חדשות בארץ

בית משפט הורה לסגור את מתחם שער הרחמים בהר הבית

בית משפט השלום קיבל את עמדת המדינה, לפיה יש להאריך באופן זמני את צו הסגירה הזמני למתחם, שנפרץ שלא כחוק על ידי הווקף המוסלמי בהר הבית

שער הרחמים, תמונת ארכיון (צילום: נועם מוסקוביץ’, פלאש 90)שער הרחמים, תמונת ארכיון (צילום: נועם מוסקוביץ’, פלאש 90)
אא

בית משפט השלום בירושלים קיבל הבוקר (ראשון) את עמדת המדינה, לפיה יש להאריך באופן זמני את צו הסגירה למבנה הנמצא במתחם שער הרחמים (באב א-רחמה) שבהר הבית.

בדיון, שנערך בדלתיים סגורות, קבעה השופטת דורית פיינשטיין כי צו המניעה הזמני לסגירת המתחם יהיה בתוקף עד לדיון בתיק העיקרי. בתיק זה דורשות הרשויות לסגור באופן קבוע את המבנה, שנפרץ שלא כחוק על ידי הווקף המוסלמי בהר הבית. לווקף ניתנה אורכה של 60 יום כדי להגיב לטענות בתיק. מהווקף נמסר כי לבית המשפט אין סמכות חוקית לדון בסוגיה, וכי מתחם באב א-רחמה יישאר פתוח.

החלטתה של פיינשטיין התקבלה לאחר שבשבוע שעבר היא דחתה בקשה דומה של המדינה, שביקשה לסגור את המבנה מסיבות ביטחוניות. השופטת טענה כי לאור המשא ומתן שמתנהל בימים אלו בין ישראל וירדן למציאת פתרון למשבר, יש להשאיר את המצב הקיים כעת על כנו. באותו יום נזרק בקבוק תבערה לעבר עמדת המשטרה בהר הבית.

בתגובה להחלטת בית המשפט בירושלים, הוציא משרד החוץ הירדני הודעת גינוי והזהיר כי ישראל תישא באחריות לתוצאותיה המסוכנות של ההחלטה, כהגדרתו. בהודעה נאמר כי "ירושלים המזרחית, ובכללה מסגד אל-אקסא, הינם חלק מהאדמות הפלסטיניות שנכבשו בשנת 1967, בהתאם לחוק הבינלאומי והחלטות הלגיטימיות הבינלאומית, והם אינם כפופים לסמכות השיפוטית הישראלית". המשרד הוסיף כי מבנה באב א-רחמה הינו "חלק אותנטי" ממסגד אל-אקסא, וכי הווקף הוא בעל הסמכות הבלעדית לנהל את כל ענייני המסגד.

משרד החוץ הפלסטיני ושר ההקדשים והדתות של הרשות הפלסטינית, יוסף אדעיס, הגיבו ברוח דומה על החלטת בית המשפט. בהודעה שהוציא אדעיס נאמר כי מדובר בהחלטה לא חוקית, וכי הריבונות על כל שטח הר הבית ("מסגד אל-אקסא", כלשונו) שייכת למוסלמים בלבד. הבכיר הפלסטיני קרא למדינות הערביות והמוסלמיות למלא את אחריותן כלפי מסגד אל-אקסא, ופנה בקריאה לקהילה הבינלאומית לשים קץ להפרות הישראליות, כהגדרתו.

כזכור, בחודש שעבר יזם הווקף את פרוץ המשבר, כאשר פרץ למתחם שער הרחמים, שנסגר בשנת 2003 בהוראת בית משפט. תוך הפרה בוטה של הססטוס קוו, החלו אנשי הווקף בשיפוצים במבנה הממוקם במתחם, הכניסו ציוד - כולל שטיחי תפילה - ולמעשה הפכו אותו למסגד נוסף על ההר. מאחורי הקלעים מתנהלים מגעים בין ישראל וירדן כדי לפתור את המשבר, כשעל פי הידוע ישראל דורשת את פינויו של המתחם וסגירתו. גורמים מדיניים הבהירו כי ישראל לא תסכים להפיכת המתחם למסגד נוסף, וכי ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר הנחיה ברוח זו לגורמי האכיפה המשטרתיים. נכון לעכשיו לא הושגו הסכמות סופיות בשיחות עם ירדן, אך על פי חלק מהדיווחים מסתמן כי ישראל תתיר לווקף להכניס למתחם חומרים שונים כדי לערוך בו שיפוצים.

תגיות:הר הביתשער הרחמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה