חדשות בעולם

דיווח: איראן תיסוג חלקית מהסכם הגרעין

על רקע הודעת ארצות הברית כי תשגר נושאת מטוסים למזרח התיכון ועל רקע הלחץ הגובר מצד הממשל, באיראן מודיעים על "מחוייבות פחותה" להסכם הגרעין. צרפת מאיימת: "נטיל סנקציות חדשות"

המשבר האיראני-אמריקני (צילום: שאטרסטוק)המשבר האיראני-אמריקני (צילום: שאטרסטוק)
אא

משרד החוץ של איראן יכריז מחר (רביעי) על פרישה חלקית מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 – כך דווח הערב  בסוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א.

בדיווח לא נמסר מאילו חלקים בהסכם תיסוג. עם זאת, בדיווח הובא כי משרד החוץ של הרפובליקה האסלאמית יודיע על "צמצום ההתחייבויות" שלה להסכם בפני חמש המדינות שמולם נחתם ההסכם ושעדיין מחויבות אליו לאחר פרישתה של ארה"ב ממנו: בריטניה, גרמניה, צרפת, רוסיה וסין. כמו כן, גם נשיא איראן, חסן רוחאני, יעביר אליהן הודעה בנושא.

הדיווח מגיע לאחר שמוקדם יותר ביטל במפתיע מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, את נסיעתו הרשמית הראשונה לגרמניה, שם היה אמור להיפגש עם הקנצלרית הגרמנית, אנגלה מרקל. תחת זאת המריא פומפאו למזרח התיכון. לפי גורם רשמי בממשל האמריקני, ביקורו של מזכיר המדינה בגרמניה בוטל בשל "ענייני ביטחון בינלאומיים". במחלקת המדינה סירבו להתייחס לדברים, ומסרו כי "למרבה הצער, עלינו לדחות את הפגישות בברלין".

כזכור, מחר יציינו באיראן שנה לפרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן. על רקע יום זה הודיעו באיראן כי "ביום רביעי, איראן תכריז על החלטתה להפחית את מחויבותה להסכם הגרעין, לאחר הנסיגה החד-צדדית של ארה"ב".

בעקבות הדיווח, צרפת, אחת המעצמות שנותרו מחויבות להסכם, שיגרה איום כי תשקול להטיל סנקציות. "אנחנו לא רוצים לראות את אירן מודיעה מחר על מהלכים שיפרו את הסכם הגרעין, בגלל שמצב כזה יחייב את אירופה להטיל מחדש סנקציות - כפי שנקבע", אמר גורם בכיר בממשלת צרפת. "אנחנו לא מעוניינים בכך ומקווים שאיראן לא תקבל החלטה זו", הוסיף. לצד צרפת, גם שאר המעצמות החתומות ייאלצו להטיל סנקציות חדשות על הרפובליקה האסלאמית, וזאת בשל הפחתת המחויבות שלה להסכם.

מאז הודעת הממשל האמריקני במאי אשתקד כי הם נסוגים מההסכם, נאבקו צרפת, גרמניה ובריטניה בניסיון להציל את ההסכם. לאורך השנה שחלפה, הזהירו שלוש המדינות כי על איראין לציית באופן מלא להסכם וכי הם תינקט חוס סובלנות מפני חריגות. במקביל, פעלו המדינות להקמת מנגנון אירופי שיאפשר עקיפה של הסנקציות האמריקניות הקשוחות.

כזכור, אתמול הודיע הבית הלבן כי כוח ימי מורחב הכולל נושאת מטוסים ומפציצי צבא ארצות הברית יישלח בקרוב למזרח התיכון. ההחלטה על כך התקבלה בשל "אזהרות וסימנים גוברים ומטרידים" הנוגעים לאיראן. "ארצות הברית אינה מחפשת מלחמה עם המשטר האיראני, אך מוכנה להגיב לכל תוקפנות", אמר היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון.

מעבר לסיבה הרשמית שניפק בולטון, נכון לשעה זו טרם ברור מה הסיבה שהביא את הממשל האמריקני לנקוט בצעד כה חריף מבחינתה, ומבחינת ממשלת איראן שעשויה להחריף את המשבר עם ממשל טראמפ. עם זאת, לדברי גורם ממשל בכיר שצוטט בסוכנות הידיעות רויטרס, הסיבות להחלטה נעוצות ברצון האמריקני להרתיע את איראן. הגורם הוסיף כי מדובר בצעד מנע קונקרטי לאחר שזוהו "הכנות פוטנציאליות של כוחות איראניים ושליחיהם לתקיפה נגד כוחות אמריקאים באזור". חרף דיווחו, הגורם מיהר לסייג את דבריו ואמר כי הממשל לא סבור שאיראן תצא למתקפה כלשהי כל כוחות צבא ארצות הברית.

ההודעה האיראנית על פרישה חלקית מהסכם הגרעין מסמן הרעה נוספת במצב היחסים של הרפובליקה עם ארצות הברית, כאשר בשבוע שעבר סירב נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לחדש את האישורים שהוענקו לפני חצי שנה לשש מדינות שהמשיכו לסחור עם הנפט האיראני. הצעד האמריקני גרם להגבת גבות לאחר שבתקשורת דווח כי מספר גורמי ממשל אותתו לאחרונה לאותן המדינות כי הנשיא עשוי להאריך את הפטור.

תגיות:איראןהסכם הגרעיןארצות הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה