חדשות כלכלה

אסון טבע: גאוות החברות הישראליות בדרך למפלה קשה

בעוד שבועיים עתידה חברת טבע לעמוד למשפט בארצות הברית בשל חלקה במגפת ההתמכרויות לתרופות אופיואידיות. פרשייה נוספת בהם היא מסובכת היא העלאת מחיריהן של כ-100 תרופות גנריות ועוד עשרות מקרים מתועדים של תיאום מחירים עם חברות פארמה אחרות

מטה חברת טבע בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מטה חברת טבע בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

חברת הדגל הישראלית, טבע תעשיות פרמצבטיות, צפויה לעמוד למשפט ב-28 במאי בשל חלקה בתופעת ההתמכרות למשככי כאבים נרקוטיים, שהביאו למותם של 47.6 אלף אמריקנים בשנת 2017 שמתו ממנת יתר. על פי הערכות, החברה צפויה להיקנס בכ-1.5 מיליארד דולר.

במקביל לפרשייה משפטית זו, בתום 5 שנים של חקירה, כנגד טבע הוגש בסוף השבוע כתב תביעה חריף על ידי 40 מדינות בארה"ב, בה נחשדת החברה בתיאום מחירי תרופות עם מספר חברות תרופות. על פי כתב התביעה, המתאר את ההונאה כ"פרשת קרטל התרופות בארצות הברית", שנחשף היום (רביעי), עולה כי טבע הכתיבה מחירים באופן יצירתי למדי. "ההסכמים האנטי תחרותיים הללו 'זוקקו' ב'ארוחות של התעשייה', מסיבות, משחקי גולף ושיחות טלפון והודעות טקסט תכופות", נכתב בכתב התביעה. עובדה זו הובילה את התובעים להגדיר את התנהלותה כ"קונספירציה מהגסות בהיסטוריה של ארה"ב".

"במשך שנים רבות, התעשייה הגנרית פעלה בהתאם להבנות בין היצרניות שלא להתחרות זו בזו", נכתב בכתב התביעה. "במקום זאת הסדירו החברות ביניהן שיטה שאותה כינו 'נתח הוגן' והמטרה של ההסכם הייתה להימנע מתחרות בין היצרניות הגנריות - תחרות שבאופן נורמלי הייתה מובילה לשחיקת מחירים משמעותית ולחיסכון גדול לצרכן הסופי. המתחרות בתעשייה הגנרית תקשרו ביניהן ישירות באופן מערכתי ושגרתי, חילקו ביניהן את הלקוחות ויצרו שיווי משקל מלאכותי בשוק, תוך שמירה על מחירים גבוהים ולא תחרותיים".

על פי התביעה האמריקנית, המהלך נעשה בשני פרקי זמן שסימלו שני שלבים: עד שנת 2012, ומ-2012 ואילך. לטענת התובעים, משנת 2012 החברות החליטו 'למסד' את הקשרים שלהם רמה אחת מעל. "טבע ושותפותיה כנראה לא היו מרוצות מהסטטוס קוו של 'הנתח ההוגן'", נכתב. "והן פצחו באחת מהקונספירציות הגסות והמזיקות ביותר של תיאום מחירים בהיסטוריה של ארה"ב".

טבע מואשמת בכך שהיא לא הסתפקה רק בחלוקת נתח הוגן, ופעלה "להעלות משמעותית את המחירים של כמה שיותר תרופות". כדי להוציא מהלך זה לפועל, טבע פעלה לחסל את המתחרות שלה על ידי בחירת חברות פארמה מתחרות שאיתן היה לה "קשרי קונספירציה רווחיים מאוד", תוך שהיא מצליחה להגיע איתן להסדר לפיו, כל חברה שתעלה מחירים תצטרך לתאם זאת עם כלל 'השותפות' כדי שגם הן יעלו את המחירים בצורה שוויונית.

מטבע נמסר בתגובה: "טבע מודעת לתביעה האזרחית שהוגשה, הטוענת לתיאום מחירים לכאורה בתעשייה הגנרית, כולל ביחס לטבע. הטענות בתלונה זו, ובתביעה האזרחית באופן כללי, הן בדיוק זה - טענות. טבע ממשיכה לבחון את הנושא באופן פנימי ולא התנהלה בכל אופן אשר עלול להוביל לאחריות אזרחית או פלילית. טבע מספקת תרופות באיכות גבוהה למטופלים בכל העולם, ובתוך כך מחויבת לעמוד בכל החוקים והתקנות. אנו נמשיך להגן בנחישות על החברה".

מניית טבע הגיבה בהתאם להגשת כתב התביעה בסוף השבוע, והיא נחתכה ב-14.8%. התרסקות זו מצטרפת לירידות הכלליות בשער הערך שלה כשמאוגוסט האחרון היא השלימה צלילה של 53%.

תגיות:טבע תעשיות פרמצבטיותבית משפט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה