חדשות בעולם

ברביעי: פסגת קים-טראמפ

מאיש הטילים עד לטיל כלכלי: טראמפ בונה על הפסגה השנייה אך בפועל נראה שבבית הלבן מקווים לכל הפחות שצפון קוריאה תראה סימנים שפניה לשלום

(קרדיט: שאטרסטוק)(קרדיט: שאטרסטוק)
אא

שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און יצא בסוף השבוע למסע בן יומיים ברכבת בדרכו להאנוי, בירת וייטנאם, שם ייפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בימים רביעי וחמישי. ביוני האחרון נפגשו השניים בסינגפור. פסגה זו נתפשה כצעד משמעותי לכשעצמו, על אף שלא הושגה פריצת דרך במשא ומתן על פירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני.

בדרך לפסגה השנייה פיונגיאנג כי אם המגעים ייכשלו, העם האמריקאי "לעולם לא יימלט מהאיומים הביטחוניים שגרמו לו לפאניקה". סוכנות הידיעות KCNA, התקשורת הרשמית של פיונגיאנג, האשימה את המפלגה הדמוקרטית בארה"ב בניסיון לחבל בפסגה, תוך שהיא מותחת ביקורת על הממשל האמריקני על שהוא "מטה אוזן" למתנגדי הדיאלוג.

בכירים בממשל האמריקני טוענים כי עניין הסגת הכוחות האמריקניים מחצי האי הקוריאני אינו נושא שפתוח לדיון בשלב זה. אך עם זאת יש לציין כי טראמפ אמר בעבר כי הוא מעוניין להחזיר הביתה את 28 אלף החיילים המוצבים בדרום קוריאה. בישיבת קבינט בבית הלבן אמר טראמפ כי ארה"ב מוציאה מיליארדי דולרים על הגנה על דרום קוריאה. "אנחנו מגנים עליהם ומפסידים כמות עצומה של כסף", הצהיר.

כזכור, ביוני האחרון ההתרגשות גאתה כששני המנהיגים חתמו על מסמך הבנות כשבמסגרתו הסכים קים למהלך של פירוז גרעיני מוחלט בחצי האי הקוריאני. ארצות הברית מצידה התחייבה לערבות ביטחונית ולכינון מערכת יחסים חדשה עם צפון קוריאה. ההסכם שעליו חתמו השניים בפסגה הקודמת בחודש יוני האחרון היה אפוא מעורפל ודל בפרטים ועשה הרושם כאילו מטרתו הייתה רק להוביל לפגישה נוספת שהיא תביא לתוצאות טובות.

טראמפ הבטיח אז לצמצם את שיתוף הפעולה הצבאי בין ארצות הברית לקוריאה הדרומית, שיתוף פעולה, שכזכור, עורר מתיחות רבה בין שתי הקוריאות. הנשיא האמריקני היה מרוצה מהפגישה הראשונה והדגיש כי הייתה מוצלחת, אך עם זאת מאז יוני אשתקד התקשורת בין השניים הייתה צוננת למדי ונוצרה רק לעיתים רחוקות.

על פי הפרסומים, בפגישה הקרובה העמדה האמריקנית הרשמית תהיה דרישה מליאה לפירוק קוריאה הצפונית מנשק גרעיני כשרק לאחר מכן ניתן יהיה לדון בהקלה כלשהיא בסנקציות המוטלות עליה. אולם בפועל מסתמן כי בבית הלבן שואפים להשיג לפחות סימנים מוחשיים להתקדמות מהצד השני. טראמפ אמר לפני כמה ימים כי הוא "איננו ממהר" ללחוץ על קים להתפרק מנשק גרעיני.

מוקדם יותר החודש כתב הנשיא בחשבון הטוויטר שלו כי "צפון קוריאה תחת הנהגתו של קים ג'ון און הפכה למעצמה כלכלית". טראמפ, שכינה את קים בעבר פעמים רבות "איש הטילים הקטן", אמר:  "הוא אולי הפתיע רבים אבל לא אותי, כי אני מכיר אותו ובהחלט מבין למה הוא מסוגל. צפון קוריאה תהפוך לטיל מסוג אחר - טיל כלכלי!".

תגיות:קים ג'ונג אוןדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה