חדשות בארץ

בג"ץ לשר הביטחון: אפשר כניסת פלסטינים לטקס זיכרון משותף עם ישראלים

שופטי בית המשפט מתחו ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו על שסירב לאפשר כניסתם של פלסטינים לישראל לצורך השתתפות בטקס זיכרון אלטרנטיבי. שר התיירות יריב לוין: "מצער שדווקא בעיתוי כזה, ערב יום הזיכרון ויום העצמאות, שוב בוחר בית המשפט במפריד על פני המאחד"

מסדרונות בית המשפט העליון בירושלים (צילום: שאטרסטוק)מסדרונות בית המשפט העליון בירושלים (צילום: שאטרסטוק)
אא

בג"ץ הורה היום (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו, בתוקף תפקידו כשר הביטחון, לאפשר את כניסתם של 100 פלסטינים לישראל לצורך השתתפות בטקס זיכרון משותף לישראלים ופלסטינים, וזאת בכפוף לבדיקה שתוודא כי אין מניעה ביטחונית פרטנית לכניסתו של מי מהם לארץ.

את העתירה בנושא הגישו ארגון "לוחמים לשלום" ופורום המשפחות השכולות, שמזה 13 שנים מארגנים את הטקס, המתקיים בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה. עתירה דומה הוגשה בשנה שעברה. גם אז דחה בג"ץ את עמדתו של שר הביטחון דאז, אביגדור ליברמן, שטען כי בהשתתפותם של הפלסטינים יש משום פגיעה ברגשות הציבור בישראל וברגשותיהן של המשפחות השכולות, והורה לו לאשר את כניסתם של 90 המוזמנים הפלסטיניים לישראל.

השנה, בקשתם של מארגני הטקס האלטרנטיבי לאפשר את כניסתם של הפלסטינים נדחתה על ידי שר הביטחון בטענה כי "יש סגר בערב יום הזיכרון". השופט יצחק עמית, שכתב את פסק הדין בשמם של שתי עמיתותיו להרכב, השופטות דפנה ברק-ארז וענת ברון, מתח ביקורת חריפה על תשובת המדינה, וטען כי מדובר בתירוץ שאין בו ממש, וכי החלטתו של נתניהו "לא ניתנה על רקע שיקולים ביטחוניים אלא על רקע שיקולים אחרים, שנעלמו מעינינו".

"הרגישות הציבורית הנלווית לעתירה שבפנינו לא נעלמה מעינינו", נכתב בפסק הדין. "השכול נוגע בנימי הנפש של החברה הישראלית. אך הטקס אינו מתריס, אינו פרובוקציה, ומי שמתנער ממנו מוזמן שלא להגיע ולא ליטול בו חלק".

"99 דרכים להנצחה. 99 דרכים לבטא את השכול. כאן מונחת הליבה של חופש הביטוי. בסיפור החיים של כל משפחה שכולה יש צער, כאב וגעגוע אין קץ ליקירה. אל לשר הביטחון להתערב בדרך בה משפחה מבקשת לבטא את השכול הפרטי שלה, את העצב והיגון על לכתו ללא עת של אהוב ליבה. העותרות שבפנינו מאגדות משפחות שכולות אשר בחרו לבטא את כאבן ולציין את זכרם של יקיריהן בטקס המשותף. לא לנו להתערב בבחירתן זו".

בימין מתחו ביקורת על פסיקת בג"ץ. שר התיירות יריב לוין, ששמו מוזכר כמי שמיועד לכהן בממשלה הבאה כשר המשפטים, אמר: "אם למישהו נדרשת הוכחה נוספת לגבי הצורך החיוני והמיידי בתיקון יסודי של מערכת המשפט, ובשינוי פניו של בית המשפט העליון – הרי שקיבל אותה בדמות הפסיקה המקוממת בעניין כניסת הפלסטינים לישראל. מצער שדווקא בעיתוי כזה, ערב יום הזיכרון ויום העצמאות, שוב בוחר בית המשפט במפריד על פני המאחד".

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "בג"ץ מחייב להכניס למדינת ישראל אנשים מהצד של האויב – שאין להם שום זכות קנויה להיכנס לישראל – לטקס של ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. זהו, אין פאנץ'".

ואילו ראש הממשלה נתניהו עצמו הגדיר את החלטת בית המשפט כ"שגויה ומאכזבת". לדבריו, "אין מקום לטקס זיכרון שמשווה בין דם בנינו לדמם של מחבלים. על כן סירבתי לאפשר את כניסתם של משתתפי הטקס, ואני סבור שלא היה מקום להתערבותו של בג"ץ בהחלטתי זו".

(עודכן: 20:02)

תגיות:יום הזיכרוןיריב לויןבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה