חדשות בארץ

שגריר פולין הותקף בתל אביב, החשוד בתקיפה שוחרר למעצר בית

המתיחות הדיפלומטית בין פולין וישראל עלתה מדרגה לאחר שהשגריר הפולני בארץ, מארק מגירובסקי, הותקף ביריקה בסמוך לבניין השגרירות. ראש ממשלת פולין טען כי מדובר ב"מתקפה גזענית", ושגרירת ישראל בפולין זומנה למשרד החוץ בוורשה

שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

תושב הרצליה, בן 65, נעצר אמש (שלישי) בחשד שירק על שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי, בסמוך לבניין השגרירות הפולנית בתל אביב. השגריר מיהר להגיש תלונה למשטרה ולמשרד החוץ, ופעילות מהירה של המשטרה הביאה לאיתורו של החשוד ולמעצרו.

החשוד הינו אדריכל מוכר, בן לניצולי שואה שהתגוררו בפולין, ומחזיק בעצמו באזרחות פולנית. בדיון שנערך היום בבית משפט השלום בתל אביב, טען פרקליטו כי לקוחו הגיע לבניין השגרירות כדי לברר פרטים בנוגע להשבת רכוש יהודי בפולין שנבזז בתקופת השואה, אך לדבריו המאבטח סירב לתת לו להיכנס וכינה אותו בכינוי הגנאי "יהודון" (ז'יד). לאחר מכן נתקל החשוד ברכבו של השגריר הפולני, שנהגו צפר לו לזוז מהדרך. החשוד, שהיה נסער מהתקרית בכניסה לשגרירות, דפק בחוזקה על גג הרכב. לאחר מכן, כשראה את השגריר מנסה לצלם אותו באמצעות הטלפון הנייד שלו, הוא פתח את דלת המכונית וירק לעברו. לטענתו, הוא לא היה מודע לכך שמדובר בשגריר.

השופט עלאא מסראווה הורה לשחרר את החשוד למעצר בית, והוציא לו צו הרחקה מבניין השגרירות לתקופה של שבועיים. בהחלטתו קבע השופט כי לא מדובר באירוע על רקע פוליטי או לאומני אלא ב"סכסוך דרכים". הוא הבהיר, עם זאת, כי "אין ספק שמעשה של תקיפה ויריקה כלפי אישיות דיפלומטית בישראל ראוי לכל גנאי, והוא מעורר תחושה של בושה של אזרחי המדינה כלפי אותו אדם שכל חטאו הסתכם בכך שפנה אל החשוד בדרך שלא נראתה לאחרון".

על רקע המתיחות השוררת ביחסי פולין וישראל, קיבלה תקרית היריקה מימד דיפלומטי חמור. ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, טען בחשבון הטוויטר שלו כי מדובר ב"מתקפה גזענית" והוסיף: "פולין מגנה בחריפות את פעולת התוקפנות שהונעה משנאת זרים. לעולם אסור לגלות סובלנות לאלימות נגד דיפלומטים או נגד כל אזרח אחר". שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, זומנה היום למשרד החוץ בוורשה, והתבקשה להעביר את הדרישה הפולנית שישראל תגביר את האבטחה על בניין השגרירות בתל אביב.

במשרד החוץ הישראלי מסרו בתגובה כי האירוע נתון בחקירה משטרתית. דובר המשרד, עמנואל נחשון, אמר כי "ישראל מביעה הזדהות מלאה עם השגריר הפולני וחשה הלם מהתקיפה. משטרת ישראל חוקרת כרגע, ואנו נעדכן את ידידינו הפולנים. מדובר בעדיפות עליונה עבורנו, היות ואנו מחויבים באופן מלא לביטחונם של הדיפלומטים".

בתוך כך, הפרלמנט הפולני דחה היום את הצעת החוק שהגישה מפלגת הימין הקיצוני Kukiz15, לפיה פולין לא תעניק פיצויים ליהודים שרכושם נגזל בתקופת השואה. דחיית ההצעה התאפשרה הודות להתנגדותה של מפלגת השלטון השמרנית "חוק וצדק" (PIS), וזאת למרות שראש הממשלה הפולני הבהיר בסוף השבוע האחרון בעצרת בחירות כי ממשלתו לא תאפשר מתן פיצויים על נזק לאף גורם. "אנחנו אלה שספגנו נזק", אמר.

כזכור, פולין הודיעה בתחילת השבוע על ביטול ביקורה של משלחת ישראלית רשמית שהייתה אמורה להגיע לוורשה. ביטול הביקור בא בעקבות הודעה שפרסם המשרד לשוויון חברתי, בה נאמר כי צאתה של המשלחת בראשות מנכ"ל המשרד מהווה "הישג מדיני חשוב", וכי המשלחת תדון בסוגיית השבת הרכוש היהודי. גורם מדיני ישראלי מתח ביקורת על המשרד והעומדת בראשו, השרה גילה גמליאל. לדבריו, היה סיכום עם הפולנים שהנושא הרגיש מבחינתם יידון בשיחות, וההודעה הפומבית על כך היוותה "טעות קשה".

תגיות:פוליןמשרד החוץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה