חדשות יהדות

אסון המטוס האתיופי: בית הדין המיוחד הורה למשפחות הנספים לשבת שבעה

בית הדין, שהוקם בשבוע שעבר, פסק כי על בני המשפחה למלא אחר כל הדינים הנהוגים במסגרת ימי השבעה. סוגיית מעמדן האישי של האלמנות תידון בעוד מספר חודשים, לאחר זיהוי שרידי הגופות

  • כ"ד אדר ב' התשע"ט
(צילום: דוברות הרבנות הראשית)(צילום: דוברות הרבנות הראשית)
אא

בית דין מיוחד שהוקם בראשותו של הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, פסק היום (ראשון) כי על בני משפחותיהם של שני האזרחים הישראלים שנספו באסון התרסקות המטוס האתיופי לשבת שבעה ולנהוג מנהגי אבלות.

בית הדין הוקם בשבוע שעבר, בעקבות דיון הלכתי שנערך בלשכתו של הרב יוסף, בו השתתפו נציגים של משרדי הפנים והחוץ ומתנדבים של ארגון זק״א. כזכור, בהתרסקות המטוס מדגם בואינג 737-8 MAX של חברת התעופה האתיופית "אתיופיאן אירליינס" לפני שלושה שבועות נספו כל 149 נוסעי המטוס ושמונת אנשי הצוות שהיו על סיפונו. בין הנוסעים היו אברהם מצליח ושמעון ראם ז"ל. אלמנותיהם של שני הנספים פנו ללשכתו של הרב יוסף בבקשה להורות להם האם לשבת שבעה על קרוביהן, ובנוסף ביקשו לקבוע את מעמדן האישי. בדיון ההלכתי, שעסק בסוגיית קביעת המוות והלכות השבעה, השתתפו חבר מועצת הרבנות ויו״ר הוועדה לכבוד המת של מועצת הרבנות, הרב יעקב רוז׳ה; פרופ' שלמה מור יוסף, ראש מינהל האוכלוסין במשרד הפנים, ועורכת הדין אודליה אדרי מהלשכה המשפטית במינהל האוכלוסין; מר אייל סיסו, ראש החטיבה הקונסולרית במשרד החוץ; מר רובי שמש, ראש מטה שר הפנים; יהודה משי זהב, יו״ר ארגון זק״א, ומתנדבי הארגון שהיו באזור האסון. כאמור, בתום הדיון הוקם בית הדין המיוחד במעמד הרב יוסף, הרב רוז'ה והדיין הרב מיכאל עמוס.

בפני בית הדין הופיעו יו"ר זק"א, יהודה משי זהב, ומתנדב הארגון אליעזר סמט, שנכחו בזירת ההתרסקות באתיופיה. הם העידו בפני בית הדין על הממצאים אותם ראו. בית הדין קיבל לידיו מסמכים שונים הקשורים ישירות לשני הנספים. נציג משרד החוץ הציג בפני בית הדין מסמך של "אתיופיאן איירליינס", ובו רשימה של כל האנשים שעלו למטוס, ביניהם שמותיהם של מצליח וראם ז"ל. כמו כן, לבית הדין נמסרו עדויות של יהודים שראו את הנספים הישראלים עולים על המטוס. בנוסף לכך, ללשכת הראשון לציון הגיעו מסמכים רשמיים משלטונות אתיופיה, המאשרים כי השניים היו על הטיסה.

על סמך כלל העדויות, הממצאים והמסמכים שהוצגו בפניו, ולאחר שקיים מספר דיונים, פרסם בית הדין פסק הלכה, לפיו על בני המשפחות לשבת שבעה על קרוביהם, לקרוע קריעה ולהגיד קדיש, ולמלא אחר כל הדינים הנהוגים במסגרת ימי השבעה. בהתייחסם לסוגיה האם להתיר לאלמנות להינשא, קבעו הדיינים כי על אף שכבר עכשיו יש צדדים רבים להיתר, הנושא ידון לאחר סיום זיהוי שרידי הגופות בעוד מספר חודשים.

תגיות:אתיופיההרב יצחק יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה