק המשפטים. באיחוד מפלגות הימין מתעקשים כי התיק יופקד בידיו של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', בעוד ראש הממשלה נתניהו מעוניין להשאיר את המשרד בליכוד ולתת את התיק לשר יריב לוין. הרב חיים דרוקמן, בכיר רבני הציונות הדתית, הבהיר הבוקר כי ללא מסירת תיקי החינוך והמשפטים לאיחוד מפלגות הימין לא תהיה ממשלה. בראיון לשרון גל בגלי ישראל אמר הרב דרוקמן כי לא תהיה פשרה בנושא, כדוגמת מסירת המשרד לביטחון פנים לידי המפלגה: "יש דברים פשוטים, אלמנטריים. אם כך מתחילה הממשלה – עם מום כזה – אני די סקפטי לגבי ההמשך. מה קורה כאן? הבית היהודי היה ילד טוב ירושלים. הוא הלך לבחירות עם עוצמה יהודית, למרות שזה הבריח הרבה קולות ממנו, כדי שתהיה ממשלת ימין ומר נתניהו יהיה ראש ממשלה, אחרת לא הייתה ממשלת ימין. אז לכן מגיעה לו עכשיו יריקה בפנים?"

בתוך כך, בליכוד ממתינים השרים הבכירים בדריכות בהמתנה להחלטותיו של נתניהו בנוגע לשיבוצם במשרדים השונים שייוותרו לליכוד לאחר חלוקת התיקים למפלגות הקטנות. על פי הדיווח של יהודה שלזינגר ב"ישראל היום", שני שרים יכולים להיות רגועים – שר התחבורה ישראל כץ, שיישאר במשרד החוץ, בו הוא מכהן בחודשים האחרונים בתפקיד ממלא מקום; ויריב לוין, שצפוי לקבל שדרוג ממשרד התיירות למשרד המשפטים, זאת כאמור בכפוף למשא ומתן שטרם הושלם עם איחוד מפלגות הימין. על פי ההערכות, השרה מירי רגב – שקיוותה לקבל את התיק לביטחון הפנים – לא תזכה בו.

בנוסף לרצונם של שרי הליכוד בקדנציה האחרונה להתקדם לתפקיד בכיר יותר, ברשימת הליכוד ישנם לא מעט חברי כנסת ששואפים להתברג בתוך הממשלה - ביניהם חברי הכנסת החדשים של הליכוד, יואב גלנט וניר ברקת, אך גם חברי כנסת ותיקים יותר כדוגמת אבי דיכטר, דוד ביטן ודודי אמסלם. שאלת המשרד אליו ייכנס גדעון סער נתונה אף היא בערפל. לאור הביקורת שמתח בשבוע שעבר על הכוונה לתקן את חוק החסינות, מעריכים במערכת הפוליטית כי יוצע לו תיק זוטר, אם בכלל. במקרה זה לא ברור האם סער יסכים להצעה, וייתכן שיעדיף להישאר מחוץ לממשלה.

תגיות:הליכודישראל ביתנואיחוד מפלגות הימין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה