חדשות בארץ

צה"ל של כוכבי: יחידה רב-מימדית, שיפור המוכנות לעימות וחתירה לניצחון

בימים אלו עוסקים בצה"ל בהכנת התוכנית הרב-שנתית לחמש השנים הקרובות. הרמטכ"ל אביב כוכבי הורה לחזק את מוכנותו של הצבא לעימות ולפעול לגיבושה של תפיסת לחימה שתשאף להכריע את האויב

כוכבי (צילום: Meir Vaknin/Flash90)כוכבי (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
אא

בימים אלו מלאו 100 ימים לתחילת כהונתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי. מעבר לעיסוק בביטחון השוטף, בצה"ל מתנהלת עבודה מטה לגיבושה של תוכנית רב-שנתית (תר"ש) חדשה ל- 5 השנים הבאות. בניצוחו של כוכבי, תוכנית זו מעוצבת תחת עקרונות יסוד המוגדרים כ"מוכנות והשתנות".

בכל הנוגע להיבט המוכנות, כוכבי הנחה את דרגי הפיקוד השונים לפעול לשיפור הכשירות של חיילי צה"ל למקרה של עימות או מלחמה שיפרצו בטווח הזמן המיידי. מבחינה זו, ובכל הקשור לשגרת האימונים וההצטיידות, יישמר הרצף שהחל בתר"ש גדעון – התוכנית הרב-שנתית שעוצבה בתקופת כהונתו של הרמטכ"ל הקודם, גדי איזנקוט. לכך יתווסף ריכוז מאמץ לשיפור מוכנותו המבצעית של צה"ל למערכה ברצועת עזה, בדגש על התכוננות לקראת הסלמה אפשרית בגזרה זו, זאת לאור הנפיצות הרבה שלה.

באשר להיבט ההשתנות, כוכבי הורה על גיבושה של תפיסת לחימה שתחתור להכריע את האויב ולהביא לניצחון. במסגרת זו ייכללו תפיסות ושיטות לחימה חדשות, שיותאמו לאתגרים העתידיים של שדה הקרב האורבני הצפוף באש תלולת-מסלול.

במקביל לגיבוש התר"ש, הורה כוכבי על יישומן המיידי של מספר החלטות, הבולטת שבהן היא הקמתה של יחידה רב-מימדית, שתשלב יכולות של חי"ר, הנדסה, נ"ט, אש, אוויר ומודיעין. יחידה זו תשמש מודל לשינויים עתידיים ביחידות המתמרנות.

עם כניסתו לתפקידו, יזם הרמטכ"ל את הקמתה של מנהלת מטרות רב-זרועית – גוף מטה משולב של אמ"ן, חיל האוויר והפיקודים המרחביים, שמטרתו להוביל ולרכז את ייצור המטרות שיותקפו בעת עימות. המנהלת החדשה צפויה לשפר את כמותו ואיכותו של בנק המטרות המודיעיניות שבידי צה"ל בגזרות השונות.

בנוסף, החליט כוכבי על הקמתה של חטיבת שילו"ח – יחידה שתוקדש לפיתוח שיטות לחימה רב-זרועיות חדשניות תוך ניצול חדשנות טכנולוגית, וזאת מתוך מטרה לנצל הזדמנויות מבצעיות וטכנולוגיות בראייה תפיסתית ורב-זרועית.

דגש נוסף של כוכבי הוא קידומה של "טרנספורמציה דיגיטלית" באמצעות הקמת מנהלת מטכ"לית שתהיה אחראית על הובלת הנושא. נקודת המוצא למהלך זה היא ההבנה שקידומו יאפשר לחבר את כלל הכוחות והמערכים הצה"ליים בשדה הקרב זה לזה.

החלטה משמעותית נוספת של הרמטכ"ל הינה לתת עדיפות תקציבית לשיפור היכולות בקצה המבצעי של צה"ל, תוך התמקדות ביחידות הנ"ט והאוויר. המטרה בכך היא לחזק את יכולות הכוח הלוחם להשמיד אויב ולשלול את יכולותיו במהירות רבה יותר ובעוצמה רבה יותר.

תגיות:צה"לאביב כוכבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה