חדשות בארץ

נחשף: 'סיירת השבת' של יהדות התורה

על רקע ביטול הפגישה שתוכננה היום בין נציגי יהדות התורה לנציגי הליכוד, נחשף רשימת הדרישות של המפלגה, בהן עיגון בחקיקה של "ענישה יעילה שתביא לחיסול תופעת העבריינות בתחום זה"

נתניהו, ליצמן וכץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו, ליצמן וכץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בעקבות ההודעה על קיום עבודות האירוויזיון בעיצומה של השבת, אתמול (שני) בוטלה הפגישה הקואליציונית בין נציגי יהדות התורה למפלגת הליכוד.

ביום ראשון פרסם משרד העבודה והרווחה טיוטה הנוגעת ל"הודעה על מתן היתר כללי להעסקת עובדים במנוחה השבועית לצורך קיום אירועי האירוויזיון 2019", שהוכנה במשרד. בהודעה, התבקש הציבור להגיש את הערותיו עד 7 במאי – היום. היום, כאמור, אישרה ועדת שרים להיתרי עבודה בשבת, היתר כללי לעבודות בשבת במשך השבועיים הקרובים, וזאת לקראת תחרות האירוויזיון שתיערך בתל אביב. חברי הוועדה, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכן השר הממונה, חיים כץ, תמכו באישור. החבר השלישי בוועדה - שר הדתות, יצחק ועקנין ממפלגת ש"ס - התנגד.

על פי ההערכות כלליות, 950 עובדים יעבדו מידי שבת למשך שבועיים בלבד. עם זאת ב'דהמרקר' הובא כי מספר העובדים נאמד על כ-2,000 איש, רובם יהודים.

ביהדות התורה תקפו בחריפות את ההודעה ואמרו כי "לא יעלה על הדעת שהממשלה תאשר עבודות בשבת בזמן שיושבים אתנו למו"מ קואליציוני". יו"ר סיעת דגל התורה, ח"כ משה גפני, אמר ל'יתד נאמן' כי "היד הקלה על ההדק להוציא אלפי היתרי עבודה בשבת זה מזעזע. בעניין הזה, של העבודות בשבת, ישנה הידרדרות קשה ולא נוכל להשלים עם מצב חמור זה. אמרנו את זה כאמור לאנשי הליכוד".

בתוך כך, היום נחשף כי במסגרת המגעים הקואליציוניים, הגישה יהדות התורה את דרישותיה בנוגע לשמירת השבת במדינת ישראל. על פי הדיווח בדהמרקר, דרישותיה של המפלגה כוללות:

  1. חקיקה שימנע מגופים ציבוריים לבצע, הן במישרין והן בעקיפין, כל פעילות שהיא בשבת, לרבות סחר. לצד זאת, תיאסר העסקה של עובדים יהודים. בשבת
  2. בתוך שישה חודשים מעת ייסוד הממשלה, יעוגן בחוק עיקרון הסטטוס-קוו האוסר על גופים ציבוריים ותאגידים סטטוטוריים, לרבות עיריות, תאגידים ציבוריים ממשלתיים ועירוניים, לבצע או לתמוך בפעילות שיש בה חילול שבת, וכן פעילות שעלולה למנוע מהאדם הדתי להשתתף בה. כנגד המפירים יינקטו סנקציות כלכליות שונות.
  3. כל פעילות שתאושר על ידי המשרד הממונה, תחויב בהעסקה של עובדים לא-יהודים, אשר דתם אינה מחייבת יום מנוחה בשבת. בנוסף, גם העובדים שאינם יהודים, לא יועסקו יותר מפעם אחת בחודש כדי למנוע פגיעה בתנאיהם הסוציאליים.
  4. בתוך שלושה חודשים מהרכבת הממשלה, וטרם העיגון בחוק, תוקם "יחידת אכיפה מרכזית" שתרכז את הטיפול אל מול מפרי החוק. כמו כן, תחום האכיפה ייכלל בתוך תחום סמכותו של משרד המבקר המדינה, שיינטר את פעילות המשרדים שלא יעמדו בחוק.

יהדות התורה, שהעבירה את דרישותיה לליכוד, נתקלה בסירוב של מפלגת השלטון, שמצידה אמרה כי תעביר נוסח שלהם לשמירה על השבת.

סגן שר החינוך וחבר צוות המו"מ הקואליציוני, מאיר פרוש, מסר: "בקדנציה האחרונה חלה הידרדרות משמעותית בכל הק־שור לשמירת שבת במרחב הצי־בורי ועל ידי גופים ממשלתיים. בכל פעם היינו עדים לניסיונות חדשים של פריצת הסטטוס-קוו ובכל פעם בתואנה אחרת. לפע־מים עם נימוקים של כביכול פי־קוח נפש, כשלא ברור מי הסמכות הקובעת זאת, ופעמים מסיבות טכניות כאלו ואחרות לגמרי. וזאת למרות הבטחות והסכמים שניתנו בכתב ובע"פ על ידי הגורמים השונים בכל עת משבר שכזו. בשורה התחתונה, בשעת אמת במקרים רבים כל ההבטחות שניתנו לא החזיקו מים".

"לכן", הסביר פרוש, "זו הסיבה שבמסגרת המו"מ הקואליציוני אנו דורשים מהליכוד מעשים ברורים ומחייבים כדי למגר את התופעה החמורה הזו ולהסדיר פעם אחת ולתמיד את שמירת שבת קודש במרחב הציבורי. לא מדובר בדברים חדשים שלא היו מעולם. יהדות התורה מבקשת בסך הכל לעמוד על כך שהסטטוס-קוו ישמר כפי שהיה מאז קום המדינה ואנו תקוה שאכן מאמצינו יעשה פרי וה' יצליח דרכנו לשמור על קדושת השבת".

תגיות:יהדות התורהשבתהליכוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה