חדשות בעולם

היסטוריה: נשיא אלג'יריה התפטר במפתיע מתפקידו

בעקבות הפגנות ענק שהתקיימו בשבועות האחרונים בדרישה להתפטרותו, נאלץ נשיא אלג'יריה להתפטר מתפקידו

הפגנות הקוראות להתפטרותו של נשיא אלג'יריה (צילום: שאטרסטוק)הפגנות הקוראות להתפטרותו של נשיא אלג'יריה (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא אלג'יריה, עבד אל-עזיז בוטפליקה, הודיע הערב (שלישי) על התפטרותו מתפקידו לאחר 20 שנות שלטון - כך דווח בסוכנות הידיעות הרשמית של המדינה. הודעתו הגיעה לאחר שבועות של הפגנות ענק שדרשו את התפטרותו של הנשיא בן ה-82 ביחד עם ממשלתו.

בשבוע שעבר דרש רמטכ"ל צבא אלג'יריה, אחמד קאיד סלאחאמר, מהמועצה החוקתית לפתוח בהליך הדחה של הנשיא בוטפליקה. מבקריו של הרמטכ"ל תקפו אותו כי הוא מנסה לבצע הפיכה צבאית. חרף ההתפטרות, לא ברור אם זה מרצה את המפגינים, זאת מאחר והם דרשו את שינויו של כל מבנה הכוח בממשלת אלג'יריה.

לאחר שהחלו ניצני ההתנגדות להמשך כהונתו, הודיע הנשיא כי הוא לא יתמודד לכהונה חמישית, אך תחת זאת הוא הודיע על דחיית הבחירות לנשיאות שתוכננו ב-18 באפריל, למועד בלתי ידוע. עוד אמר הנשיא כי ממשלתו תפעל למיגור השחיתות השלטונית. לדבריו, ממשלתו תנקוט "צעדים חשובים כדי להבטיח את המשכיות תפקודם של מוסדות המדינה" אחרי פרישתו.

עם זאת, מתנגדיו לא הביעו עניין בהצהרותיו ודרשו את התפטרותו המידית. ההפגנות, שהחלו כהתנגדות עקרונית לכהונתו הארוכה של הנשיא החולה שממעט להופיע בציבור, הפכו עם הזמן למחאה נגד השחיתות השלטונית. "הגיע הזמן להשתחרר מהשלשלות", אמר האיד מוחמד אסלאם, רופא בן 27. לדבריהם, הנשיא מחזיק בתפקיד כערובה לשליטת הצבא והאליטות הפוליטיות ששולטות באחת מיצאניות הנפט הגדולות ביותר ביבשת - מאז מלחמת העצמאות שניהלה נגד צרפת. ההפגנות נגדו הלכו וגברו משבוע לשבוע, כשעל פי דיווחים שונים, השיא היה בהפגנה בסוף השבוע שבה השתתפו לא פחות ממיליון בני אדם. 

בשנת 1999 התמודד בוטפליקה כמועמד עצמאי בבחירות לנשיאות, כשהוא זוכה לתמיכת הצבא. הוא נבחר ברוב מוחץ של 74% מקולות המצביעים, לאחר שכל המתמודדים פרשו מהתמודדות בשל טענות לזיופים. לאחר היבחרו, הכריז הנשיא על משאל עם על עמדותיו המדיניות. הוא זכה ברוב של 81% מהקולות.

בין הישגיו נמנית הצלחתו למיגור מלחמת האזרחים האלג'יראית ב-1991, ואשר הביאה למותם של 200 אלף איש. יש הטוענים כי רוב האזרחים היו מוכנים לקבל את הדיכוי הפוליטי בתמורה ליציבות בטחונית ופוליטית במדינה.

לאור התפטרות הנשיא, יו"ר הבית העליון של הפרלמנט, עבדאל-קאדר בן סלאח, יכהן כממלא מקומו למשך 90 יום – אז התקיימו הבחירות.

תגיות:עבד אל-עזיז בוטפליקהאלג'יריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה