חדשות בארץ

הפרטים מאחורי המבצע להשבת גופתו של באומל

"המאמץ הזה היה כרוך בפעולה מדינית ענפה שעוד יסופר עליה", העיד ראש הממשלה. אז איך התאפשר לזהות את הגופה כעבור 37 שנים?

גופתו של רס"ל, זכריה באומל, מושבת ארצה (צילום: דובר צה"ל)גופתו של רס"ל, זכריה באומל, מושבת ארצה (צילום: דובר צה"ל)
אא

היום (רביעי) פורסם כי במבצע נרחב של יחידת המודיעין של צה"ל, גופתו של הקדוש זכריה באומל הי"ד, מנעדרי "קרב סולטן יעקוב", הושבה ארצה לפני כמה ימים. מדיווח ב'חברת החדשות' עולה, כי בכל 37 השנים שחלפו מאז נפילתו במבצע שלום הגליל, נעשו אין ספור ניסיונות לאתר את גופתו ולהביאה לקבר ישראל.

מהדיווח עולה, כי ההתפתחות הדרמטית בפרשייה החלה לפני כשנתיים, אז, החלה להתגבש בקרב מערכת הביטחון תמונה מודיעינית שאפשרה את שליחתו של נציג שיאמת את זהות החפצים שנלוו לגופה, עובדה שתאפשר את זהות הגופה. 

פרחיה היימן, אחותו של יהודה כץ, נעדר נוסף מקרב סולטן יעקוב שבו נפלו החללים, תיארה הערב בראיון ל'חברת החדשות', את התרגשותה: "היום אחר הצהריים התקשרו להודיע לנו לפני שהידיעה יצאה לתקשורת", שחזרה היימן. "זה מפתיע ולא מפתיע, כי להיות שבויים במצב של סימן שאלה וחוסר ודאות ובבת אחת לקבל ידיעה ודאית זה מעבר מאוד חד. מצד שני לרגע הזה חיכינו, רגשות מעורבים, כאב עצום. מצד שני שמחה על התרת הספק".

"אני מתכוונת לבקר אותם אישית, הם טרודים בסידורים ועיכול הידיעה, אני אגש אליהם באופן אישי", אמרה היימן. בהתייחס לגופת אחיה שטרם הושבה, אמרה היימן: "לא בטוח שזה הרגע לנתח את זה, זה מה שהיה צריך לקרות, זה מה שהיה צריך להיות בגורלה של משפחת באומל, אנחנו משפחת כץ, אנחנו עדיין לא מאבדים תקווה ולא מאבדים תקווה שיחזור חי".

ב-2016 דווח כי משרד ההגנה של רוסיה הודיע כי יפעל להשיב את הטנק מקרב סולטן יעקוב. לדבריהם, "ישראל ביקשה מאתנו לחפש שרידי גופות של חיילים שנפלו ונקברו בשטחים מסוימים".

כפי שאמר ראש הממשלה, רוב פרטי המבצע מצויים תחת צו איסור פרסום שהוציא הצנזור הצבאי, עם זאת דווח כי בין החפצים שנמצאו עם גופתו היו סרבל, ציצית ומסמכים – שלדברי הנציג הישראלי, אפשרו לאמת את זהותו. לדברי ברק רביד, פרשן בכיר ברשת 13, גורם ישראלי בכיר אמר כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי לקחת עמו לפגישתו עם הנשיא פוטין, מחר, את ראש המוסד יוסי כהן. לדבריו, נתניהו וכהן ידונו עם פוטין, בין השאר, גם על איתור גופתו של זכריה באומל.

גופתו של באומל, שהובאה ארצה כבר לפני מספר ימים, עברה במשאה לארץ דרך מדינה שלישית שזהותה לא דווחה. הגופה הובאה תחילה למכון לרפואה משפטית באבו כביר, שם זוהה רס"ל באומל באופן וודאי על ידי הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב אייל קרים. הזיהוי בוצע באמצעות החפצים האישיים שנלוו לגופה. "המבצע שהוביל אגף המודיעין נקרא "זמר נוגה" בוצע בחודשים האחרונים ואפשר את הבאת הגופה", חשף דובר צה"ל ופרט: "היא הובאה במטוס אל על ונמצאת כבר כמה ימים בארץ במכון לרפואה משפטית באבו כביר. הבוקר הרבצ"ר זיהה את הגופה", מסר.

בהצהרה מיוחדת שמסר ראש הממשלה נתניהו בעקבות השבת גופתו של זכריה באומל, אמר: "זה אחד הרגעים המרגשים ביותר בכל שנותיי כראש ממשלת ישראל. לאורך כל השנים הללו המדינה השקיעה מאמצים עצומים להשבת הנעדרים מקרב יעקב סולטן ועצמותיו של זכריה שהובאו לארץ זוהו בוודאות".

"אני מבקש כאן להודות לקהילת המודיעין כולה: למוסד, שב"כ, אמ"ן וצה"ל על פועלם להשבתו של זכריה באומל לישראל". ראש הממשלה העיד כי "המאמץ הזה היה כרוך בפעולה מדינית ענפה שעוד יסופר עליה". בסיום דבריו אמר: "נמשיך להשקיע כל מאמץ כדי להחזיר לארץ את כל הנופלים והנעדרים ולא נחדל מהמשימה הקדושה הזו - היום אנו סוגרים מעגל".

גם הרמטכ"ל, אביב כוכבי, אמר בטקס מינויו של אלוף פיקוד צפון: "הבאתו של רס"ל באומל לקבורה בישראל לאחר שנים של מאמץ היא עדות למחויבות העמוקה של צה"ל, מפקדיו וחייליו לעמוד בכל משימה, לעמוד בכל יעד ולעשות כל שביכולתנו להשבת הבנים לגבולם. אין לי ספק שרוח זו של צה"ל תלווה גם אתכם איש איש בתפקידו".

כזכור, בקרב סולטאן יעקוב שנערך במהלך מבצע שלום הגליל ב-11 ביוני 1982, נפלו שלושת החיילים זכריה באומל, יהודה כץ וצבי פלדמן. בקרב, שהתקיים באזור כפר סולטן יעקב שבלבנון, נלחם צה"ל נלחם בצבא הסורי כשבמהלכו נאלץ צה"ל לסגת. במהלך מסע הנסיגה, נהרגו ארבעה לוחמי צה"ל ושישה נפצעו. כמו כן, אנשי הטנק של חזי שי, שסטה מהכוח הנסוג ונותר בשטח הסורי, הוכרזו כנעדרים. חזי שי ואריק ליברמן הוחזרו מאוחר יותר בחילופי שבויים ואילו גורלו של צבי פלדמן לא נודע עד היום. אנשי הטנק של זוהר ליפשיץ הוכרזו כנעדרים, לצד מפקד הטנק זוהר ליפשיץ (שגופתו הוחזרה מאוחר יותר על ידי הסורים), והתותחן יהודה כץ.

תגיות:קבר ישראלזכריה באומלקרב סולטאן יעקוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה