חדשות בארץ

הספירה לאחור: החללית "בראשית" תשוגר לחלל בלילה שבין חמישי לשישי

שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, יצא הערב לארצות הברית וישתתף באירוע שיגורה של החללית הישראלית הראשונה שתנחת על הירח

  • י"ג אדר א' התשע"ט
הצגת החללית הישראלית הראשונה, יולי 2018 (צילום: פלאש 90)הצגת החללית הישראלית הראשונה, יולי 2018 (צילום: פלאש 90)
אא

שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, ימריא הערב (שני) לביקור עבודה בארצות הברית, במסגרתו ישתתף באירוע שיגורה לירח של החללית הישראלית ״בראשית״, שנקבע ללילה שבין חמישי לשישי, ה- 22 בפברואר, בשעה 03:45 (שעון ישראל).

"בראשית" החלה כמיזם פרטי של עמותת SpaceIL שהוקמה ב- 2011, וזכה לתמיכת סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע. הפרויקט מבוצע בשיתוף עם התעשייה האווירית. הנחתת החללית על הירח תצרף את ישראל למועדון היוקרתי של המדינות הבודדות שעשו זאת עד כה – ארצות הברית, רוסיה וסין.

מאז הקמתה של SpaceIL, הפכה המשימה להנחתת חללית ישראלית על הירח לפרויקט לאומי, אך המימון הגיע מתרומות פרטיות, בראשן תרומתו של איש העסקים הישראלי מוריס קאהן, המכהן כנשיא העמותה. "בראשית" פותחה ונבנתה בעלות ותמיכה נמוכה של 100 מיליון דולר בלבד, לעומת מיליארדי דולרים בפרויקטים דומים. תהליך התכנון והפיתוח כלל עבודה מאומצת של עשרות מהנדסים, מדענים ואנשי צוות. שלב הפיתוח המלא החל ב- 2015 ונמשך עד 2018.

שיגור "בראשית" יתבצע מבסיס חיל האוויר האמריקני בקייפ קנוורל שבפלורידה. גובהה של החללית הישראלית כמטר וחצי בלבד וקוטרה כשני מטרים. היא תשוגר באמצעות משגר פלקון 9 של חברת SpaceX. יחד עמה ישוגרו על גבי הטיל לוויינים שונים. בעת ההמראה היא תשקול קרוב ל- 600 ק"ג, משקל ש- 75% ממנו מורכב מדלק המיועד לאפשר לה לבצע את המקטע האחרון של מהלך הטיסה לירח. החללית אמורה לנחות על פני הירח ב- 11 באפריל. משקלה יהיה אז כ- 180 ק"ג בלבד. "בראשית" היא החללית הקטנה ביותר שתנחת על הירח. מהירותה המירבית תגיע ל- 10 ק"מ בשנייה (36,000 קמ"ש).

בחודש אוקטובר שעבר, חתמה נאס"א עם סוכנות החלל הישראלית על הסכם לשיתוף פעולה בפרויקט "בראשית". בהתאם להסכם, על החללית הותקן מכשיר מחזיר לייזר של נאס"א שיסייע באיתור המיקום המדויק של החללית על הקרקע לאחר נחיתתה על הירח. בנוסף, נאס"א תאפשר ל- SpaceIL לקבל שירותי תקשורת עם החללית ואיכון לחלל העמוק באמצעות רשת אנטנות הענק שלה הפרושה בשלושה מקומות ברחבי העולם. יהיה בכך בכדי לסייע לתקשורת של החללית עם כדור הארץ.

עוד הוסכם, כי נאס"א תקבל גישה לנתונים שיספק מכשיר המגנומטר שמותקן על החללית. המכשיר, שפותח בשיתוף עם מכון וייצמן למדע, יבצע מדידות של השדה המגנטי של הירח באתר הנחיתה של החללית. זאת ועוד: הלוויין לחקר הירח (LRO), ששוגר על ידי נאס"א לפני עשור וסובב כיום את הירח, ינסה לצלם את החללית הישראלית כשהיא תנחת על הירח.

"ביום חמישי אנחנו הולכים לעשות היסטוריה, ואם הכל ילך כשורה - באמצע אפריל החללית תנחת על הירח", אמר היום ד"ר עידו ענתבי SpaceIL במסיבת עיתונאים שכינסו ראשי הפרויקט. הוא ציין בדבריו את הייחודיות של המיזם הישראלי: "אנחנו נהיה המדינה הרביעית אחרי שלוש מעצמות - ברית המועצות, ארצות הברית וסין - שנחתו בתקציבי ענק. מי שפיתח ושיגר את החלליות אלו סוכנויות ממשלתיות, ואנחנו כאן יצאנו לפני 8 שנים למשימה שנעשית בצורה פרטית כמעט לחלוטין. מדובר במשימה הראשונה על הירח של מדינה קטנה, שהיא למעשה עמותה בשיתוף התעשייה האווירית ונתמכת על ידי מוריס קאהן. אנחנו נהיה הראשונים שמשוגרים לירח במשגר שהוא לא בלעדי לנו, וזו החללית הקטנה ביותר שמשוגרת".

"המסע שלנו לירח מלא באתגרים", הוסיף ענתבי, "על כן המשימה מורכבת מאין כמוה. כל צעד שנעבור בהצלחה יתווה את הדרך להצלחתו של הצעד הבא עד הנחיתה על הירח. במשך חודשים רבים הצוותים שלנו ושל התעשייה האווירית עסקו בבדיקת החללית ומערכותיה, בניסויים מורכבים ובהיערכות למשימה. כל זאת כדי להיות ערוכים לתרחישים שונים במהלך המשימה, שהצלחתה תביא לגאווה לאומית לישראל".

לקראת צאתו לארצות הברית, אמר השר אקוניס כי שיגורה של "בראשית" לירח הינו אחד האירועים הלאומיים וההיסטוריים בתולדות המדינה: "באמצעות פרויקט החללית נאפשר לכל הישראלים, ובעיקר לדורות הבאים, להבין שגם לאזרחי מדינה קטנה, מותר וכדאי לחלום חלומות גדולים. העובדה שישראל תהיה המדינה הרביעית בעולם שתנחית חללית על הירח היא הוכחה נחרצת להיותנו מעצמת מדע וטכנולוגיה בינלאומית".

תגיות:חלליתאופיר אקוניססוכנות החלל הישראלית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה