חדשות בארץ

אהרון ברק: הופתעתי שבגין ויתר על סיני

אהרון ברק, מי שהוכתר על ידי הנשיא קרטר כאדריכל הסכמי קמפ דייוויד ומי שלאחר מכן מונה לנשיא בית המשפט העליון, מספר על ימי ההיערכות המדינית להסכם שחתם ראש הממשלה מנחם בגין

אהרון ברק (צילום: פלאש 90)אהרון ברק (צילום: פלאש 90)
אא

בכנס לציון 27 שנים לפטירתו של ראש הממשלה מנחם בגין, אמר נשיא בית המשפט העליון לשעבר ומי ששימש אז כיועץ משפטי מיוחד לצוות שיחות קמפ דייוויד, כי הוא הופתע מכך שבגין היה מוכן להרחיק לכת ולוותר על ההתנחלויות בסיני. הוא ציין שחרף תפקידו בצוות השלום, בגין כלל לא התייעץ איתו.

ברק אף הרחיב בדבריו על טיב יחסיו עם נשיא ארצות הברית, ג'ימי קרטר. השופט בדימוס אמר כי היו סיבות טובות שלא לאהוב אותו. לדברי ברק, "סבלתי ממנו יותר מאשר כולכם".

כזכור, קרטר הוביל את ועידת השלום ב-1978 שכונתה "הסכמי קמפ דייוויד" ואשר הובילה להסכם השלום בין ישראל מצרים. ההסכם נחתם על ידי נשיא מצרים אנואר סאדאת, וראש ממשלת ישראל מנחם בגין. קרטר נתפס במידה רבה על ידי הציבור הישראלי, ועוד יותר מכך על ידי יהודי ארצות הברית ואף על ידי האמריקאים עצמם, כנשיא העוין ביותר לישראל.

ברק מספר: "קמפ דיויד התחיל בפגישות של בגין-קרטר-סאדאת, ומהפגישות הללו לא יצא כלום. עזר ויצמן אמר ש"המזרח נפגש עם מזרח אירופה". לדברי ברק, על אף הפגישות האינטנסיביות "זה לא זז. בגין רצה להגיע להסכם שלום".

על אופיו של קרטר הוא מספר: "הייתי אוכל ארוחת בוקר עם קרטר, ארוחת צהרים עם קרטר וארוחת ערב עם קרטר. ואני רוצה לומר לכם שזה היה הדבר הכי נורא בעולם שניתן לתאר, משום שקרטר היה ג'ינג'י, מיד נעלב וכשאתה לא מסכים איתו הוא מיד אומר לך 'אתה נורא, מדינת ישראל נוראה, אתה לא רוצה שלום ומדינת ישראל לא רוצה שלום'".

על קשייו של הנשיא קרטר למצוא מתווה מוסכם על ישראל ומצרים הוא מספר: "שנית, הוא מהנדס ולנסח מסמכים הוא לא יודע. הוא היה מגיע עם מסמך שנוסח על ידי המשלחת האמריקאית וכשהיו מעירים לו שזה לא הולך היה צריך לעשות משהו במקום זה, אז הוא היה מנסח משהו וזה לא היה טוב. הייתי אומר לו 'אדוני הנשיא, אי אפשר לנסח כך. זה לא טוב', ובשלב מסוים הוא צועק עליי, אני צועק עליו. פתאום אתה רואה את עצמך יושב וצועק על נשיא ארצות הברית וזה היה מאוד לא נעים. אמרתי לעצמי 'אלוקים שבשמים, מה אני עושה פה? למה אני יושב פה?".

אף על פי כן, נראה שנתון זה לא מנע מקרטר להכתיר את ברק כמי שהיה אחראי להסכם השלום.

תגיות:אהרון ברקסינימנחם בגין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה