המדריך המלא לחינוך ילדים

הרב זמיר כהן - מקום שנעים להיות בו, לא עוזבים

ממתי צריך להעניק לילדים חום ואהבה? השקעה רצופה בילדים ורוממות ושבח תמידיים

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

למרבה הכאב, הורים רבים בדורנו, השואפים בכל מאודם שבנם יעסוק בתורה מתוך נעימות ומתיקות בתורה, ויהיה ירא שמים ובעל מידות טובות ותלמיד חכם מופלג, ושבתם תתעלה במעלותיה הרוחניות מתוך יראת שמים טהורה ומידות טובות ותקים בית של תורה, מגלים בצער עמוק שבנם או בתם האהובים, שהיו כה עדינים ונפלאים בילדותם, מגלים סימני ירידה משמירת תורה ומצוות, עד כדי פריקת עול ועזיבת כל הערכים התורניים שעליהם גדלו.

פרק זה יוקדש לגישה נכונה עוד מהגיל הרך, למניעת מצב נורא כזה בעתיד-עד כמה שיד ההורים מגעת. ולטיפול זהיר ונכון במידה ומתגלים חלילה סימנים כאלה בגיל הנערות או הבחרות.

 

חום ואהבה בגיל הרך

בשיחה רוויית מסרים חשובים של הגה"צ הרב שלמה וולבה זצ"ל בעל ה"עלי שור" עם כותב השורות, בעניין הדרך הנכונה למניעת עזיבת דרך התורה - גם אצל נערים המתמודדים באופן קיצוני עם קשיי גיל ההתבגרות, הגיב הרב ואמר בהחלטיות: "ילד שמקבל מהוריו חום ואהבה כראוי בגיל הרך, מקבל כוחות שלא לנשור מדרך התורה, גם אם עומדים בפניו ניסיונות גדולים בגיל ההתבגרות. כי מקום שנעים להיות בו – לא עוזבים!".

בדבריו אלו גילה הגר"ש וולבה זצ"ל סוד גדול בנפש האדם: גיל ההתבגרות רווי שינויים וחידושי יצרים. ואם בגיל הזה נחשף הילד למראות נגעים בעיתון פרוץ, או ב"טלפון" של חבר, מה יעשה הבן ולא יחטא? הרי היצר בוער וה' יתברך אוסר, ועדיין אינו בר הבנה שהאיסור הזה נועד לטובתו בעולם הזה ובעולם הבא. ובפרט שהניסיון עם צעירים מלמד שבעירת יצר התאווה הידועה גורם לנער להעלות תהיות ושאלות ביסודות האמונה, במה שבעבר אפילו לא התחיל להרהר בהן. ממש כמו שאמרו רבותינו ז"ל (סנהדרין סג ע"ב): "יודעין היו ישראל בעבודה זרה שאין בה ממש. ולא עבדו עבודה זרה, אלא להתיר להם עריות בפרהסיא".

אולם ילד שחש מתיקות ונעימות בבית הוריו הצועדים בדרך התורה, בדרך כלל לא יעזוב מקום נעים זה על אף כל הניסיונות! והדברים מוכחים במציאות היום יומית.

 

השקעה רצופה

הורים הסבורים כי מאחר שילדיהם לומדים במוסדות חינוך איכותיים, בתלמודי תורה ובישיבות בעלי שם טוב, הם בוודאי מושגחים ומטופלים כל צרכם מההיבט החינוכי, טועים טעות חמורה. וכבר חזרו ואמרו אנשים גדולים, כי בניגוד למצוי היום לתלות הצלחה חינוכית של ילד שצמח והפך לאחד מגדולי הדור, בברכת צדיק או במעשה של מסירות נפש, האמת היא שרק הורים המקפידים על השקעה עקבית ללא היסח הדעת, המתפרסת על פני שנים רבות בשימת לב למצבו של כל אחד ואחד מהילדים, מתוך אווירת שמחה השוררת בבית, ועידוד תמידי לו זוכים בני הבית כאשר הם מאמינים באמת בכוחו של כל ילד ומעודדים אותו למצות את יכולותיו וכישרונותיו, זוכים לראות ברכה בעמלם ונחת מילדיהם הגדלים כולם זרע ברך ה'.

 

רוממות ושבח תמידיים

ילד החווה בבית הוריו באופן מוחשי את משקלה המרכזי של התורה בחיים, שאינה עוד דבר בחיים, אלא אין למעלה ממנה וגם אין למטה ממנה, אלא היא הכל, והיא משוש חיי הוריו ותקוותם, קשה מאד למוצאו פורש מחיי תורה. הוא שומע וחש מילדותו בכל עת את אהבת התורה שבלב הוריו, רואה את עיניהם נוצצות כשמדברים על מעלת תלמידי החכמים, שם לב כיצד הם עצמם מתבטלים לתלמידי חכמים, ושומע עד כמה פסגת שאיפתם שילדיהם יהיו תלמידי חכמים ויקימו בית של תורה, מפתח שאיפה להיות תלמיד חכם בעצמו.

אם נבונה מייקרת את בנה העוסק בתורה, באמצעות מילים של שבח מופלג והתפעלות כנה מבנה העוסק בתורה. וכשיש לה ביקורת הכרחית היא אומרת אותה בדרך של כבוד, ומתעלמת מביקורת שאינה הכרחית. בן לאם נבונה כזאת, החש כי אמא גאה בו משום היותו לומד תורה, מבקש להצדיק את גאוותה ותקוותה, וממשיך ללמוד ביתר שאת.

אולם אם נרגנית שמרבה בביקורות כלפי בנה, והיא מלאה תלונות כרימון עליו ועל בעלה ועל המצב הכלכלי הקשה, או שהיא עסוקה בכל עת בעבודתה או במראה החיצוני שלה, ופחות אכפת לה מהלימוד ומיראת השמים של ילדיה, הילדים אינם שומעים דברי שבח והתפעלות ממעלתם כלומדי תורה, ואינם מזהים באמם שאיפה כנה לראות ילדים עוסקים בתורה, מאבדים טעם בלימודם ומחפשים חום ואהבה במחוזות אחרים.

הג"ר ישראל אהרן קופשיץ שליט"א סיפר כי זכות נדירה הזדמנה למשפחתו, להתגורר בבית ה'חזון איש' במשך שבוע שלם. וכאשר ראתה אמו את הדלת הסובבת על צירה מבוקר ועד ערב כשרבים באים להתייעץ ולהתברך מפי גדול הדור, ניגשה אף היא להתברך מפי החזון איש. היא פנתה לרב וביקשה גם היא ברכה. "במה תחפצי להתברך?" שאל אותה הרב, והאם השיבה בשאיפת חייה: "שילדיי יבינו את לימוד התורה, ושיהיה להם חשק ללמוד".

להפתעתה השיב לה ה'חזון איש': "אני יכול רק לברכך שיבינו את הלימוד. אבל החשק ללמוד, תלוי באמא. אם תרצי שיהיה להם חשק, אז יהיה להם חשק!..."

"שימו לב", הדגיש הרב קופשיץ, "החשק תלוי באמא. אם תרצי שיהיה להם חשק, אז יהיה!"

המאמר מתוך ספרו של הרב זמיר כהן, "המדריך המלא לחינוך ילדים". להזמנה לחצו כאן.

תגיות:חינוך ילדיםהמדריך לחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה