חדשות בארץ

המשבר במערכת הבריאות: הוקמה ועדת חקירה אזרחית

לאחר שמשרד הבריאות הודיע כי מינה ועדה שתבחן את כשלי המחלקות הפנימיות, בכירים במערכת הבחירות לא מחכים לפרסום ההמלצות וכבר הודיעו על הקמת ועדה אזרחית שתגיש גם היא את המלצותיה בסמוך אליה. יו"ר הסתדרות האחיות: "לקחו לחולים את הכבוד"

אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

חודש לאחר שמשרד הבריאות הודיע על מינויה של ועדה לשיפור הטיפול במחלקות לרפואה הפנימית בבתי החולים, הודיעה בתחילת השבוע שורת בכירים במערכת הבריאות על הקמת ועדת חקירה אזרחית.

למרות שאין לה כל סמכות חוקית, הוועדה הוקמה במטרה להעלות את המודעות הציבורית לבעיותיה החמורות של מערכת הבריאות בישראל. בין דרישותיה של הוועדה נמנות הדרישה לתוספת בתקציב מערכת הבריאות בסך חמישה מיליארד שקל, שיובילו להוספת תקנים של רופאים.

השופטת בדימוס דפנה אבניאלי, שעומדת בראשות הוועדה, אמרה כי מסקנותיה של הוועדה יפורסמו ביחד עם המלצות הוועדה הממשלתית ב-15 באפריל. בהודעתה אמרה אבניאלי כי חברי הוועדה קוראים לכלל האזרחים, לרבות עובדי מערכת הבריאות, לבוא ולהעיד בפניה.

בראשות הוועדה, שמכונה "5 מיליארד לבריאות", עומדות השופטות בדימוס דפנה אבניאלי ומיכל לויט. בוועדה חברים בין היתר פרופ' מרדכי  שני, מומחה ברפואה פנימית מבית החולים שיבא; ד"ר זאב פלדמן, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה של הילד בשיבא ויו"ר ארגון רופאי המדינה; פרופ' עמוס שפירא, דיקן לשעבר בפקולטה למשפטים באוניברסיטאות תל אביב וחיפה; ואילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות.

לדברי יו"ר הוועדה, דפנה אבניאלי, "מערכת הבריאות הציבורית נמצאת במשבר קשה ומתמשך", אבניאלי הוסיפה כי "כולנו שומעים את קולות החולים שזועקים ממסדרונות בתי החולים, את תלונות הרופאים והאחיות שקורסים תחת נטל העבודה, את התחנונים לתרופות שאינן בסל הבריאות, לתוספת מיטות ותקנים. אסור לנו להתעלם מהקריאות האלה".

בהתייחס למטרותיה של הקמת ועדה אזרחית לאחר שכבר הוקמה ועדה ממשלתית בנושא, אבניאלי הדגישה כי "זאת יוזמה אזרחית טהורה. הגיע הזמן לחקור נושא שמעניין את אזרחי המדינה ולא הייתה קריאה לחקור אותו באמצעות המדינה. במסגרת הוועדה ניתן המלצה – לא צריך להמליץ על רמת הרופאים או על מכשור, אלא להמליץ שהקצאת הכספים למערכת תהיה נכונה יותר ומתאימה לצרכיה של מדינת ישראל".

לדברי מי שהוגדר בוועדה כ"תובע מיוחד", ד"ר עדי ניב יגודה, "הזקנה במסדרון והתור הארוך לניתוח – זה לא גזירת גורל, אלא יד מכוונת שמובילה את המערכת למצב שבו היא נמצאת. אנחנו רואים ייבוש תקציבי, מערכת שפוגעת בכוונה במטפלים ובחולים כאחד. בוועדה אנסה לחשוף איך מדינת ישראל אונסת את קופות החולים לחתום על הסכמים בניגוד לרצונן כדי שלא יממשו החלטות בג"ץ, איך הקופות ובתי החולים נדרשים לחתום על הסכמים שמונעים מהם לקבל דמי אשפוז".

חברת הוועדה ויו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, אמרה: "מערכת הבריאות בגירעון וקריסה. משנה לשנה היא קורסת. חולים מחכים שעות במיון לפני שהם עולים למחלקה. עוד מעט ישכיבו את החולים בקומות כמו בית קברות". כהן הוסיפה כי "לקחו לחולים את הכבוד. אני שנים נמצאת במערכת הבריאות, ויודעת מה קורה. הגיע הזמן להגיד עד פה".

לדברי יו"ר האגודה לזכויות החולה, שמוליק בן יעקב: "בכל העולם מגיעים ללמוד מאתנו. אז איך הגענו למצב הקשה של מערכת הבריאות? התשובה היא שזאת מדיניות מכוונת. האוצר הקטין את ההוצאה הלאומית לבריאות, וכיום מדובר על 20 מיליארד שקל שחסרים לנו".

תגיות:מערכת הבריאותמשבר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה