בריאות ותזונה

אביב הגיע – בואו להתאים את התפריט

עונת האביב היא העונה הטובה ביותר לפצוח בדיאטה, ובאופן כללי ללמוד לשמור על הבריאות. כך תתאימו את התפריט ואת הפעילות הגופנית שלכם לאביב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בישראל ישנה נטייה לומר ש"אצלנו אין אביב ואין סתיו, רק קיץ וחורף". אז נכון, העונות בישראל, במיוחד בשנים האחרונות, קיצוניות למדי ביחס למה שקורה בחלקים אחרים של העולם, אבל האביב קיים בהחלט גם אצלנו, והוא גם חשוב מאד בשבילנו.

אחרי החורף הקר והסגור, שבו רבים מאיתנו נוטים "להתפטם" בפחמימות כדי להתחמם, מגיע האביב החמים ומאפשר לנו פסק זמן (גם אם קצר) לקראת הקיץ. זה בדיוק הזמן ליצור תפריט קליל יותר, להוסיף פעילות גופנית – שעכשיו יכולה להתבצע גם בחוץ, באוויר הפתוח, ואפילו לפצוח בדיאטה, שעשויה להיות קלה בהרבה לשמירה בעונת האביב, כאשר נעים לנו יותר, פיזית וגם נפשית.

אספנו עבורכם כמה עצות שימושיות להתנהלות בריאה יותר בתקופת האביב.

באביב, מזג האוויר מתחיל להתחמם לקראת הקיץ. עם זאת, בשעות הערב עדיין עשוי להיות קריר למדי. לכן מומלץ לתכנן את הארוחות כך שבצהריים תאכלו ארוחה קלילה וקרירה, ואת הארוחה החמה יותר תשמרו לערב. כך תשמרו על איזון הגיוני במזון ובטמפרטורה.

מצד שני, חשוב לזכור: באביב אמנם עדיין לא חם כמו בקיץ, אבל שתיה מרובה חשובה מאד גם בעונה זו. חשוב להקפיד לשתות לפחות 2 ליטר מים ביום. אפשר לרענן את המים ולהוסיף להם טעם באמצעות עלי נענע, לימון, לימונית או לואיזה. השתדלו להמעיט ככל האפשר במיצי פירות, שהם עתירי סוכר, וכמובן בשתייה קלה מתוקה.

אם החלטתם לנצל את מזג האוויר הנעים ולפצוח בדיאטה, אל תכריחו את עצמכם להימנע לחלוטין ממתוקים ונשנושים. במקום להימנע לחלוטין – החליפו את הממתקים בכאלה שתכינו בעצמכם בבית. כך תוכלו להכניס גם לתוך הנשנושים שלכם מרכיבים בריאים, ולהימנע מחומרים תעשייתיים ובלתי בריאים.

עונת האביב, והקיץ שאחריה, מביאים איתם לא רק פריחה אלא גם פירות מגוונים, טעימים ובריאים במיוחד. מומלץ מאד להחליף את הנשנושים המתוקים בפירות מתוקים לא פחות – אבל בריאים הרבה יותר. שייק פירות יכול לשמש אפילו כארוחת בוקר טרייה ובריאה. עם זאת, כדאי לזכור שמומלץ לצרוך עד 4 מנות פרי ליום. כלומר, גם בפירות לא כדאי להגזים.

רובנו משקיעים במרקים בעיקר בעונת החורף, ולא בכדי – מרקי עוף, בשר וירקות מחממים מאד ומתאימים למזג אוויר קר. אך אין סיבה להימנע ממרקים באביב. אפשר לבחור במרקים קלילים יותר ואפילו במרקים קרים, ולהמשיך ליהנות מן היתרונות הרבים של המרקים ושל הירקות הבריאים שבתוכם.

עוד דבר שמומלץ מאד לאכול, ובאביב במיוחד, הוא אגוזים ושקדים. מחקרים מראים שצריכה של אגוזים ושקדים באופן יומיומי (ומבוקר, כמובן. לא צריך להגזים בשום דבר) מועילה לתהליכי הרזיה, שומרת על מסת שריר ובאופן כללי משפיעה לטובה על הבריות. האגוזים למיניהם עשירים בשומן בלתי רווי ודלים בשומן רווי, יש בהם הרבה סידן, מגנזיום וגם ויטמין E, ולכן הם חשובים מאד לשמירה על הבריאות – וכאמור, על הדיאטה.

בכל הנוגע לתבלינים, כורכום הינו תבלין בריא ומומלץ תמיד, ובעונת האביב באופן מיוחד. עונת האביב היא עונת מעבר, ולעיתים קרובות היא מביאה איתה הצטננויות, סינוסיטיס ומחלות דומות נוספות. הכורכום מחמם את הגוף ונוטה לייבש ליחה, כך שהוא מתאים למקרים הללו. הוא מחזק מאד את הגוף ומכין אותו לקראת קיץ בריא. כל זה, כמובן, לפני שהזכרנו את הצבע היפהפה של הכורכום ואת הטעם הנפלא שהוא מוסיף למזון.

האביב הוא עונה יפהפייה, ולאן שלא תסתכלו בתקופה זו – תראו את הצבע הירוק השולט. הצבע הזה יכול וצריך לשלוט גם בצלחת שלכם. ירקות ירוקים הם הירקות החשובים ביותר בתפריט היומי, בפרט אם אתם מעוניינים בדיאטת הרזיה. הירקות הירוקים דלים בקלוריות – ועם זאת משביעים. הם עשירים בחומרים איכותיים ובריאים שהגוף זקוק להם, ואם כל זה עדיין לא שכנע אתכם – יש מהם מבחר עצום! רוב האנשים ששומעים "ירקות ירוקים" חושבים מיד על חסה, מקסימום מלפפון. אבל אפשר לאכול גם כרוב ירוק, ברוקולי, סלרי, תרד, עלי סלק, אספרגוס, פלפלים ירוקים, פטרוזיליה ועוד מגוון רחב של ירקות ועלים ירוקים וטעימים. הירקות הירוקים גם משתלבים היטב במגוון סוגים של מאכלים – החל בסלטים בסיסיים ועד לפשטידות, מרקים, חביתות ועוד ועוד...

מלבד התפריט, חשוב, כמו תמיד, להקפיד גם על פעילות גופנית. באביב קל יותר לבצע אותה – במקום להינעל בחדר כושר או לעשות תרגילים בבית מול המראה, אפשר לנצל את מזג האוויר הנעים ולצאת להליכה או לריצה, לרכיבה על אופניים וכן הלאה. העובדה שישנן יותר שעות אור מסייעת גם היא לאפשרות להתעמל בחוץ בקלות רבה יותר.

לאנשים רבים קשה להתמיד בפעילות גופנית משום שהם אינם נהנים ממנה. השקיעו מאמץ ומצאו פעילות גופנית שמתאימה לכם ושגורמת לכם הנאה, או מצאו את הדרך להפוך פעילות ספציפית למהנה יותר עבורכם כך תוכלו להתמיד בה בקלות רבה יותר.

לסיום, או בעצם להתחלה, הנה מתכון טעים במיוחד לסלט ירוק מרענן, שמתאים בדיוק לתקופת האביב ויעודד אתכם לבנות לעצמכם תפריט בריא ומתאים.

 

סלט ירוק אביבי

2 לבבות חסה ערבית

1 כוס ענבים ירוקים

1 צרור עלי רוקט

1/2 חסה אייסברג

1/2 כוס אגוזים קלויים (פקאן, מלך או לוז. אפשר גם לערבב)

אופציונאלי: 50 גר' גבינת רוקפור מפוררת

 

לרוטב (הכמות מספיקה לשתי מנות סלט):

1 שן שום כתושה

1 כף סוכר (אפשר להחליף בכף דבש, סילאן או מייפל)

1 כפית חרדל, רצוי דיז'ון

2/3 כוס שמן זית

1/2 כוס חומץ בלסמי

מלח ופלפל

 

איך מכינים?

מפרקים את עלי החסה והרוקט, שוטפים ומייבשים היטב. מניחים בקערה עם שאר מרכיבי הסלט.

מערבבים היטב את חומרי הרוטב, ושופכים כמות מתאימה על הסלט סמוך להגשה.

תגיות:תפריטאביב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה