המדריך המלא לחינוך ילדים

הרב זמיר כהן - איך האינטרנט פוגע בחינוך הילדים שלנו?

מהו הנזק שגורם לנו האינטרנט, ולמה גם הילדים מתלוננים עליו?

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כל הורה החש אחריות על חינוך ילדיו, מודע ללא ספק לנזקי ולפגעי האינטרנט, ושומר עליהם מכל משמר מחשיפה (או לכל הפחות מחשיפה בלתי מבוקרת) למפגע המסוכן שפרץ לפתע לעולם.

הורה נבון זה שומר על ילדיו לא רק בבית, אלא גם אינו מאפשר בשום פנים ואופן מצב בו ילדיו ילמדו בבית ספר שתלמידיו נחשפים לתכנים השליליים ולסכנות הנוראיות שברחבי הרשת, וקל וחומר בבית ספר המאפשר לתלמידיו להגיע ללימודים עם מכשירים שיש בהם חיבור לאינטרנט.

אולם ישנם הורים שבביתם מחשב המחובר לאינטרנט ללא חסימה הולמת, והם סומכים על ילדיהם או על מזלם הטוב שילדיהם לא יינזקו מכלי זה ואולי אפילו יחכימו ממנו וירחיבו אופקים... עבור הורים אלה הננו באים להציג את הנתונים הבאים האמורים לעוררם לחשיבה מחודשת.

הנה הנתונים המבהילים:

  • קשב וריכוז – במחקר מוחי שנערך על ידי ד"ר אליאס אבוג'אודה מאוניברסיטת סטנפורד התברר כי ההעברה מהירה בדפי אינטרנט, גורמת להפרשה מוגברת במוח של כימיקל בשם 'דופמין'. כמות מרובה מכימיקל זה גורמת ליצירת הפרעות קשב וריכוז. מחקר שנערך על ידי המרכז הלאומי לסטטיסטיקות בריאות בארצות הברית העלה שמאז שהחל השימוש הנפוץ באינטרנט, השכיחות של הפרעות קשב וריכוז בילדים עולה בקצב קבוע של כ־4% בשנה. כיום, לפי הערכות, 12% מהילדים עד גיל 12 סובלים מהפרעות קשב. כך גם במחקר שנערך בטייוואן נמצא כי 32% מהסטודנטים המכורים לאינטרנט, החלו לסבול מהפרעת קשב (ADHD). מסקנת החוקרים היא שהתמכרות לצפייה ברשת מפתחת את בעיית הקשב וריכוז ומגדילה אותה פי 4(!).וכדברי הפסיכיאטר והנוירולוג ד"ר אמנון גימפל: "צפייה יומית של שעתיים במרקע, גורמת לצופה לאבד חלק מיכולת הקשב והריכוז שלו, לכל החיים!".
  • מסוגלות לקבל ביקורת – מסקר שערך "איגוד המעסיקים הלאומי", מהארגונים הגדולים באמריקה להשמת אקדמאים, בקרב מעסיקים ומרצים באוניברסיטאות, עולה כי הצעירים שנולדו אחרי 1982 מתפקדים היום כעובדים וכתלמידים שטחיים, קצרי רוח, לא ממוקדים, וללא יכולת לקבל ביקורת. הם מחוברים תמידית לאייפוד ולסלולרי, ונסמכים ללא הפסק על הוריהם בלימודים ואף באתגרים בעבודה.
  • זיכרון – מחקר נוסף מצביע על העובדה ששימוש מופרז באינטרנט גורם לפגיעה בזיכרון לטווח קצר.
  • יכולות קוגניטיביות (שכליות) במחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון על ידי פרופ' אברהם צנגן וד"ר אביעד הדר, נבחנה השפעת גירוי חושי אינטנסיבי בתקופת הילדות וההתבגרות על תפקודים קוגניטיביים. תוצאות המחקר מצביעות בבירור על העובדה ששימוש קצר טווח בטלפון "חכם", גורם לירידה ביכולות קוגניטיביות הכוללות עיבוד מידע וקשב.
  • דיכאון והפרעות שינה – במחקר שנעשה על ידי אוניברסיטת גוטנבורג בשוודיה, נמצא קשר ישיר בין אינטרנט לבין הפרעות שינה ודיכאון. לדעת האנתרופולוג ד"ר תמיר ליאון, אחת הסיבות לכך היא משום שתקשורת אנושית ישירה היא תקשורת מושלמת  כש-80% ממנה הוא באמצעות טון הדיבור והבעות הפנים בין המשוחחים. לעומת זאת, תקשורת אינטרנטית היא 14% בלבד מהתקשורת האנושית. דבר זה גורם לתחושה של בדידות - מגפת המאה ה-21, ולעליה עצומה במצבי דיכאון אצל ילדים ובני נוער.
  • אלימות  – ד"ר ברנדון סנטרוול מאוניברסיטת וושינגטון, מסכם במחקרו כי מאז שנחשפה האנושות לרשת האינטרנט הוכפלו מיקרי האלימות בכל המדינות בהן נפוץ השימוש באינטרנט. לדבריו, אילו טכנולוגיית האינטרנט לא הייתה מתפתחת בארה"ב היו כל שנה פחות 700,000(!) מיקרי אלימות.
  • ירידה בביטחון העצמי – מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת אריאל קובע כי 58% מהמשתמשים ברשת קיבלו הודעות מבזות, מעליבות, ומביישות, הפוגעות בביטחון העצמי.
  • ירידה ברגישות לזולת – במחקר שנעשה באוניברסיטת מישיגן עם 14,000 סטודנטים התגלה כי אצל כמעט 50% מהסטודנטים נמצאה ירידה מובהקת ברגישות לזולת. רוב השינוי התחולל ב-10 השנים האחרונות...
  • התמכרות - במחקר שנערך בישראל ובעשר מדינות אירופיות, נבדקו נתונים שנאספו מ-11,956 בני נוער הלומדים ב-178 תיכונים. מתוצאות המחקר עולה כי בני הנוער הישראלים עומדים בראש סולם המכורים לאינטרנט.
  • פגיעה והטרדה - מסקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עבור המשרד לביטחון פנים בקרב בני 18-12 עולה כי "כ-70% נפגעו ברשת יותר מפעם אחת, אולם אחוז גבוה מקרב הנפגעים לא דיווחו לאף גורם על התופעה".
  • דעיכה ביצירתיות – הפסיכולוגית ד"ר קיונג הי הים מאוניברסיטת ויליאם אנד מרי בווירג'יניה, גילתה במחקרה שעד שנת 1990 עלו ציוני היצירתיות של התלמידים באמריקה באופן קבוע. אך מאותה שנה התחרשה הידרדרות בקרב התלמידים. כל שנתון חדש מקבל ציונים פחותים יותר, והמצב כיום הוא שהציונים מתקרבים לשפל כל הזמנים... החוקרים תולים משבר זה בגלישה מרובה באינטרנט.
  • ירידה בלימודים - במחקר שפרסם מכון "מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל", צויין כי ישנם ראיות שלהתמכרות לאינטרנט השפעה שלילית על הישגים לימודיים.
  • ריבוי שגיאות – הפסיכיאטר גארי סמול מאוניברסיטת UCLA בקליפורניה, העוסק במחקר השפעות האינטרנט על המוח, ומהפסיכיאטרים המובילים כיום בתחום זה, גילה כי בעת ההשתמשות באינטרנט, מפרישה בלוטת יותרת הכליה כמויות מרובות של הורמונים מעוררים. כמויות מרובות אלו גורמות לאחר זמן לפגיעה זמנית בזיכרון וביכולת ההבחנה, דבר הבא לידי ביטוי בשגיאות רבות בביצוע מטלות פשוטות.
  • ניצול - במסמך בשם "המדריך להורה לבטיחות באינטרנט" שנכתב על ידי לואיס פרי מנהל האף.בי.איי, ופורסם באתר האף.בי.איי, הוא כותב: למרבה הצער, אותה התקדמות בטכנולוגיית המחשבים והתקשורת שמאפשרת לילדינו להגיע למקורות חדשים של מידע, גם חושפת אותם לניצול ולפגיעה מצד עבריינים ממוחשבים". וב"מדריך להורים: הצד האפל של הרשת" כותבים המחברים: האינטרנט שההורים מכירים הוא בוודאי לא אותו מקום שבו הילדים מבקרים. בעוד הורים מתחברים לאתרי קניות וגולשים לקבלת מידע, הילדים מבלים שעות בשיחות און-ליין ומחליפים ביניהם מסרים מיידיים. למרות שרוב השיחות חסרות משמעות ולא מזיקות, הרי שבאחדות מהן משתתפים מבוגרים חסרי מצפון המשתמשים ברשת כדי לקשור קשרים עם ילדים - לא תמיד מתוך כוונות טובות".  
  • תפיסה חברתית - במחקר שנעשה באוניברסיטת בן גוריון נמצא כי השימוש באינטרנט פוגע בתפיסה החברתית של המשתמשים, והופך אותה לחרדתית יותר.
  • "בלאי" במבנה המוח, הידרדרות בפעולות שונות, ופגיעה ביכולת לזיהוי פנים - הפרשה מרובה של הורמונים הנ"ל, עלולה לאורך זמן לגרום ל"בלאי" ממשי במבנה המוח, להידרדרות בפעולות שונות, עד כדי פגיעה ביכולת לזיהוי פנים.

 

ילדים מתלוננים: גנבו לנו את ההורים! 

ד"ר דנה זוסקינד מאוניברסיטת שיקגו, עקבה במחקרה אחר שש משפחות בארצות הברית, על ידי הקלטת שיחות המשפחות כאשר הטלפונים והמחשבים בבית היו פועלים, לעומת כאשר היו כבויים.

והרי תוצאות המחקר: כאשר המכשירים הטכנולוגיים פעלו, מספר המילים שדיברו ההורים עם הילדים היה פחות בכ-50%(!) ממספר המילים שנאמרו בעת שהמכשירים היו כבויים.

גם חוקרים מאוניברסיטת קרנגי ואין ספור אנשי חינוך אשר בחנו את השפעת האינטרנט על הקשר המשפחתי, מצאו כי בני זוג, הורים כלפי ילדים, ובפרט ילדים כלפי ההורים, מרבים להתלונן בכאב צורב כי: "האינטרנט גנב מהם את האנשים הכי יקרים להם!"

 

אז מה עושים?

כבכל נושא נכבד הוגשה שאלת השימוש באינטרנט בפני גדולי התורה שבדור, וכמו שנאמר בתורה (דברים יז, ח-יא): "כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר... וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט... וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ. עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ, וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ, תַּעֲשֶׂה. לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר  יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל". והנחייתם הברורה היא, שגם מי שחייב להשתמש באינטרנט לצורך פרנסתו או משום כל צורך אמיתי אחר, לא יתחבר אלא לאחר שבירר את רמת החסימה המוחלטת מתכנים שליליים ומאתרים שאינם נקיים לחלוטין. על החסימה להיות נעולה לחלוטין בפני כל אפשרות של פריצה, על ידי עצמו ברגע של חולשה, או על ידי אחד מילדיו או אחד מעובדיו. כיום ניתן להיעזר בחברות שנבדקו על ידי בתי דין ידועים, וקיבלו אישור כתוב וחתום על איכות ורמת חסימתן.

המאמר מתוך ספרו של הרב זמיר כהן, "המדריך המלא לחינוך ילדים". להזמנה לחצו כאן.

תגיות:המדריך לחינוךאינטרנט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה