חינוך ילדים

פסח כשר ו... שמח? איך עושים את זה?

ניקיונות, קניות, ריצות והספקים וגם עם כל הילדים בבית באמת יכולים להיות לא קלים. אז איך הופכים את ההכנות לפסח לזיכרון נעים ומהנה?

  • ג' ניסן התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

איך אפשר לשמוח בפסח (ולפניו) גם עם כל ההכנות, הלחץ והניקיונות וגם עם הילדים בבית?

"בשביל מה הילדים צריכים להיות בחופש לפני פסח?" היו שואלות אותי אימהות כשהייתי גננת. שוכחים שגם גננות ומורות צריכות לנקות...

מאז היותי קטנה, פסח זה משהו כיף בשבילי. פסח זה משהו שאני מריחה באוויר. זו לא אוירה של לחץ והספקים, זה כיף שחוויתי בבית עם ההורים, האחים והאחיות. עבדנו קשה, כמעט כל הבית היה בחוץ "לאוורור" בשמש, נשארו בחדר רק ארון וחלון (ואם אפשר היה, אמא שלי בטח היתה מוציאה גם אותם...), אבל היה לנו שמח. זו הייתה חוויה שבשבילי זכורה לטוב עד היום. היינו מנקים יחד כל המשפחה, כולנו בשיתוף פעולה באמצע, ובסוף היום היינו יושבים יחד, נחים, צוחקים, אוכלים...

אלו זיכרונות שכיף לחיות איתם ושזכורים לי עד היום. אני ממשיכה אותם בביתי עם ילדי.

אז איך עושים את זה?

איך עושים שפסח יהיה כיף ונעים ונחמד?

ניקיונות, קניות, ריצות והספקים וגם עם כל הילדים בבית באמת יכולים להיות לא קלים.

אז כמה נקודות חשובות שרציתי להגיד לך לפני יציאת הילדים לחופשה, כדי שגם לך וגם להם תהיה מפסח חוויה נעימה, ולא זיכרון שלא כדאי לזכור.

  1. בינינו, אני בטוחה שהבית שלך תמיד נקי ואין צורך בניקיונות מיוחדים להוצאת חמץ... זה אמנם יכול להיות כיף מיוחד ואוירה מיוחדת לפני פסח להרגיש את הריח, הניקיון ההתחדשות.. אבל לא כשזה במקום דברים אחרים חשובים.

אז בואי תעשי את זה בכיף ובהנאה, כדי שתיהני גם מהעבודות ולא רק מהתוצאה. במקום להיות לחוצה ועצבנית - תדליקי מוזיקה, שירים וקצב. הניקיון יהיה הרבה יותר חוויתי, גם לך וגם לילדים, וכולכם תיהנו. תנסי לא לחשוב על הספקים, וליהנות מהרגע. הכל יהיה שונה לגמרי.

  1. כדי להיות רגועה וכדי שהילדים יהיו רגועים, חשוב מאד שיהיה לכולם סדר יום מסודר - אל תוותרי על הכללים וההרגלים הקבועים בבית. כמו בכל יום רגיל הקפידי שכולם יקומו באותה שעה, סוגרים מיטות וכו'. תקבעי עם הילדים מהי שעת ארוחת הבוקר, מהי שעת ארוחת צהרים ומתי מנקים. אם את מחליטה שמתלבשים כרגיל ולא נשארים מרוחים עם פיג'מות - תקפידי גם על זה. כשיש סדר בראש, יש סדר ורוגע בבית.
  2. היי מתוכננת ומאורגנת מראש. כתבי לעצמך אלו מטלות ומשימות את יכולה להוריד מעצמך ולהעביר הלאה, שהילדים יעשו. שבי עם הילדים וחלקי ביניהם את המשימות, אפילו תציעי להם לבחור מה כל אחד אוהב וירצה לעשות, כך הם יעשו בשמחה ובשיתוף פעולה.
  3. אי אפשר לעשות הכל לבד! אם את אישה שקשה לך לבקש עזרה ולסמוך, עצרי והתבונני רגע עם עצמך, מה אני מרגישה. למה אני לא נותנת למוישי משימה? למה אני לא אומרת לרותי מה לעשות? תגלי רגשות לא נעימים, כגון פחד מוויכוחים. אולי אני אמא לא מספיק טובה, שמעמיסה? וכדו'.

תני מקום לרגש הזה. תני לו להיות ותגידי לעצמך את המציאות האמתית: כולנו פה גרים בבית אחד. את האמא והמחליטה. קבלי עזרה ותהיי רגועה יותר, וממילא כולם ירוויחו והילדים ירגישו חלק ושייכות למשפחה.

כשאת מגיעה עם שדר ברור ובטוח, הילדים מרגישים וקולטים וממילא נרתמים, מקשיבים ומשתפים פעולה.

  1. הצבא צועד על קיבתו... את בוודאי מכירה את המשפטים "אמא, אני רעב", "אמא, אין כלום בבית הזה", "אמא, מה יש לאכול?!".

דבר ראשון שכדאי לך לעשות בבוקר הוא להעמיד סיר על הגז. לא משנה מה שיהיה בתוכו, העיקר אוכל חם ומשביע.

גם אם לא הספקת - תדאגי שיהיה משהו במקפיא להשביע את הרעבים...

בשעות אחה"צ חתכי צלחת גדולה של פירות/ ירקות/ אגוזים. הילדים רואים, חוטפים ואוכלים. כשיש מול העיניים, הרעב נרגע.

  1. "שעמום מביא לידי חטא" - ילדים משועממים זהו מתכון לוויכוחים, מריבות ובלגן. דאגי לכך שהילדים לא יהיו משועממים. תני לכל אחד משימה, שליחות. אפילו ללכת עם הקטנים לגינה. כשכולם עסוקים - הבית רגוע ושמח.
  2. אם את רוצה שהילדים שלך ייהנו לעבוד אתך ואף יציעו עזרה מעצמם, תפרגני להם על עבודתם הנפלאה. אל תעירי ואל תתני הנחיות איך לעשות. ילדים אוהבים שסומכים עליהם, הם אוהבים לבטא את היצירתיות שלהם הם נהנים מזה ויש להם יותר חשק ורצון לעזור.
  3. הסכימי לוותר על הדברים הלא חשובים. לפעמים אנחנו מציבים לעצמינו מטרות וציפיות גבוהות יותר ממה שאנחנו מסוגלות לעשות. תשאירי את זה בקופסת הרצון אבל תסכימי גם לוותר אם את רואה שאת לא מגיעה לזה...

תציבי לעצמך מטרה ברורה, שההכנות לפסח יהיו בהנאה ובשיתוף פעולה!

ואל תשכחי שבע"ה בי"ד בניסן ערב ליל הסדר, כולם ישבו סביב השולחן, הבית יהיה נקי, האוכל יהיה מוכן, הילדים יהיו לבושים בגדי חג יפים וחדשים.

 אבל אצלך, ליל הסדר של שנת תשע"ט יהיה שונה מכולם, את תהיי שמחה ורגועה במיוחד!

אז שיהיו לך הכנות נעימות ורגועות שיישארו בזיכרון לשנים.

בהצלחה!

יוכי דנחי – ייעוץ חינוכי ותמיכה רגשית לגננות ואימהות, מומחית למשמעת וסמכות.
 
Yd0548414745@imahut.org.il

תגיות:פסחניקיונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה