חדשות בארץ

שופט לשעבר על כיסוי הראש של לינור אברג’יל: "תרבוש רב קומות"; גל גינויים כנגדו

הופעתה של לינור אברג'יל בטקס הדלקת המשואות לא מצאה חן בעיני עודד אליגון, נשיא בית משפט השלום בבאר שבע. מתקפתו הבוטה זכתה לגינויים רבים ולהזדהות נרחבת עם אברג'יל

אברג’יל בטקסאברג’יל בטקס
אא

לינור אברג'יל לא ציפתה לסערה הזו. זוכת תחרות 'מיס עולם' לשעבר שחזרה בתשובה הנחתה ביום רביעי את טקס הדלקת המשואות, לצידו של אביב אלוש. אברג'יל לא התביישה לחבוש בגאון כיסוי ראש, אך ברשתות החברתיות היו מי שתקפו אותה על כך ואת הבחירה בה לתפקיד המנחה, תוך כדי שהם חושפים את חוסר סובלנותם לאחר ואת עמדותיהם האנטי-דתיות, האנטי-מזרחיות והשוביניסטיות.

אחד מהכותבים נגד אברג'יל היה השופט בדימוס עודד אליגון, לשעבר נשיא בית משפט השלום בבאר שבע, שחלק מדבריו הבוטים אינם ניתנים כלל להעלאה על הכתב. "ניסיתי לצפות בטקס הדלקת המשואות, אחרי דקה נמלטתי על נפשי. המגישה חובשת לראשה תרבוש רב קומות, כמצווה בימים אלה על נשים שומרות מצוות". בהמשך דבריו לא הסתיר אליגון את מרמורו על המתרחש במדינת ישראל בשנים האחרונות: "לשמחת לבי, האיש שהניף את דגל המדינה עטה על ידיו כפפות צחורות. אני מניח שביקש להגן על עצמו מפגע וצרה, ואני חושב שאולי ביקש בדרך זו לאותת לצופים ולהעביר אליהם את תחושותיו על מה שקורה לדגל הזה, ועל הכיוון שאליו הוא מתנופף בשנים האחרונות".

למרבה הבושה, היו מי שהגיבו בהזדהות עם דבריו של אליגון. מנגד, היו שתקפו אותו, ביניהם איש עוצמה יהודית, עורך הדין איתמר בן גביר, שכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "ההזוי הזה היה שופט במדינת ישראל. הוא אכול שנאה לבני עמו ולמורשתו. אם המנחה הייתה ערביה עם רעלה – הוא הראשון שהיה מברך, אבל כאשר מדובר ביהודייה צדיקה הוא אכול שנאה. השאלה היא כמה עודד אליגונים יש במערכת המשפט. עצוב".

הדו-שיח העקיף בין אליגון ובן גביר לא הסתיים כך. כעבור שעה קלה כתב בן גביר את הדברים הבאים: "תשמעו קטע. בפוסט קודם הטחתי ביקורת בהזוי עודד אליגון, שלבושת כולנו היה שופט במדינת ישראל. לא עברו מספר דקות וקיבלתי הודעה מאליגון עצמו, שכפי הנראה ביקש לשלוח לאדם אחר, ובה הוא ביקש עזרה לסגור לי את הפייסבוק".

בן גביר הגיב על ההודעה המוטעית בשאלה "איזה דף?". אליגון, שהבין את טעותו, השיב: "נשלח בטעות, סליחה". בן גביר הגיב על כך: "כדאי שתלמד דמוקרטיה. אם לא – אני מוכן להעביר לך קורסים בחינם". בן גביר סיכם עבור עוקביו: "אני שב ומדגיש: האיש הזה היה שופט! ישראל 2019. זו הדמוקרטיה שלנו".

מאוחר יותר הוסיף בן גביר: "הדברים אמנם נראים משעשעים, אולם הם עצובים ומאוד מדאיגים. נשיא בית משפט בדימוס מטנף ומתבטא בבוטות נוראית נגד מנחת אירוע בשל היותה אישה דתיה. מי יודע כמה השפיעה השקפת עולמו מלאת השנאה לדתיים של אליגון על פסקי הדין שלו בימים בהם שימש כשופט, ומי יודע כמה אליגונים נמצאים כיום במערכת המשפט".

בדוברות הרשות השופטת הוציאו הודעת גינוי לדבריו של אליגון: "מדובר בהתבטאות מבישה ואומללה של שופט שלום בדימוס, שפרש לפני כ- 13 שנים ממערכת בתי המשפט, ומערכת בתי המשפט מתנערת ממנה מכל וכל".

"לינור, השביס שלך הוא כתר המורשת על ראשך ועל ראשנו"

ובתוך כך, המתקפות על אברג'יל הביאו לגל נגדי של הבעת תמיכה גורפת במנחה. כך, לדוגמה, חברת הכנסת שרן השכל (ליכוד) הודיעה כי בשבוע הקרוב תעטה על עצמה כיסוי ראש, וזאת מתוך הזדהות עם אברג'יל. "היכולת שלנו לשרוד במדינה הזו – למרות השסעים בינינו – נובעת מהיכולת להכיל, לכבד ולקבל האחד את השני", כתבה השכל בעמוד הפייסבוק שלה. "לצערי, ראיתי הררי ביקורת ארסית כלפי המנחה המצוינת של טקס המשואות, לינור אברג׳יל. ביקורת שמכניסה סכין של שנאה בין חרדים לחילונים, ואפילו בין מזרחים לאשכנזים, בהתנשאותה הנוראית. מעבר לזה, ואף גרוע יותר, ראיתי המון ביקורת מנשים וגברים על אישה, שבחרה לכסות את ראשה... מתוך סולידריות עם לינור... אלך השבוע עם כיסוי ראש". השכל אף צילמה את עצמה עם כיסוי ראש, הציבה את התמונה כתמונת הפייסבוק שלה וקראה לנשים חילוניות לשנות את תמונת הפייסבוק שלהן לתמונה עם כיסוי ראש.

אשת התקשורת איה קרמרמן, אף היא חוזרת בתשובה, שיבחה את אברג'יל והתייחסה להחלטתה של השכל לחבוש כיסוי ראש. "אני לא יודעת מי החמוצים שטרחו היום לשוטט ברשתות החברתיות ולהפיץ ארס במקום לחגוג ולתקוע סטייק עסיסי", כתבה קרמרמן בפייסבוק. "בחלומות הלילה לינור לא יכלה לקוות שבזכותה, ובזכות הטקס, מישהי תיקח על עצמה כיסוי ראש. גם אם זה רק לשבוע. לינור, תברכי אותי". קרמרמן סיכמה את דבריה באמירה: "שאפו. זאת אומרת, כיסוי ראש".

איש ערוץ 20, שמעון ריקלין, התייחס בחשבון הטוויטר שלו לסערה, וקישר זאת לטקס הזיכרון האלטרנטיבי שערכו אנשי שמאל ביום הזיכרון לחיילי צה"ל, בהשתתפותם של פלסטינים: "חובבי הטקסים האלטרנטיביים מנסים לשחק אותה פתוחים וליברלים,  כי הרי זו מהותה של אלטרנטיבה. חשיבה חדשה ופתוחה. אבל כשראיתי איך הם מגיבים לכיסוי הראש של לינור אברג'יל בטקס הדלקת המשואות, הבנתי שהם בסך הכל שונאים את מה שמריח או מזכיר יהדות. לא אלטרנטיבה ולא נעליים. רק בריחה מעצמם".

איש הימין טוביה סמוטריץ' כתב כי "'סערת' לינור אברג'יל לא קשורה לדת. היא בסך הכל עוד ביטוי לעלק ליברלים נאורים שלא מסוגלים לסבול שום דבר אחר מהם במרחב הציבורי. המאבק התרבותי פה מקבל אט-אט את פניו האמיתיות: ליברלים טוטליטריים מול שמרנים פלורליסטים. ובעולם הפוך שכזה, ברוך שעשני (ליברל) חשוך".

שרת התרבות מירי רגב הגיבה בתקיפות על הביקורת נגד אברג'יל ועל הביקורת נגדה, על שבחרה בה לתפקיד מנחת הטקס: "לינור, השביס שלך הוא כתר המורשת על ראשך ועל ראשנו. את מייצגת את הטוב והיפה בחברה שלנו ואני פשוט גאה בבחירה בך. צר לי על כאלה שמדברים גבוהה גבוהה על קבלת האחר, אך בפועל כל שהם חפצים הוא לשמר את האליטות, אליהן הם משתייכים, ובכך להמשיך ולפלג את העם שלנו".

חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) חיזקה אף היא את אברג'יל. היא העלתה לפייסבוק את תמונתה של אברג'יל מהטקס, ומיקמה לצידה תמונה של אימה ואחותה החובשות כיסוי ראש. "מאחורי הביקורת הארסית נגד לינור אברג'יל מסתתרת התנשאות גדולה, שלא לדבר על כפייה הפוכה, של אלה הלא סובלים את הדת", כתבה תמנו-שטה. "אזכיר, היהדות היא של כולנו, דתיים חילונים כאחד. לצערנו, המבקרים את אברג'יל חושבים לעצמם, וטועים בגדול, שכאן בישראל יש מקום בקדמת הבמה הראשית רק לנשים חילוניות, כאילו רק החילוניות היא נאורה, מתקדמת ופתוחה. כמי שגדלה בבית דתי, אני גאה באימי ואחיותיי שהולכות עם כיסוי ראש. אין שום מקום לאמירות פוגעניות מסוג זה".

"לא הסתדר לי הקונפסט של 'לאכול-לישון-למות", לחצו כאן וקראו איך לינור אברג'יל עשתה תשובה.

תגיות:לינור אברג'יליום העצמאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה