התבוללות

השואה השקטה: על האבדות של עם ישראל

נתונים קשים מאוד על אחוזי ההתבוללות בתפוצות מעוררים חלחלה: יותר מ-50% מהיהודים נישאים בנישואי תערובת ואובדים לעם היהודי. הסטטיסטיקה קובעת: בעוד 300 שנה ימות היהודי האחרון בארה"ב, וגם בארץ אחוזי ההתבוללות בעלייה

  • כ"ה ניסן התשפ"א
אא

כמעט 2500 שנה חלפו מאז היום שבו גדליה בן אחיקם נרצח בידי ישמעאל בן נתניה. כמעט 2500 שנה חלפו מאז שהיהודים האחרונים עזבו את ארץ ישראל שנותרה שוממה. למרות זאת ניתן לראות שגם כיום כאשר ארץ ישראל פתוחה לעם היהודי, רוב היהודים אינם חיים בארץ הקודש, אלא מפוזרים ברחבי העולם.

על פי הנתונים העדכניים ברחבי העולם חיים כיום כ-13.3 מיליון יהודים, בכ-100 מדינות שונות, אולם מתוכם יש רק 41% שחיים בארץ, והדבר העצוב ביותר הוא שמתוך היהודים שמתגוררים ברחבי העולם, ישנם אחוזי התבוללות גבוהים מאוד, אשר עולים בהתמדה כבר מאז תחילת המאה הקודמת.

האבדות של עם ישראל

אז כמה בדיוק יהודים מתבוללים יש בעולם? הרבה יותר מכפי שניתן לשער. על פי נתונים שפרסמה לאחרונה מחלקת המחקר בכנסת ניתן לראות שברית המועצות נחשבת למובילה באחוזי ההתבוללות, שם יותר מ-75% מהיהודים נישאים עם כאלו שאינם יהודים, בארה"ב גם כן המספרים גבוהים מאוד – כ-55% מהיהודים נישאים לכאלו שאינם יהודים, בצרפת ובאנגליה יש יותר מ-40% של התבוללות, בקנדה כ-35%, באוסטרליה כ-25% ובמקסיקו פחות מ-15%.

במסמך מיוחד שהנפיקה מחלקת המחקר בכנסת, צוין גם ההסבר לתופעה המדאיגה: ההתבוללות זוהתה מאז ומתמיד כתהליך חד כיווני של טמיעת יהודים בחברה הגויית. ביסוד התופעה עמדו שני תנאים בסיסיים: האחד – מציאות חברתית של מיעוט יהודי החי בקרבו של רוב לא יהודי מכריע, והאחר – מערכת גורמים המעודדים טמיעה בתחום הכלכלי, חברתי פוליטי משפטי ותרבותי.

כאשר מדובר בהתבוללות של יהודים בתפוצות, הטריגר לכך הוא בדרך כלל התבוללות תרבותית, כלומר – יהודים המתגוררים בארצות העולם השונות מגיעים למסקנה שיהיה קל להם יותר להצליח במקום שבו הם מתגוררים, כאשר הם לא ישויכו לדת היהודית. עם זאת, ניתן לראות כי המרת דת בקרב יהודים לנצרות או לאסלאם היא תופעה נדירה, כי בשל חילון החברה המערבית ההתבוללות בה אינה דורשת המרת דת כתנאי להתקבלות תרבותית חברתית.

והתופעה, למרבה הצער, הולכת וגובה חללים על גבי חללים, עד כדי כך שב-200 השנים האחרונות צמחו נישואי התערובת בתפוצות ב-200%. כתוצאה מכך ניתן לראות שאם בשנת 2007 עמדה האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל על כ-5.3 מיליון ואילו בארה"ב על כ-5.2 מיליון, הרי שהתחזית לשנת 2020 מדברת על כך שיהיו בישראל 6.2 מיליון יהודים ואילו בארה"ב יהיו 5.2 מיליון יהודים בלבד.

מתי ימות היהודי האחרון בארה"ב? זו אינה שאלה מופרכת כלל, אלא היא נידונה במלוא כובד הראש, והתשובה עליה על פי נתוני הסטטיסטיקה היא שככל הנראה הדבר יקרה בעוד 300 שנה, זאת כתוצאה ישירה מכך שיש יהודים רבים הנישאים לבני זוג שאינם יהודים.

נישואי התערובת מהווים כמובן רק את ההתחלה של ההתבוללות הדתית, שכן מאחר שהיהודים נמצאים בגולה, אז גם אם הם חושבים להצליח לשמור על זהות יהודית, מהר מאוד המצב משתנה – צאצאיהם, ברוב המוחלט של המקרים, כבר אינם גדלים כיהודים, ונשמות רבות אובדות לעם ישראל.

ההתבוללות בארץ

עד השנים האחרונות תופעת התבוללות הייתה בעיקר נחלתן של הקהילות היהודיות בתפוצות, אולם בשנים האחרונות מסתבר שהתופעה נפוצה גם בארץ ישראל. בארץ חיים כיום מאות אלפי עולים מחבר המדינות, אשר הגיעו לארץ מכוח חוק השבות אך אינם יהודים על פי ההלכה. כ-20% מהם נשואים ליהודים, מה שמוביל לנתונים שלא הוכרו בארץ בעשרות השנים הראשונות לקיומה: כיום כ-5% מכלל המשפחות בישראל מעורבות, ואלו אחוזים שנמצאים בעלייה מתמדת.

נתון נוסף שמשפיע על ההתבוללות בארץ הוא תופעה נוספת שהייתה קיימת תמיד, אך החריפה בשנים האחרונות, כאשר יש לא מעט מקרים בהם בנות יהודיות נישאות עם בני מיעוטין. תופעה קשה זו גורמת לאותן בנות לעבור לכפרים הערביים, ולעתים הן מקימות שם משפחות ומגדלות את ילדיהן. ילדיהן נישאים למוסלמים ובכך המשפחה נקטפת מעם ישראל.

הדבר הנורא ביותר הוא שבשונה ממה שקורה בקרב יהודי התפוצות, הבנות שמתבוללות בארץ לעתים כלל אינן עושות זאת מרצונן. הן אינן מודעות לכך שהן מנהלות קשרים עם בני מיעוטין והשלב בו הן מגלות זאת הוא כבר שלב מאוחר מידי, לאחר שהן מתאסלמות וללא יכולת להיחלץ מהכפרים.

כיום יש פעילות מבורכת מאוד של ארגונים שונים ושל שליחים טובים ומסורים שמנסים להשיב את אותן נשמות תועות, בארץ וגם בחו"ל, אך מסתבר שכל פעילות שקיימת אינה מספקת כדי לעצור את כדור השלג אשר מתגלגל במדרון ומפיל חללים רבים מספור. חללים שעם ישראל מאבד. לנצח.

שבויות – המחלקה למניעת התבוללות, לפניות ודיווחים: טל' 073-2221333 או 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

 

 

תגיות:ישראלהתבוללותשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה