סיון רהב מאיר

"אחוזי תמיכה שאף פוליטיקאי לא מגיע אליהם: 98%"

סיון רהב מאיר על הלקחים שניתן ללמוד ממערכת הבחירות הסוערת שעברה עלינו בחודשים האחרונים, ומה הקשר שלה לחג הפסח הבא עלינו בקרוב לטובה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

* בשבת היינו בסביון, בשבת בת מצווה שנערכה לכל הנערות ביישוב, אחרי שנה שלמה של לימוד משותף שלהן. שאלתי אותן מה יקרה בדיוק בעוד שבועיים, ומישהי ענתה: "תלוי מה יהיו תוצאות הבחירות". ואז מישהי אמרה: "לא, לא משנה מה יהיו תוצאות הבחירות. עוד שבועיים ליל הסדר".

זה נכון. זוהי החלטה שלנו כמה זמן ואנרגיה להקדיש לאירוע הראשון וכמה לאירוע השני. ואולי טוב שהם מגיעים אחד אחרי השני, בסדר הזה, כי צריך פה בהחלט איזה ניקוי חמץ אחרי יום שלישי הקרוב.

בגדול, בבחירות צריך לבחור בין מפלגות. מפלגה היא מלשון פלג, פילוג. טוב וחשוב שיש בחירות ושאנחנו חיים במדינה דמוקרטית, אבל לא רק הבחירות יקבעו את ערכיה, נשמתה ומהותה של ישראל. הנה למשל אחוזי תמיכה שאף פוליטיקאי לא מגיע אליהם: 98%.

98% מהיהודים בישראל מציינים את ליל הסדר. יותר מ- 3,000 שנים אחרי יציאת מצרים, רוב מוחלט ממשיך לספר את הסיפור הזה ולהעביר אותו לדורות הבאים. אנחנו עומדים בפני שלושה ימים סוערים במיוחד, מלאים אינפורמציה, דיס-אינפורמציה, ניוז ופייק-ניוז. אף אחד לא עושה סרטון מגניב או קמפיין מושקע כדי להזכיר לנו את האמת הפשוטה עלינו: על פסח, על האמונה והמסורת והמורשת המשותפת, על כך שהמצה – היא גם מצע.

* שמעתם בחודשים האחרונים מישהו אומר "אני לא יודע"? אנחנו מוקפים בקמפיינים של אנשים שטוענים שהם הכי מוצלחים ויודעים הכול. סליחה על המילה, אבל אנחנו שומעים רצף אין סופי של דברי רהב...

הקוראת עדי רימון הפנתה את תשומת לבי לשלוש מילים מרגשות שכותב רש"י בפירוש שלו על פרשת תזריע. תוך כדי דיון בנושא הצרעת, רש"י כותב: "לא ידעתי פירושו". אפילו רש"י הגדול לא יודע.

אבל רגע, למה הוא בכלל מספר לנו שהוא לא יודע? הרי רש"י לא מפרש כל מילה בתורה, הוא יכול פשוט להמשיך הלאה ולהתעלם. כנראה רש"י רוצה שאנחנו נדע שהוא לא יודע. הוא מבקש שנשים לב שיש כאן שאלה, עניין שצריך לפתור. הוא רוצה להגיע ביחד לחקר האמת, להבין ביחד את התורה, וגם לעורר גם את הסקרנות שלנו כלומדים. "לא ידעתי פירושו", הוא כותב לפני יותר מ- 900 שנה, אבל אתה, שקורא את הדברים עכשיו, אולי לך יש רעיון?

איזו תוספת מרעננת לשיח שלנו, בפרט בתקופה הזו: להגיד שאני לא יודע הכול.

* הבחירות לא מסתיימות היום. אנחנו בוחרים בכל רגע בחיינו, ולא רק פעם בארבע שנים, מול ערימות של פתקים. שמענו את המילה בחירה ואת השורש ב.ח.ר אינספור פעמים בחודשים האחרונים, אבל רק סביב פעולה אחת בקלפי. אז לצד כל הפרשנויות והראיונות והמלל של הימים האלה – הנה קטע עתיק, נפלא ואקטואלי מתמיד על הבחירה התמידית שלנו.

וכך כתב הרמב"ם: "רְשׁוּת כָּל אָדָם נְתוּנָה לוֹ: אִם רָצָה לְהַטּוֹת עַצְמוֹ לְדֶרֶךְ טוֹבָה וְלִהְיוֹת צַדִּיק, הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ; וְאִם רָצָה לְהַטּוֹת עַצְמוֹ לְדֶרֶךְ רָעָה וְלִהְיוֹת רָשָׁע, הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ. וְאֵין לוֹ מִי שֶׁיִּכְפֵּהוּ וְלֹא גוֹזֵר עָלָיו, וְלֹא מִי שֶׁמּוֹשְׁכוֹ לְאֶחָד מִשְּׁנֵי הַדְּרָכִים, אֵלָא הוּא מֵעַצְמוֹ וּמִדַּעְתּוֹ נוֹטֶה לְאֵיזֶה דֶּרֶךְ שֶׁיִּרְצֶה. וְעִיקָר זֶה עִיקָר גָּדוֹל הוּא, וְהוּא עַמּוּד הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה... נֵדַע בְּלֹא סָפֵק, שֶׁמַּעֲשֵׂה הָאָדָם בְּיַד הָאָדָם".

בחירות טובות.

(מתוך עמוד הפייסבוק של סיון רהב מאיר)

תגיות:בחירותסיון רהב מאיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה