חדשות יהדות

פסק הלכה: ההשתכרות בפורים - אסורה

רבנים פוסקי הלכה קוראים לציבור שלא לשתות לשכרה, וזאת בשל הסכנות הרוחניות והבריאותיות הטמונות באלכוהול

  • כ"ט אדר א' התשע"ט
קריאת מגילה בפורים (צילום: יעקב נאומי, פלאש 90)קריאת מגילה בפורים (צילום: יעקב נאומי, פלאש 90)
אא

שורה של רבנים פוסקי הלכה פרסמה מכתב, בו נקרא הציבור שלא לשתות לשכרה בפורים, וגם לא בימות השנה האחרים, וזאת בשל החששות הרוחניים העלולים לנבוע מההשתכרות ובשל הסכנה הבריאותית הטמונה בשתייה מרובה של אלכוהול. כתיבת המכתב וחתימת הרבנים עליו הינן פרי יוזמתו של ד"ר מנחם חיים ברייר, סגן המנהל הרפואי במרכז הרפואי "מעייני הישועה" בני ברק, שחקר לעומק את הנושא מבחינה רפואית והציג את מחקרו בפני הרבנים.

על המכתב, שכותרתו "שמחה כהלכה", חתמו הרבנים ופוסקי ההלכה הבאים: הרב יצחק זילברשטיין, יו"ר ועד ההלכה של המרכז הרפואי "מעייני" הישועה ורבה של רמת אלחנן; הרב שמעון בעדני שליט"א, חבר מועצת חכמי התורה; הרב משה שאול קליין, חבר ועד ההלכה ואב"ד ורבה של שכונת 'אור החיים' ; הרב שריאל רוזנברג, אב"ד בית דין בני ברק; הרב יהודה סילמן, אב"ד בני ברק; הרב שמואל אליעזר שטרן, אב"ד ורב מערב בני ברק; והרב מנחם מנדל לובין, מראשי בתי ההוראה בבני ברק.   

הרבנים פותחים את מכתבם בציטוט מהגמרא במסכת שבת, ממנו עולה כי "שמחה של מצוה היא דווקא שמחה המביאה לידי השראת השכינה, ושמחה שאינה מביאה לידי קדושה אינה שמחה של מצוה, ועל זה נאמר ולשמחה מה זה עושה". הם מדגישים כי גם בפורים, שבו יש מצווה מיוחדת של שמחה שכוללת גם שתיית יין 'עד שלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי', אין להשתכר.

"מן הניסיון", מציינים הרבנים, "שיש הרבה פעמים אשר השתייה מביאה לידי רציחה, כגון הנוהג ברכב אחר שתייה שזה ידוע שמביא לאסונות רבים ח"ו, וכן באים על ידי זה לאיסורים חמורים – הן איסורים שבין אדם למקום והן איסורים שבין אדם לחברו. וכן נתברר על ידי הרופאים ששתייה מרובה, בפרט אצל צעירים, גורמת נזק גופני ומוחי". הרבנים מבהירים בסיום דבריהם כי לאור הדברים הללו, "גם בשמחות משפחתיות יש להיזהר שלא לשתות משקים המשכרים היכולים להביא לשכרות או לבלבול הדעת, אלא לשמוח שמחה של מצוה המביאה לידי קדושה".

לדברי ד"ר ברייר, בכל שנה בימי הפורים מגיעים עשרות בני אדם לטיפול רפואי ב"מעייני הישועה", ביניהם גם נערים וילדים בגילאים צעירים מאוד. לדבריו, בשנה שעברה הגיעו כ- 35 איש לטיפול רפואי, ובאחד המקרים מדובר היה בפעוט ששתה מהמשקאות המשכרים שהוריו השאירו על השולחן. הוא מוסיף כי באמתחתו "עדויות על מקרים רבים בהם האלכוהול גרם לפגיעות בריאותיות חמורות, כולל פגיעות מוחיות, אשר גרמו לנזקים בלתי הפיכים מבחינה בריאותית".

ד"ר ברייר ממליץ שלא להעלות כלל על שולחן חג הפורים משקאות אלכוהוליים. הוא מציין, בנוסף, כי ישנה המלצה של אישי ציבור ומחנכים לראשי ישיבות להתנות את השתתפותם בשמחות ובחתונות של תלמידים בכך שאלכוהול לא יהיה חלק מהתפריט המוגש בחתונה. כך השמחה תהיה באמת שמחה של מצווה ולא שמחה של שכרות והוללות.

תגיות:השתכרות בפוריםשמחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה