חדשות מדע וטכנולוגיה

עושים היסטוריה: רגע האמת של "בראשית" מגיע

החללית הישראלית "בראשית", בדרך לעשות היסטוריה כשבשעה האחרונה היא ככל הנראה ביצעה תמרון מוצלח בדרך לנחיתה על הירח בחמישי הבא

חללית בדרכה לירח, מסתובבת סביב כדור הארץ (צילום: שאטרסטוק)חללית בדרכה לירח, מסתובבת סביב כדור הארץ (צילום: שאטרסטוק)
אא

תמרון גורלי: לפני שעה קלה, בשעה 17:15, אפשר היה לחוש את עוצמת ההתרגשות האדירה שאפפה את חדר הבקרה של החללית ישראלית "בראשית" שביהוד. הצוותים ההנדסיים של SpaceIL בשיתוף אנשי התעשייה האווירית, החלו בביצוע תמרונים בחללית במטרה להגיע ל"לכידת ירח" שתאפשר לחללית להילכד בזהירות בכוח המשיכה של הירח לקראת הנחיתה ההיסטורית בשבוע הבא.

בשעה 17:22 נשמעו מחיאות הכפיים באולם: "כנראה שנלכדנו על ידי הירח, אבל רק על פי הטלמטריה. את האישור הוודאי לתמרון המוצלח נקבל בעוד כמה שעות". למרות שרבים מהתמרונים נחשבים כגורליים, אין ספק שתמרון זה הינו הגורלי ביותר. התמרון נועד לאפשר לחללית להישאב לכוח המשיכה של הירח וכך תתחיל החללית במסע הקפות מסביב לירח, לאחר שעד כה היא הקיפה את כדור הארץ במסלול אליפטי גדל והולך. במהלך אותם סיבובים, ביצעה החללית מספר תמרונים, בהם הופעלו המנועים למשך דקות ספורות, שנועדו להגדיל את המסלול. בתחילת השבוע, בעת ההקפה האחרונה סביב כדור הארץ, דווח כי החללית הגיעה בפעם האחרונה לנקודה הקרובה ביותר לכדור.

כדי להבין עד כמה מדובר בתמרון גורלי, יש לדעת כי כדי להילכד בכוח המשיכה של הירח, החללית תאט ממהירות של 8,500 קמ"ש למהירות של 7,500 קמ"ש ביחס לירח. אם חלילה לא תתבצע ההאטה כראוי, עלולה החללית לברוח מכוח הכבידה של כדור הארץ ולסטות לתוך מסלול אחר, בלתי-רצוי בעליל, מסביב לשמש, וסופה השורף – ייחרץ.

עופר דורון, מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית, אמר כי נכון לעכשיו, הנחיתה צפויה לשעה 23:00 ביום חמישי הבא, אך השעה עלולה להשתנות בעקבות המסלול שהחללית תעשה במהלך השבוע.

"אנחנו צריכים בשבוע הקרוב להביא את המסלול לנחיתה, ההקפה לוקחת בערך 14 שעות. ביום ראשון נשנה עוד פעם את המהירות, ונבלום שום, ונוריד את מסלול ההקפה ל-750 קילומטר, למחרת 400 קילומטר, ואחרי זה 200 קילומטר. ברביעי זה ניתן את הברקס האחרון שיבוא אותנו ל-15 קילומטר מעל אזור הנחיתה. בחמישי בלילה ניכנס לאזור הנחיתה שאמורה להתרחש ב-11 בלילה", אמר.

דורון עוד הוסיף לדווח כי "מאתמול בלילה אנחנו לא תלויים בכוח המשיכה של כדור הארץ, אלא של הירח. אנחנו צריכים בשבוע הקרוב להביא את המסלול לנחיתה, ההקפה לוקחת בערך 14 שעות. ביום ראשון נשנה עוד פעם את המהירות, ונבלום שום, ונוריד את מסלול ההקפה ל-750 קילומטר, למחרת 400 קילומטר, ואחרי זה 200 קילומטר. ברביעי זה ניתן את הברקס האחרון שיבוא אותנו ל-15 קילומטר מעל אזור הנחיתה. בחמישי בלילה ניכנס לאזור הנחיתה שאמורה להתרחש ב-11 בלילה".

תגיות:ירחחלליתהחללית בראשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה