כתבות מגזין

אלון אבוטבול: "אחי אברהם ז"ל אמר לי ’אתה תצליח בעולם הזה, אותי יכירו אחרי שאמות’"

היוצר אברהם אבוטבול ז"ל נפטר לפני כשש וחצי שנים, אך לא קיבל בחייו הכרה מוזיקאלית. בראיון מיוחד מספר אחיו אלון על החיים המשותפים, התקרבותו של אחיו ליהדות, והמופע המשותף עם חגי רוסנק, במהלכו הם מפיצים לעולם את שיריו המופלאים של אברהם ז"ל

"בשבילי זה להיוולד מחדש". השחקן אלון אבוטבול ב-2008 (צילום: פלאש 90)"בשבילי זה להיוולד מחדש". השחקן אלון אבוטבול ב-2008 (צילום: פלאש 90)
אא

מוזיקה של מלאכים: שש וחצי שנים חלפו מפטירתו של אברהם אבוטבול ז"ל - משורר ויוצר מוזיקאלי פורץ דרך, שהאמנות שיצר מקבלת עדנה דווקא אחרי פטירתו. אומנם יצירותיו נכנסו לפנתיאון של המוזיקה היהודית המקורית, אך בחייו הוא לא זכה להכרה. אח של אברהם ז"ל, השחקן אלון אבוטבול, השתתף לאחרונה במופע רוק משותף עם חגי רוסנק, יוצר, מלחין וזמר שלקח על עצמו להפיץ לעולם את שיריו של אברהם ז"ל. המופע יצר חווית קתרזיס לאלון ואפשר לו לחוות את שיריו של אברהם. בראיון מיוחד לאתר הידברות, אלון נפרד שוב מאחיו הבכור, אותו ליווה עד לנשימותיו האחרונות.

אלון מספר שאחיו הבכור אמר לו בצעירותם: "אתה תצליח בעולם הזה, אותי יכירו אחרי שאמות".

עם אברהם אבוטבול ז"ל צריך לעשות צדק מוזיקאלי היסטורי. מעבר להיותו שחקן, זמר וחוזר בתשובה חסיד ברסלב, הוא היה משורר ויוצר מוזיקאלי שהקדים את זמנו. אברהם נולד למשפחה מצרית-אלג'יראית וגדל בקרית אתא. בגיל 17 עבר לירושלים ולמד בישיבת אור שמח, אך עוד באותה שנה עזב את הישיבה ואת הדת. לימים, ב-1998, שוב חזר בתשובה ולמד בישיבה בעין כרם בירושלים. אברהם חלה בסרטן ונפטר, כשהוא מותיר אחריו נכסי צאן ברזל מוזיקאליים: ב-2001 הקים יחד עם גדי פוגטש את ההרכב בית הקדושה, במסגרתו הקליט אלבום שנשא שם זה. בשנת 2005 הקליט אבוטבול את האלבום "כוכבי אור" עם הגיטריסט דני ממן, והמפיק והטכנאי עמית גולן. אלבום שפרץ דרך בתחומו. בשלהי שנת תשע"ג, הוציא גדי פוגטש דיסק נוסף של אברהם אבוטבול, בשם "בית הקדושה II" מחומרים שנוצרו לאחר יציאת האלבום "בית הקדושה". בספטמבר 2018 הוציא שולי רנד שיר פרידה מאבוטבול באלבומו "רצוא ושוב".

מההופעה של חגי ואלון (צילום: אסף פלדמר)מההופעה של חגי ואלון (צילום: אסף פלדמר)

אחיו הצעיר אלון (53), נשוי ואב ל-4, מתגורר כיום בלוס אנג'לס. "אברהם היה גדול ממני בארבע וחצי שנים", מספר אלון, "היינו אחים מאוד קרובים, לפעמים היה לא קל אבל בהחלט היינו קרובים מאוד. מעבר להיותנו אחים, היו לנו יחסים במובן המשמעותי של המילה. אלו היו היחסים הכי משמעותיים שהיו לי מבחינת השפעה הדדית על החיים, וקרבה מאוד גדולה. עברנו הרבה תהפוכות. אברהם אמר שחיים בלי משמעות לא מעניינים אותו, זה הטריף כל מיני מערכות נורמטיביות ואותי השאיר משתהה. בגיל מבוגר יותר הוא הנחיל לי דברים גדולים יותר. הוא הביא לי ספרים עם עומק ואמר לי: 'מה אתה מסתובב כל היום עם החברים שלך? שב בבית, תחשוב על החיים'. בערוב חייו הוא אמר לי: 'אתה יודע, אנחנו לא רק אחים. גם הנשמות שלנו קשורות' - אני נוטה להסכים איתו". בשנות ה-80 השתתפו אלון ואברהם במחזמר "אחים בדם" אבל לא שיחקו יחדיו על הבמה.  

"על כל אחד עובר מה שהוא עובר". צפו בשיר מתוך המופע המשותף:

איך קבלת את ההתקרבות שלו ליהדות, לתורה ולמצוות?

"זאת היתה אנחת רווחה לכולם בשבילו ובשביל הסובבים אותו. ההתחזקות שלו הולידה 15 שנים שהיו היפות בחייו עם התקרבות למשפחה. בתקליט הראשון 'בית הקדושה' אפשר לשמוע את פעמי התשובה - זאת מוזיקה של מלאכים. אם יש כל מיני מאסטרים בעולם, מבחינת אברהם הוא היה מאסטר שירד נמוך. הוא ידע מה קורה במקומות הכי אפלים וכתב על השאיפה לצאת מהמקום הזה אל האור. היתה בו שאיפה למשמעות. הוא הבין שלא יכול להיות שהחיים הם סתמיים. בגיל 17 הוא נגע בדת ובגיל 19 חזר בתשובה לראשונה, בגל ההתקרבות ליהדות שהחל בעקבות הרב אורי זוהר. הוא חיפש משמעות וכשהוא מצא אותה. לכן הוא לא יכל להבין איך הוא יכול ליפול ממנה. זה מסתדר עם הקו של ברסלב בו יש עלויות וירידות. המקום הזה התאים לו וגם החירות שיש בברסלב - לחיות חיים לא רגילים עם דבקות מאוד גדולה. זה היה יופי כשהוא חזר בתשובה. גם בסוף חייו, ההתגייסות של החברים היתה מדהימה".

 

"רגע ההסתלקות מהעולם היה מלא הוד"

אלון ליווה את אחיו בימיו האחרונים. "השתדלתי להיות לצידו כמה שיותר למרות שכל הזמן הייתי צריך לטוס. אבל מה שיכולתי עשיתי, ובסוף כן הייתי לצידו כשהוא נפטר. הפרידה היתה תהליך ארוך. ליוויתי אותו במסע האחרון והיה לי חשוב לעשות את זה. הוא הפתיע אותי בעוצמה של החודש וחצי האחרונים. זה לימד את כולנו שיעור על אנושיות, על מה זה להיות אדם בסיטואציה כזאת. הוא איבד את היד של הנגינה, ואת הקול. כל חמש דקות חשבנו שזהו, הנה הסיפור נגמר, ופתאום הוא היה קם ומארגן הופעות וסעודות. היו לנו ימים כאלה שהיו כמו מסדרון אחד ארוך שכל הזמן היו בו אנשים, שירים, פחדים, כאבים וניתוחים - הכל יחד הסתובב שם. הוא חי חיים סוערים. הוא עבר הכל".

(צילום: אסף פלדמר)(צילום: אסף פלדמר)

הוא הרגיש שהוא עומד להיפטר?

"בדיעבד הוא לא סיפר לנו כי לא רצה לצער, אבל הוא ידע שהוא הולך למות והיה שלם עם זה. אברהם עבר לילות קשים ולילות שקטים, וכאשר נפטר - היתה השלמה ושוויון נפש, תחושה של 'ככה זה צריך להיות', לא טוב ולא רע - משהו נטרלי, אבל לא ממקום של אדישות. בבוקר האחרון הוא אמר לי: 'וואי איזה פחד היה בלילה'. הבנתי שזה היה הלילה השני שהוא חווה פחד. הוא גם עשה הרבה התבודדות בבית החולים. הוא דיבר עם הקב"ה והיו גם זעקות. הוא היה מאוד בפוקוס. חבר אמר שהיתה בו מידה של מלוכה. היתה בו אהבה אינסופית ועוצמה של מלך בציווים שלו, באיך שהוא ניהל את החדר. המוות שלו היה כמו מים שבסוף הגיעו למקומם אחר מסע ארוך וסוער ומלא תהפוכות. רגע ההסתלקות מהעולם היה מלא הוד, ממש. פתאום אדם נהיה יפה תואר ומאוד שלו, ואחרי כל מה שעבר - נהיה שקט. יכולת להרגיש את הנשמה עוזבת את הגוף".

ההתקרבות של אברהם ליהדות השפיעה עלייך?

"לא חשבתי לחזור בתשובה בעקבותיו למרות שטסתי איתו לאומן, אני פתוח ליהדות, ולמדתי פרשת שבוע במשך תקופה בבני ברק. אני לא מוציא את עצמי מהכלל. אני יכול להבין את העוצמה של ההתבודדות, והרבה מהרעיונות ברורים לי. לפעמים הבמה היא מקום שאתה יכול לעשות התבודדות, דווקא כשהקהל מסביב. זה מובן לי. טבילה במקווה, למשל, זה דבר מדהים. לקחתי מאחי הרבה ואמשיך לקחת, אחי מאוד נוכח בחיי. כשהיינו צעירים יותר הוא אמר לי: 'אתה תצליח בעולם הזה, אותי יכירו אחרי שאמות'".

(צילום: ישי רוסנק)(צילום: ישי רוסנק)

היה ביניכם פרגון הדדי?

"היה לנו קושי של קנאה. כשאני הצלחתי עלתה התהיה למה הוא לא מצליח, מה ההבדל? בסוף היה המון פרגון אבל גם היה ניתוק בגלל שהוא הפסיק לראות סרטים שלי. היתה המון אהבה בינינו. היה פרגון אוהב ועוטף".

למעשה, אברהם לא זכה להכרה בחייו 

"בגדול, המסע שלו היה פנימי יותר. זה היה מסע של להיות משורר ומוזיקאי במובן העמוק שנרעד מדברים מאוד פנימיים. היה משהו מאוד עדין שלא היה פופולארי בזמנו. היום העולם יכול לקבל אותם בקלילות. בחומרים של אברהם יש חמלה ושאיפה להרמוניה למשהו טוב".

לפני כחודש השתתף אלון במופע שהעלה חגי רוסנק "להיוולד מחדש" עם שיריו של אברהם ז"ל. אלון הגיע ארצה השתתף במופע ופגש את אחיו דרך המוזיקה. "היה הרבה חן במפגש עם חגי", הוא אומר,"התרגשתי לפגוש את אחי במוזיקה. זה מקום מאוד מדויק שאתה יכול לזכור את האדם. זאת היתה חגיגה. סוף סוף הופענו יחד - אני ואחי ובאמצע חגי, שכולו אהבת חינם. היה נהדר ומחשמל. חגי הוא לב. כל הזמן יש דיבור שאברהם לא שוקט בשמיים. במובן מסוים כשהוא נפטר נולד לי אח חדש. הרי הוא כל הזמן רצה לקרב אותי ליהדות, וזה היה מרחיק אותי. אני צוחק עכשיו כי דווקא בהיעדרות אין יותר מחסומים של העולם הזה והחומר, אין מחסום של שאלות ותשובות, רגשות, יש רק אחד גבוה ויש געגוע.

"התרגשתי מאוד על הבמה. אברהם אמר כל הזמן בסוף חייו: 'אני לא יודע כלום. עיקר הידיעה היא חוסר הידיעה'. פתאום המופע היה סיכום של חיינו המשותפים ושחרור מרגש. אני מצליח עכשיו וגם אחי מצליח ולהיפך, וזה נפלא. בשבילי זה להיוולד מחדש. על הבמה הזאת נולדתי מחדש ואני שמח שאברהם מקבל את ההכרה שלו כיוצר".

זהו, אפשר לומר שירדת מהארץ?  

"אני משתדל לבוא כמה שיותר לארץ ישראל ולבקר. אני מתגעגע אש לארץ. בתכל'ס ברמה אישית-רגשית, קשה פה בארה"ב. אני תמיד אהיה דג מחוץ למים, זה לא יעזור כמה שאני לא עובד, אבל במנטאליות יש משהו אחר. אני מתגעגע, זה כמו להיות בגלות".

אתה מגעגע לאברהם?

"בטח, מה זאת אומרת. אני מתגעגע אליו הרבה. אני אוהב אותו. חמוד כזה הוא היה. יחיד במינו, ברסלבר אמיתי, מהמעט שאני יודע מה זה ברסלב".

 

המשימה של חגי: לשיר את שיריו של אברהם

היוצר והזמר חגי רוסנק רץ עם המופע "להיוולד מחדש", מופע רוק משיריו של אברהם אבוטבול ז"ל. "אנחנו מתכננים עוד מופעים בארץ ובחו"ל", הוא אומר השבוע, "אנחנו רוצים שהשירים של אברהם יצאו לאור.

"כשאלון הצטרף למופע זה עשה לו טוב. הוא רוקר ושחקן בנשמה שלו. היתה הפריה הדדית בין שנינו. לפני המופע, כשנפגשנו להתאמן על השירים, ניתחנו את הטקסטים. אלון ניגש לטקסטים מהמקום שלו ואני מהמקום שלי. אני הבאתי לטקסטים אופטימיות ושמחה והוא יותר עצב וצער. כשזה התחבר - נהפכה להיות מנגינה אחת שמחה. היה קסם על הבמה, היה מדהים".

(צילום: ישי רוסנק)(צילום: ישי רוסנק)

חגי הכיר את אברהם בחייו. "נפגשנו בצפון ומאז הקשר בינינו נמשך. רציתי לנגן איתו שיר במופע שלי, אבל אברהם היה אדם עקשן ואמיתי. הוא נתן לי לנסות וכשהוא ראה שאני לא בעניין אמר לי: 'עזוב. עד שלא תמצא את הסולם שלך - אתה לא שר איתי' - וזרק אותי הלאה. עכשיו אני אומר לו: 'אברהם, מצאתי את הסולם ואת הטון ושר אותך ואיתך בכיף'. 

"מאז שאברהם ז"ל נפטר אני מתאמן ומחליף הרכבים. אני עובד על עיבודים והוצאתי שני סינגלים. יש פה אוצר שמתחבא עמוק באדמה ואנשים לא מכירים אותו. אחרי המופע שעשינו לפני שנתיים אנשים צלצלו ואמרו: 'חיפשנו את המוזיקה של אברהם אבוטבול' - זאת הצלחה בעיני".

להיוולד מחדש - חגי רוסנק מארח את אלון אבוטבול:

לחצו כאן כדי להאזין ל-22 הסרטונים של אברהם אבוטבול, ביוטיוב היהודי של הידברות.

תגיות:אלון אבוטבולחגי רוסנק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה