חדשות בעולם

טראמפ: אין מחלוקות בממשל, איראן תדבר איתנו בקרוב

נשיא ארצות הברית הכחיש דיווחים בתקשורת האמריקנית על חילוקי דעות בבית הלבן בנוגע למדיניות כלפי איראן: "אין כל מאבק. דעות שונות באות לידי ביטוי ואני מקבל החלטה מכרעת וסופית"

אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הכחיש אמש (רביעי) ידיעות בתקשורת האמריקנית על מחלוקות בבית הלבן בנוגע למדיניות שיש לנקוט מול איראן. "הוושינגטון פוסט המזויף, והניו יורק טיימס העוד יותר מזויף, כותבים סיפורים על כך שיש מאבק פנימי ביחס למדיניותי החזקה במזרח התיכון", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "אין כל מאבק. דעות שונות באות לידי ביטוי ואני מקבל החלטה מכרעת וסופית – זה תהליך פשוט מאוד. כל הצדדים, ההשקפות וצעדי המדיניות מכוסים". הנשיא האמריקני סיכם: "אני בטוח שאיראן תרצה לדבר בקרוב".

דבריו של טראמפ באו בעקבות פרסומים בתקשורת האמריקנית בהם לפיהם יועציו הבכירים למדיניות החוץ מנסים לגרור אותו למלחמה עם איראן. כך, לדוגמה, טען ה"וושינגטון פוסט" כי טראמפ – שהביע בעבר לא אחת את רצונו בגישה דיפלומטית לפתרון המשבר עם איראן ובניהול שיחות ישירות עם מנהיגיה – "מתוסכל" מיועציו. במוקד הידיעות, שהתבססו על מקורות בממשל, נמצאים מזכיר המדינה מייק פומפאו, אך בעיקר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון בולטון, הנחשב לסמן הימני בכל הנוגע לסוגיה האיראנית. עוד לפני שהצטרף בשנה שעברה לצוות הבית הלבן, בולטון נודע כמי שהטיף לשינוי המשטר באיראן. למרות שטראמפ נקט בגישה תקיפה נגד איראן ביחס להסכם הגרעין, "הוא אינו חש בנוח עם כל הדיבור על 'שינוי משטר'. הוא רוצה לדבר עם האיראנים, הוא רוצה עסקה", צוטט פקיד ממשל בכיר בעיתון.

עליית הרף במתיחות בין וושינגטון וטהרן באה, בין היתר, על רקע מידע שהתקבל בשירותי המודיעין בארצות הברית, לפיו איראן מתכננת לתקוף יעדים אמריקניים בעיראק. מחלקת המדינה האמריקנית הורתה אתמול לאנשי הסגל הדיפלומטי שלה בבגדאד ואירביל, שהישארותם בעיראק אינה נחוצה, לעזוב את המדינה. הבוקר פרסמה מחלקת המדינה אזהרת מסע כוללת לעיראק בדרגה החמורה ביותר, וקראה לאזרחים אמריקניים שלא לנסוע למדינה זו בשל החשש מפני איומי טרור.

המידע המודיעיני המדאיג שהתקבל בארצות הברית כלל גם חששות מפני הסלמה איראנית במפרץ הפרסי, שתתבטא בירי טילים לעבר ספינות. בתחילת השבוע חובלו 4 כלי שיט בסמוך למצר הורמוז, ליד המים הטריטוריאליים של איחוד האמירויות הערביות. בין כלי השיט היו 2 מכליות נפט סעודיות. לכלי השיט נגרם נזק ניכר, אך לא היו נפגעים בנפש. בממשל האמריקני העריכו כי איראן מעורבת בתקרית. טראמפ שיגר בתגובה אזהרה מפורשת לעבר איראן: "אם הם יעשו משהו – זו תהיה טעות חמורה, הם יסבלו קשות. הם לא יהיו מרוצים. הם יודעים למה אני מתכוון", אמר במסיבת עיתונאים בבית הלבן. עם זאת, מאוחר יותר הוא הכחיש דיווח ב"ניו יורק טיימס", לפיו הממשל בוחן את האפשרות לשלוח 120 אלף חיילים למזרח התיכון. "אני חושב שמדובר בפייק ניוז", אמר לכתבים. במסר שכלל הרגעה ואיום, הוסיף טראמפ: "האם הייתי עושה זאת? בהחלט, אך לא תכננו זאת, ונקווה שלא נצטרך לתכנן זאת. אם היינו עושים זאת – היינו שולחים הרבה יותר כוחות מכך".

בשבוע שעבר הודיעה ארצות הברית כי היא מתגברת את כוחותיה במפרץ, ושיגרה לאזור את נושאת המטוסים "אברהם לינקולן", יחד עם ספינות קרב ומפציצי B-52. הממשל גם הודיע על החזרת סוללות טילי הפטריוט למזרח התיכון. באיראן הגיבו באיומים 'להכות את ארצות הברית בראשה' במידה ותפתח בפעולה צבאית נגד הרפובליקה האסלאמית. הוסאם א-דין אשנה, יועצו של נשיא איראן רוחני, איים שלשום על טראמפ באמצעות חשבון הטוויטר שלו: "רצית הסכם גרעין טוב יותר? נראה שתקבל מלחמה במקום". מפקדם החדש של משמרות המהפכה האיראניים, הגנרל חוסיין סלאמי, אמר אתמול כי נמצאת "בשיאו של עימות כולל עם האויב". על פי הדיווח בסוכנות הידיעות האיראני "פארס", סלאמי הוסיף: "הרגע הזה בהיסטוריה, כיוון שהאויב נכנס לשדה העימות איתנו בכל צורה אפשרית, הוא הרגע המכריע ביותר של המהפכה האיסלאמית". המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, שידר לעומת זאת מסר מעורב כאשר אמר כי "לא תהיה שום מלחמה". בנאום שלשום בפני מפקדי הכוחות המזוינים ובכירים במשטר הדגיש חמינאי כי ארצו לא תנהל משא ומתן עם האמריקנים על הגעה להסכם גרעין חדש, והוסיף: "האומה האיראנית בחרה בדרך ההתנגדות. הבחירה היחידה של העם שלנו היא התגוננות מפני השטן הגדול".

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'ואד זריף, אמר הלילה כי ארצו שומרת על "איפוק מירבי" למרות פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין בחודש מאי שעבר. זריף, המבקר בטוקיו, אמר במהלך פגישה עם עמיתו היפני טארו קונו כי איראן מחויבת להתחייבויות שנטלה על עצמה בהסכם הגרעין, והגדיר את החרפת הסנקציות האמריקניות עליה כ"בלתי מקובלת".

תגיות:איראןדונלד טראמפג'ון בולטון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה