חדשות בארץ

הרמטכ"ל על תחקיר נחל חילזון: נרים דגל אדום לנוכח הפרת הפקודות

לאחר שהחליט להדיח את מפקד גדוד הסיור בחטיבת הצנחנים בעקבות פרסום תחקיר התקרית בנחל חילזון, אמר הרמטכ"ל כי צה"ל "ירים דגל אדום" לאור הפרת הפקודות

כוכבי, תמונת ארכיון (צילום: מאיר וקנין, פלאש 90)כוכבי, תמונת ארכיון (צילום: מאיר וקנין, פלאש 90)
אא

בנאום שנשא אתמול (שני) בטקס החילופים בין מפקדי המכללות, התייחס הרמטכ"ל אביב כוכבי לפרסום מסקנות חקירת האימון שבוצע בנחל חילזון שבמהלכו נהרג סמל אביתר יוספי ז"ל. בעקבות התחקיר, החליט כוכבי על שורת הדחות של המעורבים, כשבראשם מג"ד בצנחנים. הרמטכ"ל אמר כי "אם הופרו הפקודות ולא בוצעו ההנחיות – נרים דגל אדום. לא נקבל זאת, לא נטשטש ונתבע אחריות".

הוא הסביר כי "יש הבדל מהותי בין שגיאה לתקלה, ולכן הכלל הוא חד ואחד: שגיאות הנובעות מטעות בשיקול הדעת – נגבה. במקום שבו הושקעו כל המאמצים והתוצאה בכל זאת לא הושגה – נגבה, אך במקרה של שיקול דעת החורג ממרחב הסבירות או תקלה הנובעת מאי ביצוע פקודות – נוקיע".

עוד אמר כוכבי: "לאחרונה התרחשו בצה"ל אירועים שאינם עולים בקנה אחד עם אחריותנו וחובתנו. האחריות לחיי אדם מגולמת במקצועיות ובדייקנות, באופן שבו אנו ניגשים ביסודיות לכל משימה קטנה או גדולה, בשגרה או בלחימה. האחריות לחיי האנשים כרוכה בהכנות יסודיות המבוססות על פקודות הצבא ועל הנחיותיו המקצועיות".

"אם הפקודות הן תמרורי אזהרה, ההוראות המקצועיות הן המצפן וחובה למלא אותן כשם שחובה לעקוב בניווט אחרי מחוג המצפן", הוא הוסיף, "הפקודות הן ביטוי לניסיון וללקחים שנצברו לאורך שנים ומהוות את תמרורי האזהרה בדרכה של היחידה. כל מי שאינו מקיים אותן – כאילו דוחה את ניסיון העבר ומתעלם מתמרור המצביע על עיקול חד בדרך או מזהיר מפני צומת סואן".

הרמטכ"ל קבע כי "העשייה אינה כרוכה רק במילוי פקודות והוראות, היא גדושה בחופש פעולה, שיקול דעת, יצירתיות ויוזמה שמקדמים ביצוע ומחוללים שיפור ויש לעודד אותן בכל דרך. החלטה ומעשה שנובעים מיוזמה ומשיקול דעת עשויים להתגלות בדיעבד כשגיאה. אך אם הן זוהו וסומנו ביושר, הן הופכות להיות אבני הדרך במסלול ההצלחה. לכן, במקום ששיקול הדעת היה שגוי – נתחקר, נלמד ונגבה את המפקדים".

כזכור, שלשום פורסמו מסקנות תחקיר האימון שבמהלכו נהרג סמל אביתר יוספי בנחל חילזון. בתחקיר נקבע כי האופן בו הוכן האימון עבר על פקודות צה"ל ולווה בתקלות רבות, כשהאחראים לכך מואשמים כי לא ירדו לפרטים חיוניים בטרם היציאה לאימון.

תגיות:אביב כוכביצה"לתאונת אימונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה