המדריך המלא לחינוך ילדים

הרב זמיר כהן - איך מתמודדים עם בעיות בבית הספר?

תשובות לשאלות נפוצות בחינוך ילדים, מתוך ספרו החדש של הרב זמיר כהן. כתבה עשירית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כשהמורה אשם...

שאלה: כשלדעת ההורים המורה אינו נוהג עם ילד כשורה, האם יש להביע זאת בפני הילד כדי שיידע שיש מי שתומך בו?

תשובה: בדרך כלל, כאשר המורה אינו ממלא את תפקידו כראוי, או שמתנהג עם הילד בצורה שאינה נכונה, אין להורים לתקוף את המורה בדבריהם בפני הילד, אלא רק יאמרו לכל היותר: "נכון. זה ממש מעליב לשמוע מילים כאלה מהמורה לפני כל הכיתה. אני מופתע מהדברים שסיפרת כעת, עלי לדבר עם המורה ולהבין מה קרה".

כך, במילים שמגלות הבנה לתחושת הילד, אכפתיות ממצבו, ונכונות להיכנס לעובי הקורה, אך מבלי להפחית מכבודו וממעמדו של המורה בעיני הילד, ניתן יהיה להגיע לפתרון הולם. שהרי אם השפלנו את מעמד המורה בעיני הילד, והוא שמע מהוריו המוערכים מאוד בעיניו דברי בזיון וגנאי על המורה בסגנון: "תמיד ידעתי שהמורה שלך טיפוס עצבני וחסר תרבות!", כיצד נצפה מהילד לקבל מרות והדרכה מהמורה, ולהתייחס לדבריו ולהוראותיו בחודשים שנותרו עד סוף השנה? וכיצד תהיה התייחסותו הכללית לכל מורה עתידי, אם שמע במילים ברורות מהוריו כי: "כל המורים כיום חסרי דעת והבנה, ואינם יודעים כלל ללמד ולחנך..."?

 

ילד שאינו מעוניין ללכת לבית הספר

שאלה: כיצד יש לנהוג עם ילד המסרב בבוקר ללכת ללימודים בבית הספר?

תשובה: באופן כללי, ילד צריך לדעת שבימי הלימודים, כל עוד הוא בריא ברוך ה', סדר היום מחייב יציאה ללימודים בבית הספר, ובשום פנים ואופן אין להישאר בבית.

אולם, ילד שקם בזמן והתלבש, ובכל זאת אינו רוצה ללכת לבית הספר על אף שאינו מאחר, הדבר מעיד שסיבת הדבר אינה עצלות לקום מהשינה, אלא דבר מה, קיצוני, מציק לו בבית הספר.

לפיכך הנכון הוא לשבת לצדו ברוגע, להחזיק בידו באהבה ולומר לו: "אני מבין/ה שמשהו מפריע לך. לא נוכל להאריך בזה כעת משום שהשעה מאוחרת. אבל כשתחזור היום נשב לשיחה ותספר לי הכל. אעשה הכל כדי לעזור ולפתור את הבעיה. אתה יקר לי מאוד, וחשוב לי שיהיה לך רק טוב ותהיה מאושר תמיד". לאחר שיחה קצרה זו יש לעמוד על כך שעליו לצאת כעת לבית הספר, אלא אם כן סיפר דבר נורא שמצדיק הישארות בבית.

וכאשר חוזר מבית הספר, לאחר ברכת שלום והתעניינות קצרה ביום שחלף, לומר לו: "לאחר שתאכל ותשתה, אשמח לשוחח בנושא שדיברנו עליו בבוקר". ובשיחה, תחילה יש להקשיב לדבריו בסבלנות רבה, לשמוע ולהבין מה מציק לו כל כך, ולבחון האם די בעצה שיקבל כעת כיצד להתנהל מול החבר המציק, או מול המורה המעיר ונוזף בו פעמים רבות, או שמא נדרשת התערבות ממשית מצד ההורים.

ולעיתים, במקביל לעצה לילד כיצד להתמודד, יש לשוחח עם הנוגעים בדבר ולסייע לו בעקיפין.

ולסיום, ישנם מקרים בהם הילד מתלונן על כאב ראש או כאב בטן, בעוד להורים ברור לחלוטין שמדובר בתלונת שווא שכל מטרתה להישאר בבית במקום לצאת ללימודים. במצב כזה יש להיזהר שלא להטיח בו את המילים: "אתה משקר". לעיתים יש אפילו להעלים עין ולהראות עצמם כמאמינים לו, במידה שרואים שהוא זקוק למנוחה זו, כל עוד אין הדבר נעשה בתדירות גבוהה. ובמקביל, יש  לדובבו אודות המתרחש איתו בין כותלי בית הספר, ולנסות להבין מה מציק לו שם עד כדי חיפוש סיבות שווא להישאר בבית, אולי עומס לימודי שאינו מצליח לעמוד בו, או חבר מתנכל ומציק, ולפעול לפתרון הבעיה שתתגלה.

המאמר מתוך ספרו של הרב זמיר כהן, "המדריך המלא לחינוך ילדים". להזמנה לחצו כאן.

תגיות:בית הספרהתמודדותהמדריך לחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה