פעילות הידברות

הרב ביטון ממחלקת שלום בית: "אנחנו רוצים להנחיל לציבור את הידע שצברנו"

לרגל פתיחת קורס ליועצי נישואין מבית הידברות, ראיון עם הרב שמעון ביטון, העומד בראש מח' שלום בית בארגון הידברות, מדבר על הקשיים הזוגיים המיוחדים לדור שלנו, ועל המטרות בפתיחת הקורס

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחלקת שלום בית המצליחה והמופלאה של הידברות קיימת מזה כ-4 שנים, וטפלה עד היום בלא פחות מ-50,000 מקרים.

עם פתיחתו של קורס להכשרת יועצי נישואין, שוחחתי עם הרב שמעון ביטון, העומד בראש המחלקה, כדי לשמוע קצת על הפעילות במחלקה, ועל מה שהוביל להחלטה לפתוח קורס שכזה.

יש הרבה יועצי נישואין שעובדים באופן פרטי, בקהילה. האם יש הבדל בינם לבין היועצים של הידברות?

"יש הבדל אחד מהותי – רמת הקושי. כשיש לזוג קושי פשוט או יומיומי, הוא הולך באמת ליועץ בקהילה. להידברות אנשים זוגות מגיעים כשהם כבר במצבים של 'טוטאל לוס', מצבים קשים או קיצוניים ממש, הרבה פעמים ממש רגע לפני גירושין. לכן הצוות של מחלקת שלום בית בהידברות צבר הרבה מאד חוכמה, ידע וניסיון בטיפול במקרים מורכבים של בעיות בשלום בית".

מה גרם לארגון הידברות להחליט דווקא עכשיו לפתוח קורס יועצי נישואין?

"יש לזה כמה סיבות. קודם כל, אנחנו רוצים להנחיל לציבור את הידע שצברנו. פשוט כדי לתת לאנשים יותר כלים להתמודדות נכונה ולטיפול נכון. במקביל, גם אצלנו במחלקה נוצר צורך משמעותי במטפלים נוספים, שיכולים לטפל במקרים מורכבים. וכדי שאנשים יוכלו לעשות את זה, ובאמת לעזור לזוגות שפונים אלינו, הם צריכים ידע נרחב וכלים נכונים ויעילים לעבודה שיילמדו בקורס.

"כמו שאמרנו, יש הרבה מטפלים ויועצים בקהילה. אבל היום המציאות של הזוגות קצת שונה מבעבר. אפשר ללמוד המון שנים ייעוץ נישואין, אבל לא ללמוד על מקרים שקורים ספציפית במציאות היומיומית שלנו. המציאות שלנו ייצרה חסימות רגשיות, התא המשפחתי נעשה רופף. כבר בדור הקודם היתה התרופפות של התא המשפחתי, וזה גרם לסגירות רגשית בדור הזה – סגירות שמגיעה אלינו לתוך הבתים. אחת ההשלכות הנפוצות שאיתה אנחנו מתמודדים הרבה פעמים הינה בעיות בתקשורת, וצריך לדעת להתמודד איתן בנוסף לסגירות".

למה הכוונה, "בעיות תקשורת מהותיות"? תוכל לתת דוגמא למקרה שאופייני לדור שלנו?

" הגיעו אלינו איתי ושירן (השמות בדויים, כמובן, והפרטים מטושטשים), זוג בגילאי 40 פלוס, נשואים קרוב ל-19 שנה. הם כבר עברו 7 או 8 מטפלים שונים (!) שלא הצליחו לעזור להם. הבעל סיפר שאשתו מעדיפה את הילדים על פניו, ולא מאפשרת לו לחנך את הילדים, אפילו בדברים הכי קטנים כמו 'תכניס את הצלחת לשולחן, שלא תיפול'. גבר מטבעו זקוק לתחושה של חשיבות בבית, והמציאות הזו גרמה לו לסבל נורא.

"לעומתו, האישה טענה שבעלה מנותק רגשית, ממש מנותק מהרגשות שלו ומהרגשות לילדים, ולכן קשוח מידי איתם. היא הרגישה שהיא לא יכולה לאפשר לו להעיר להם – כי הוא פוגע בהם.

"הם כבר היו מיואשים מאוד, ובמצב שבו המרחק ביניהם לגירושין היה קצר מאד. ואז הם הגיעו אלינו עבדנו איתם עם גישת 'גם וגם', שהוא אחד המודלים לתקשורת שנלמדים בקורס, ואז התברר דבר מעניין – ולמעשה פשוט. הם למדו במהלך הפגישות להכיר זה את זו יותר, והבעל סיפר: 'סבלתי, גדלתי עם אבא שלא נתן ביטוי לרגשות אף פעם. להיפך – הוא אמר לי תמיד שרגשות יכולים לעכב אותי בחיים, ושאני צריך להניח את הרגש בצד כדי להתקדם. והוא צדק. היום אני עם תואר שלישי, יש לי משכורת גבוהה מאד, וזה רק בזכות העובדה ששמתי את הרגשות בצד'.

"האישה, גם לה סיפור משלה, ראתה הרבה אלימות במשפחה בבית שממנו הגיעה. מגיל צעיר היא התמודדה עם סבל גדול, כשראתה את ההורים שלה מתקוטטים, והתוצאה היא שעד היום היא לא יכולה, פשוט לא מסוגלת, לראות ילד סובל.

"שתי מציאויות החיים האלה התנגשו פתאום בחיי הנישואין שלהם. פתאום היא רואה את בעלה, שכשהוא רוצה להעיר לילד – הוא שם את הרגשות בצד, וכך הילד צריך להתמודד עם חוסר רגש, שהוא לא תמיד נעים. וכך, הבעל מאמין שהוא צודק בהתנהלות שלו, והאישה לא יכולה לראות את ההתנהלות הזו.

"בשיחה הם הבינו את הסיפורים אחד של השני. הם הבינו שהם לא פועלים אחד נגד השני, אלא כל אחד בעד עצמו. מובן שההבנה הזו לא מספיקה – צריך גם לעבוד בשביל להגיע לשינוי ולשיתוף פעולה. אבל מתוך ההבנה הזו הם התאחדו ברצון שלהם לשקם את הבית. הם הבינו שהוויכוח ביניהם הוא לא באמת ויכוח ביניהם, אלא ויכוח של סיפורי חיים.

"המקרה הזה הוא לא מקרה בודד. בדור שלנו יש המון בעיות של תקשורת, ולמעשה, 99% מן הבעיות שמגיעות אלינו למחלקה מלוות גם בקושי בתקשורת בין בני הזוג! לכן נושא התקשורת הוא אחד מן הנושאים המרכזיים שאנחנו מעבירים בקורס החדש".

איך באמת אתם עוסקים בתחום התקשורת הזוגית? אלו כלים אתם נותנים?

"בקורס אנחנו נותנים מודלים של תקשורת שלא ניתנים בשום מקום אחר, מודלים מהפכניים ומקצועיים שעבדנו עימם רבות כדי לתת מענה אמיתי ומתאים לעם ישראל ולקשיים שאיתם הזוגות מתמודדים".

מי מעביר את הקורס?

"המנחים של הקורס יהיו הרב זמיר כהן, הרב שמחה כהן, הרב אליהו בן סימון וגם אני. זהו כמובן צוות איכותי של רבנים שהם גם מטפלים רגשיים וגם יועצים זוגיים בעלי הכשרה, ידע ואלפי שעות טיפול, ואנחנו מגיעים כדי להנגיש את הידע לעם ישראל. חשוב גם לציין, כמובן, שהכל נעשה לפי השקפת היהדות וערכי התורה. אני עצמי, למשל, גם מורה הוראה. ההשקפה היהודית והידע ההלכתי הופכים את הקורס למסלול עם בסיס ועם יציבות הלכתית".

נניח שאדם נרשם לקורס – עם מה הוא יוצא ממנו? מה יוכל לעשות עם הידע הזה בהמשך?

"כל יועץ שיסיים את הקורס יצא עם ידע ברור איך לקבל זוג, ואיך להוביל אותו להצלחה בחיים. יותר מזה – בוגרי הקורס יצאו חדורים בהרגשה של שליחות. יועץ שלא חדור במקצועיות, לא יוכל באמת לעזור לזוגות, כי המציאות קשה וצריך ידע. אבל כשיש כלים אמיתיים – זה נותן מעוף להוביל זוגות להצלחה. זה מקום ממלא מאד, כשאתה מוכן למציאות של לסייע לזוגות, ולקבל את ההבנה שאני יכול לעזור ולעשות את זה.

"מעבר לזה, הקורס כולל מספר מודלים של טיפול, כאמור, ומודלים של תקשורת, והוא יכלול גם סימולציות ותרגולים וגם פרקטיקום – התנסות מעשית.

"וכמובן, לכל יועץ שסיים את הקורס בהצלחה תהיה אפשרות להשתלב בפעילות של המחלקה לשלום בית בהידברות.

"הקורס להכשרת יועצי נישואין פתוח בשלב זה לגברים בלבד, ולציבור תורני. הרישום כבר התחיל, וזה הזמן להצטרף, כי מספר המקומות מוגבל. הקורס יימשך כ-6 חודשים. אין צורך בידע מוקדם בתחום – רק ברצון לעזור לזוגות לשקם את חייהם. חשוב לנו להכשיר יועצים ולתת אפשרות לשיקום של מערכות נישואין למען שמו באהבה.

הקורס יתקיים אי"ה בבית הידברות בפ"ת, בימי ראשון החל מכ"א באייר, 26.5.2019. ההרשמה בעיצומה.

להרשמה לקורס יועצי נישואין של מחלקת שלום בית בהידברות, חייגו 073-222-1300

תגיות:זוגיותקורס יועצי נישואין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה