חדשות בעולם

בעקבות הכרזת הממשל על מצב חירום: 16 מדינות בארה"ב תובעות את טראמפ

16 מדינות בארצות הברית, בהן קליפורניה וניו יורק, הגישו תביעה נגד ממשל טראמפ במחאה על החלטתו להכריז על מצב חירום במטרה להעביר כספי ממשל לבניית חומה בגבול מקסיקו: "חותר תחת החוקה"

(קרדיט: שאטרסטוק)(קרדיט: שאטרסטוק)
אא

בעקבות הכרזת נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ביום שישי האחרון על "מצב חירום לאומי" בגבול עם מקסיקו, זאת במטרה לעקוף את הקונגרס ולהשיג מימון לבניית החומה, הגישה במשותף קואליציה של 16 מדינות בהובלת קליפורניה, תביעה לבית משפט פדרלי בסן פרנסיסקו, בטענה כי לנשיא אין סמכות חוקתית להעביר תקציבים לבניית החומה בגבול, שכן מבחינת החוק, הקונגרס הוא שאחראי על ההוצאות הציבוריות של ממשלת ארצות הברית. לטענת התובעים הכלליים של המדינות, בהן קליפורניה וניו יורק, "טראמפ מתייחס לשלטון החוק בבוז מוחלט. הוא יודע שאין משבר בגבול".

ביום שישי האחרון הכריז טראמפ על "מצב חירום לאומי". הכרזה זו מאפשרת לנשיא ארצות הברית להפקיע את סמכויותיה של הרשות המחוקקת מבלי שהוא יקבל אישור תקציבי מבית הנבחרים. מצב זה מאפשר לממשל הפדרלי להוציא מיליארדי דולרים נוספים מתקציבים שנועדו למלחמה בסמים, לצבא האמריקאי ולרשויות אכיפת החוק מעבר לסכום שסוכם עם הקונגרס, במטרה לבנות את החומה בגבול הדרומי. לדברי התובע הכללי של קליפורניה, חאווייר בקרה, העדות הטובה ביותר לכך כי טיעון הממשל על כך שישנו משבר בגבול הוא טיעון לא קביל, הוא טיעון הנשיא טראמפ בעצמו אשר ציין בנימוקיו להפעלת מצב חירום כי "לא הייתי חייב לעשות את זה, אבל אני מעדיף לעשות את זה מהר יותר". בקרה הוסיף: "טראמפ מתייחס לשלטון החוק בבוז מוחלט. הוא יודע שאין משבר בגבול, שההכרזה שלו אינה מוצדקת ושרוב הסיכויים שיפסיד בבית המשפט". מושל קליפורניה, גווין ניוסם, טען שהנשיא מנסה ליצור משבר ולהכריז על מצב חירום שלא קיים כדי להשיג כוח ולחתור תחת החוקה, כשהוא מוסיף כי "מצב החירום הזה מבייש ברמה הלאומית".

בכתב התביעה הודגש כי הפנייה לערכאות נעשית על מנת להגן על התושבים, המשאבים הטבעיים והאינטרסים הכלכליים של מדינותיהם: "בניגוד לרצון הקונגרס, הנשיא השתמש בתירוץ של משבר שיצרו המהגרים הבלתי חוקיים בגבול כדי להכריז על מצב חירום. הוא מנסה להעביר לבניית החומה כספים פדרליים שיועדו למלחמה בסמים, לפרויקטים של הצבא וליוזמות של גורמי אכיפת החוק". יצוין כי רוב נציגי התביעה הם מושלים מקרב חברי המפלגה הדמוקרטית, ובתי המחוקקים של רבים מאותן מדינות נשלטים על ידי נציגי המפלגה.

במקרה בו מפעיל נשיא ארצות הברית מצב חירום לאומי, יכול הקונגרס לבטל אותו על ידי חקיקה, ומשכך צפוי כי בית הנבחרים, אשר נשלט בידי הדמוקרטים, ינסה לבטל את ההכרזה על ידי חקיקה. אולם מאחר ולנשיא נתונה היכולת להטיל עליה וטו אשר כדי לבטלו יש צורך ברוב מיוחד, ובהינתן העובדה כי לדמוקרטים אין רוב כזה, סביר כי המחוקקים יפנו לבית המשפט בניסיון לבטל את מצב החירום. 

כזכור, בניית החומה הייתה הבטחת בחירות של הנשיא טראמפ. אולם המהלך לא התקדם בשנתיים האחרונות, זאת מאחר וטראמפ דרש מהקונגרס לאשר 5.7 מיליארד דולרים שיוקצו להקמת חומת גבול. בסופו של דבר, במסמך שנחתם אושרו רק 1.3 מיליארד דולרים עבור בניית גדר מוגבהת לאורך 120 קילומטרים מהגבול בלבד – דבר שהוביל להשבתה חלקית של הממשל, שנמשכה 35 ימים. ביום שלישי שעבר הגיעו המפלגות הדמוקרטית והרפובליקנית להסכמה בנוגע לתקציב חדש לארצות הברית, שכולל הקצאה של למעלה ממיליארד דולר, אך ללא מימון לחומה. ביום שישי הודיע הנשיא כי הוא יחתום על התקציב כדי להימנע מהשבתה נוספת של הממשל, אך יכריז על מצב חירום כדי לממן את החומה תוך שהוא עוקף את הקונגרס.

מעבר לתביעות המשפטיות הבאות על רקע המחאה הפוליטית, הגישו בנוסף מספר ארגונים ליברליים שתי תביעות נוספות בנימוקים אחרים: את הראשונה הגיש צוות החשיבה הליברליPublic Citizen, אשר מייצג בעלי אדמות וארגונים הפועלים למען הגנת הסביבה בטקסס. התביעה השנייה הוגשה על ידי שלושה ארגונים אחרים הפועלים למען חיות הבר בארצות הברית. ארגונים ליברליים אחרים צפויים להגיש שתי תביעות נוספות נגד הנשיא בהמשך השבוע. לטענת ארגוני הסביבה, טראמפ החליט להוציא מיליארדי דולרים על הקמת חומה מבלי לבצע בדיקות על ההשלכות הסביבתיות של חומה זו. בעלי אדמות שפנו לבתי המשפט טוענים שהחלטת הנשיא פוגעת בזכות הקניין שלהם.

תגיות:דונלד טראמפמקסיקו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה