חדשות בעולם

לראשונה: תלונה רשמית בהאג בגין פשעי מלחמה נגד אסד

לבית הדין הפלילי הבינלאומי הוגשה תלונה על פשעי מלחמה נגד נשיא סוריה. התביעה הוגשה בשמם של 28 ארגוני זכויות אדם

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (צילום: שאטרסטוק)בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר שהאו"ם נמנע במספר הזדמנויות להכריז עליו כ"פושע מלחמה", אתמול (חמישי) הוגשה נגד נשיא סוריה, בשאר אסד, תלונה בגין פשעי מלחמה בבית הדין הפלילי הבינלאומי שבהאג.

בתלונה, שהוגשה על ידי 28 ארגוני זכויות אדם, מואשם אסד בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות. לדברי רודני דיקסון, ראש צוות עורכי הדין של הארגונים העותרים: "כל מה שהמשטר עשה בסוריה במשך שנים, ההפצצות, השימוש בנשק כימי נגד אזרחים חפים מפשע, נשאר ללא מענה משפטי, בשל העובדה שסוריה לא חברה בבית הדין הבינלאומי. כעת אנו מקווים שאנשי המשטר והנשיא בראשו יעמדו לדין או ייעצרו כשיעזבו את המדינה".

למעשה, זו הפעם הראשונה מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011, שמוגשת תלונה נגד אסד בהאג. עד כה היא לא הוגשה מאחר ובין סעיפי בית הדין נאמר כי הוא ידון רק בפשעים שבוצעו בשטח המדינות החברות באמנת רומא, או על ידי אזרחי המדינות שחברות באמנה זו. עם זאת, במקרים חריגים, בהם מפנה מועצת הביטחון של האו"ם לבית הדין, הוא רשאי לפתוח בהליכי תביעה.

במקרה זה, נראה כי הארגונים שהגישו את התלונה נשענים על התקדים משנה שעברה, שבית הדין קיבל תלונה נגד גורמים בצבא מיאנמר על פשעים נגד האנושות שבוצעו נגד בני המיעוט המוסלמי במדינה – אשר אינם אזרחי המדינות החברות באמנת רומא.

כזכור, במהלך 2013, אמרה נציבת זכויות האדם של האו"ם, נאבי פילאי, כי יש עדויות לכך שנשיא סוריה אחראי לפשעי מלחמה ולפשעים נגד האנושות. עם זאת היא סייגה את דבריה ואמרה כי היא מצטטת את דעת שליח האו"ם, ולא את עמדתה הרשמית של הנציבות.

עם זאת, בדו"ח של האו"ם שפורסם ב-2017 נכתב כי נשיא סוריה ביצע פשעי מלחמה לאחר שהשתמש בנשק כימי לפחות 27 פעמים במהלך מלחמת האזרחים. לצד דו"ח זה, נמנע האו"ם מהכרזה רשמית במועצת הביטחון, שתגרור הליכים פליליים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

במהלך מלחמת האזרחים בסוריה, המשתוללת מ-2011, נהרגו כחצי מיליון, ומעל ל-7.6 מיליון אזרחים עקורים, ומעל ל-5.5 מיליון פליטים.

תגיות:בשאר אסדאו"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה