חדשות בארץ

אסון טביעת החייל בנחל חילזון: מפקד הגדוד הודח, המח"ט ננזף

בעקבות מסקנות התחקיר שהוגשו לו, הורה הרמטכ"ל אביב כוכבי על הדחת הקצינים שהיו מעורבים בהכנתו ובביצועו של האימון בחודש ינואר, במהלכו טבע למוות לוחם גדוד הסיור של חטיבת הצנחנים, סמל אביתר יוספי ז"ל

אביתר יוספי ז"ל (התמונה - באדיבות המשפחה)אביתר יוספי ז"ל (התמונה - באדיבות המשפחה)
אא

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, החליט אתמול (ראשון) להדיח את הקצינים שהיו מעורבים באימון הניווט בנחל חילזון בחודש ינואר, במהלכו טבע למוות לוחם צה"ל, סמל אביתר יוספי ז"ל.

יוספי, בן 20, לוחם בגדוד הסיור של חטיבת הצנחנים, נסחף ונעלם במהלך תרגיל ניווט בדד שנערך בצפון הארץ במסגרת שבוע אימונים מסכם של הגדוד. בעקבות האירוע הקשה, ובמקביל לחקירת מצ"ח, הורה מפקד פיקוד המרכז, האלוף נדב פדן, על הקמת צוות מומחים בראשות מפקד חטיבת "עציוני", אלוף-משנה אורן שמחה, לבדיקת נסיבות התקרית. צוות המומחים הגיש את מסקנותיו לכוכבי. בעקבות התחקיר, הורה הרמטכ"ל לרשום נזיפה פיקודית למפקד חטיבת הצנחנים, אלוף-משנה יקי דולף. בנוסף, החליט כוכבי להדיח מתפקידם את מפקד הגדוד בדרגת סגן-אלוף, מפקד המגמה, מפקד הפלוגה, סגן מפקד הפלוגה ומפקד הצוות.

התחקיר העלה כי האימון בוצע באופן החורג מפקודות הצבא ולווה בלמעלה מ- 30 תקלות. הסטנדרט בו בוצע היה נמוך והתבטא בחוסר ירידה לפרטים. ההחלטה לצאת לאימון בתנאי מזג האוויר והשטח, ובהתחשב בעומס הפיזי והמנטלי לו היו נתונים החיילים, העלתה את רמת מורכבותו של האימון ואת הסיכונים הטמונים בו. הדרג הפיקודי לא נקט בצעדים הנדרשים להתמודד עם תנאים אלו.

צוות המומחים מתח ביקורת על ההחלטה שקיבלו המפקדים להמשיך באימון, וזאת למרות שכעשרה לוחמים לא הצליחו לבצע את משימת חצייתו של הנחל, בשל התנאים ששררו במקום, דיווחו על כך למפקדיהם וביקשו להפסיק את האימון. במקום לשים לב לתמרורי האזהרה הרבים, המפקדים לחצו על הלוחמים לחצות את הנחל, והתרו בהם כי ללא סיום הניווט לא יקבלו את ההסמכה.

על פי התחקיר, בתהליך הכנת האימון ובאופן ביצועו בשטח, שרשרת הפיקוד התנהלה באופן שאינו עולה בקנה אחד עם המצופה ממפקדים בצה"ל. התנהלות זו היא שיצרה את התנאים שהובילו לתוצאה הטרגית.

התחקיר הסיק כי המפקדים בשטח איבדו שליטה על חייליהם. הוא קבע באופן נחרץ כי יוספי אינו אשם במותו. ההחלטה שקיבלו המפקדים בסופו של דבר להפסיק את הניווט הגיעה מאוחר מבחינתו: הוא לא קיבל את הפקודה לחדול את האימון ונכנס יחד עם חברו ליחידה למי הנחל. בעוד החייל השני הצליח לחצות את הנחל ולהגיע לגדתו השנייה, יוספי החליק ונסחף. חברו לא הצליח לסייע לו לצאת מהמים והזעיק את כוחות הצבא. לאחר חיפושים של למעלה משעה וחצי, אותר יוספי במצב אנוש. הניסיונות להחיותו בדרך לבית החולים עלו בתוהו.

"מדובר באירוע קשה ביותר", אמר הרמטכ"ל, "שבסופו תוצאה טרגית אשר שורשיה בסדרת תקלות ושגיאות בהכנת האימון ובאופן מימושו, תוך התנהגות לא מקצועית של כל שרשרת הפיקוד והתנהגות לא ערכית של חלק משרשרת הפיקוד, שהובילו להתפרקות מסגרת האימון לנגד עיני המפקדים ומבלי שעשו דבר למנוע זאת".

כוכבי הוסיף כי "הביטוי המרכזי לאחריות מפקדי צה"ל לחיי אנשיהם הן המקצועיות והדייקנות שבהן עליהם לגשת לביצוע כל משימה קטנה או גדולה, בשגרה או במלחמה. באירוע הנידון לא נהגו המפקדים לאורך כל השרשרת ב'חרדת קודש' המצופה מהם בתכנון האימון ובאופן הניהול שלו. בהתנהגות מעין זו ולתקלות הנובעות מאי ביצוע פקודות, חוסר מקצועיות וחוסר משמעת אין מקום בצה"ל ועלינו לפעול באופן גורף על מנת למגרם".

במסגרת התחקיר הורה הרמטכ"ל על שורת הנחיות מערכתיות לשיפור המענה הבטיחותי ביחידות צה"ל בכלל וביחידות המיוחדות בפרט. הנחיות אלו ימומשו באופן מיידי בהובלת סגן הרמטכ"ל וזרוע היבשה.

על פי הנחייתו של כוכבי, במהלך החודש הקרוב כל יחידות צה"ל יקיימו השתלמות בת יומיים שתעסוק בבטיחות בכלל ובטיחות באימונים בפרט.

תגיות:נחל חילזוןתאונת אימונים צה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה