כתבות מגזין

מכתב גלוי לרון קובי, ראש עירית טבריה

רון, אתה שומע את עצמך מדי פעם?! אתה אוהב את השבת יותר מהדתיים? זה נשמע כמו ילד שמצהיר שהוא אוהב את הוריו, אך בו זמנית מזלזל בהם. אתה דורס ומחלל ברגל גסה את השבת, פוגע במתנה הטובה שניתנה לנו מאת ה' ומחלל את כבודה, ועדיין קורא לעצמך "אוהב את השבת"?

רון קובי (צילום: פלאש 90)רון קובי (צילום: פלאש 90)
אא

חשבתי לפתוח כמקובל ב'שלום וברכה'. אך כבר במילה הראשונה 'שלום' עצרתי. הבנתי שאני בבעיה. גם מבחינה הלכתית, ואתה המתהדר שבאת ממשפחת רבנים, זוכר מן הסתם איזו הלכה הקשורה לעניין. אחרת, אין לי הסבר מדוע אתה עושה הכל כדי לפלג ולהשניא ולחבל ביחסים הטובים ששררו שנים רבות בין המגזרים בעירך, ובכלל. גם לפתוח ב'ברכה' אני חש בפלונטר רציני, אם אתה פוגע בשבת קודש מקור הברכה, כנראה שברכה לא ממש מדברת אליך, "ולא חפץ בברכה ותרחק ממנו" (תהלים קט, יז).

אז אפתח בשאלת נימוסין: איך אתה מרגיש?! אתה נח מדי פעם?! למה אני מתעניין, אתה שואל? פשוט כי איכפת לי ממך. אתה עובד קשה, מזיע הרבה בשביל טבריה. בעוד ראשי ערים אחרות יושבים בעירייה, מסיירים ברחובות, ומתרוצצים בין משרדי הממשלה השונים, על מנת להביא לפיתוחה ושגשוגה של עירם ולרווחת תושביה. אתה גומא קילומטרים רבים, רץ מאולפן לאולפן ומערוץ לערוץ, כדי להביא את בשורתך לכל עם ישראל. איני יודע מתי יש לך בכלל זמן בשביל טבריה. שמעתי שאתה ממש לא מפונק, מי שמזמין אותך - נענה ברצון. התקשורת צמאה וכמהה לאנשים כמוך. אתה מספק להם חומר, משעשע אותם. ובכלל, מתאים ככפפה ליד לתפיסת עולמם הכאילו ליברלית, שנים שלא פגשו אדם כמוך, שיודע בדיוק מה הוא רוצה, ש'לא רואה בעינים', שדורס כל דבר שזז. אמת, גם הם יודעים שרוב טענותיך הן 'עורבא פרח', וגם הם בסתר לבבם כבר חושדים שאתה לא ממש יציב בדעותיך. אבל כל עוד יש מי שמספק את הסחורה- מצוין.

 

לכתוב נח בשבע שגיאות

כתבתי שאתה לא יציב?! נעלבת, הא?! רגע לפני שתוציא עלי סרטון, תן לי להסביר: פשוט מאוד. במשפט אחד אתה מצליח לסתור את עצמך פעמיים ושלוש, כמו לכתוב נח בשבע שגיאות. הנה דוגמא, ממש טרייה. בהתחלה הפעלת בחוצפה והתרסה ובריש גלי קו אוטובוס בשבת האחרונה, ולא חדלת מלהסית נגד שומרי השבת בעירך, אותם האשמת מתחילת הדרך בכפייה דתית, כשאתה ותושבי עירך יודעים היטב שלא מיניה ולא מקצתיה, וטבריה היתה ועודנה אחת הערים הכי סובלניות בישראל. אמרת, ואני מצטט: 'אני לא רואה את זה כהתרסה נגד השבת, אני אוהב את השבת לא פחות מהם, אני בא ממשפחה דתית, מרבנים...' רון, אתה שומע את עצמך מדי פעם?! אתה אוהב את השבת יותר מהדתיים? זה נשמע כמו ילד שמצהיר שהוא אוהב את הוריו, אך בו זמנית מזלזל בהם. אתה דורס ומחלל ברגל גסה את השבת, פוגע במתנה הטובה שניתנה לנו מאת ה' ומחלל את כבודה, ועדיין קורא לעצמך "אוהב את השבת"? עם "אוהבי שבת" כמוך, מי צריך שונאים?! והוספת חטא על פשע לקרוא במרד ובמעל לכל ראשי הערים האחרות ללמוד ממעשיך הנלוזים, ולהפסיק לפחד מדרעי... כלשונך: 'ראשי ערים אחרות מפחדים ומתרפסים בפני דרעי'. מעניין, אנחנו שומרים שבת, ומעולם לא ידענו שדרעי הוא שנתן לנו אותה. דרעי הזה באמת גדול, כמה דברים טובים הביא לנו...

אתה טוען השכם והערב, שבאת ממשפחה דתית, ממשפחת רבנים, יתכן מאוד, מיחסים אותך כצאצא לרב גדול מאוד. נו, ומה לדעתך אבותיך שומרי השבת היו אומרים על צעדיך הנלוזים? כמה צער אתה גורם לנשמתם הטהורה?! ואם היו לך אבות קדושים וצדיקים, האם זה מתיר לך לעשות ככל העולה על רוחך? אתה סבור שיש לך חסינות כלשהי? אתה רואה עצמך מבין ביהדות יותר ממי ששומר עליה בפועל ללא שינוי אלפי שנים?

הוספת ואמרת: 'אני זוכר דת אחרת, אני זוכר רבנים שמתנהגים אחרת, לא עושים פולסא דנורא, לא מקללים, לא מוציאים פשקווילים'. רק תזכיר לי - מה אתה עוד זוכר מהדת?! היכן יצא לך לפגוש אותה מקרוב, אם משחר ילדותך חונכת במוסדות חילוניים?! אתה זוכר רבנים, מי הם? את מי זכית לשמש, על ידיו של מי יצקת מים? אדרבה, ספר לנו מעט ממה שראו עיניך מהליכותיהם הקדושות. גדול שימושה יותר מלימודה.

באשר לפולסא דנורא - להד"ם! בדקתי היטב. קבוצת יהודים טובים החליטה על דעת עצמה, לעלות לקברו של סבך הרב מכלוף קובי ז"ל, מי ששימש מורה וחבר המועצה הדתית בטבריה. הם עשו הקפות, קראו פרקי תהילים והתפללו על נשמתך התועה, שתחזור בתשובה שלימה. מחזה שריגש כל מי שלב יהודי פועם בקרבו; לראות את תושביה החרדים של טבריה, אלו שאתה צולב בתקשורת יום יום, ומאשים אותם בכל תחלואיה ומכותיה של העיר, פשוט מתפללים עליך מלב אוהב, בלי התלהמות, בלי קללות, בלי אלות ושמתות, ואתה עוד רץ לספר לתקשורת שעשו לך 'פולסא דנורא?!'.

אני מתפלא עליך, הרי אתה חזק מאוד בסרטונים, ומצלם את עצמך לדעת ללא הפסקה. האם בהילותך המשונה ליצור תדמית אנדרדוג ולהפוך לנרדף, לא אפשרה לך לראות את הטקס הקצר עד תומו ולהיווכח שלא דובים ולא יער, לא 'פולסא' ולא 'נורא'. לגבי הקללות, ממש איני יודע על מה אתה מדבר. בכל מקרה, איך אומרים הילדים: 'תראו מי שמדבר!' כל טברייני מצוי יודע ששפתך אינה מהנקיות בעולם, כל המדינה יודעת ושומעת כיצד ההשפלות והנאצות הינן לחם חוקך כלפי כל מי שלא מוצא חן בעיניך כמו יריביך הפוליטיים, החרדים ועוד. אפילו התקשורת הכללית כינתה אותך 'טראמפ של הצפון...' ואתה מבין היטב באיזה הקשר. ובאשר לפשקווילים - אתה אולי לא מפזר מנשרים ברחוב, אבל הרעל והשנאה וההסתה שאתה מפיץ בכל רחבי המדיה הפרטית והציבורית, עולים באפקט ההשנאה וההתססה שבהם על כל פשקוויל שהוא.

העיר המנומנמת והחביבה אותה קיבלת לידיך, זו שידעה לכבד את כל המגזרים שבתוכה, עוברת סערות קשות – וכמובן שיש לך חלק נכבד ביותר בכך. אין מדובר בערים שאיכשהו התרגלנו שיש בהם מתחים סמויים או גלויים. אפילו בתל אביב וערים אחרות שנחשבות כערים חילוניות יותר לא מצאנו התנהגות כזו. וחוששני שאם לא יהיה מי שיאמר למשחית הרף, התנהגותך עלולה להפוך את כל ערי ישראל למסוכסכות בתוכן ובינן לבין עצמן. אני מאוד מתפלא שאף אחד שם בהנהגה הפוליטית למעלה, אפילו רוה"מ והנשיא, לא רואים בך סכנה לציבור. איך אתה לא נדון באשמת הפצת שנאה והסתה נגד מגזרים, נגד ציבורים שלמים ונגד יחידים. שווה בנפשך לו היית נוהג כך כלפי הערבים, או כלפי כל מגזר שהתקשורת חפצה ביקרו. היית מצלם אותם, נכנס לבתי תיפלתם ומסיר מודעות, מאשים אותם בתחלואיה של טבריה, מתסיס את התושבים נגדם, ומייחל שלא יתרבו - הלא היתה קמה זעקה אדירה שהיתה מרעידה את אמות הסיפים. וכאן, שקט מוזר.

 

להיזהר – אבל לא מהדתיים

נכון, במשפט אחד אתה צודק: אתה צריך להיזהר. מאוד להיזהר! אך לא מאיתנו, החרדים לדבר השם ושאר הציבור אוהב השבת, עמם נמנים רבים שנראים לא דתיים, האמונים על דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום,  ומוקיעים כל אלימות מכל צורה שהיא. עליך להיזהר מהשבת בה פגעת, שלא תתבע את עלבונה ממך, עליך להיזהר בגחלתם של תלמידי חכמים ושלוחי דרבנן בהם עלבת, שהקדוש ברוך הוא תובע את עלבונם. לא מאתנו ושכמותנו.

אפילו הצבעת על מי שלדעתך אשם באיומים הנ"ל: 'יש רק אחד שאחראי לכל זה, וקוראים לו אריה דרעי. מפלגת ש"ס מבינה שרון קובי מסכן את מעמדה בכנסת הבאה...'. גם הוספת וקבעת שש"ס בקרוב תיעלם מהמפה. תשמע רון, גרמת לי לצחוק כמו שלא צחקתי מעודי. דרעי אשם, רון קובי מסכן את ש"ס... פחד פחדים. מה עושים? קדשו צום קראו עצרה. אני מנסה לרענן את זכרוני להיזכר אם השר דרעי בכלל אמר משהו לכיוונך - ולשווא. אני מבין שאתה באמת זקוק נואשות לתשומת לב ממנו, וזה לא קורה. אז מה, מתחילים להסית באופן בוטה נגדו?!

ראה נא, היו לנו מסוגך לא מעטים, רצוי שתלמד מניסיונם. אם לא תשנה את דרכך - סופך (הפוליטי) יהיה כסופם של כל אלו שקדמוך, תהפוך לקוריוז חולף, ותיזרק  לסל המיחזור של ההיסטוריה. לא ירחק היום ותושבי העיר, את חלקם הגדול אני מכיר מקרוב כאנשים שקטים וטובים, ימאסו בך ויבינו כי בסך הכל עשית סיבוב על גבם.

רענן את זכרונך, לא מזמן הסתת והרעלת באופן מבחיל כלפי החרדים. אמרת בריאיון כי אתה רוצה 'שהחרדים ימשיכו להתפתח - אבל מחוץ לטבריה'. הוספת ואמרת שכיום החרדים בטבריה עומדים על כ-22% מכלל האוכלוסייה ואסור שיגיעו ל-30%. עודך מעיר בארסיות על תשלומי הארנונה הנמוכים, שעה שאין לזה כל קשר למידת חרדיותם של התושבים, אלא לרמת הכנסתם ותו לא, כפי שקובע החוק. מותר לנחש שגם מתושביה הלא דתיים של העיר, הנחשבת כפריפריה מבחינת ההכנסה לנפש, אינך רואה הכנסות עילאיות מארנונה. אז מדוע להתגולל רק על החרדים, כי זה פופולרי?! וכשנשאלת על מחלקות העיריה המשותקות טענת שלא כצעקתה, ולא שכחת לציין בעוקצנות: "אתם יודעים אבל מה הבעיה של הציבור החרדי בטבריה? יש ועדה אחת שלא קיימת, מה לעשות, מטבע העניין, ועדת ההנחות של הארנונה. על זה מתעמרים"... ואחר כך תספר לכולם שאין לך שום בעיה עם החרדים. אתה מצלם בשבת את החסידים שבאו לשבות בעיר טבריה, ומזהיר את תושבי העיר מ'ההשתלטות' החרדית. ואחר כך רץ להצטלם ב'טיש' יארצייט שקיים אחד האדמורי"ם שליט"א בעיר, ומספר לכולם שאתה בכלל אוהב חרדים ואין לך בעיה שהם גרים בעיר. באמת תודה רבה לך על הכנסת האורחים הלבבית.

טבריה, אם טרם בדקת, הינה אחת מארבע ערי הקודש, שהוזכרה רבות במדרש במשנה ובתלמוד. בה חיו ונטמנו תנאים ואמוראים, וגדולי רבותינו כהרמב"ם הנשר הגדול, הרמח"ל, השל"ה ועוד, ואף בשנים מאוחרות יותר פעלו בה גדולי חכמי ספרד כרבינו חיים אבולעפיה הראשון והשני ועוד. וגם גדולי החסידות כרבי מנחם מנדל מויטבסק וחבריו בשנים תקל"ו תקל"ז איוו את טבריה למושב להם, ובה מנוחתם כבוד. את העיר קוממו חרדים ושומרי תורה החל מרבי חיים אבולעפיה השני, שחידש את הישוב ותלמידי תלמידיו של הבעש"ט. יתכן מאוד שסבך מצד אמך הוא דור אחר דור מהם. הוי אומר: החרדים הם הוותיקים בעיר מזה שנות דור. ודווקא אתה ושכמותך הם ה'פנים חדשות' בעיר ששינתה את צביונה. אם כבר, אתה האורח שלנו, לא להיפך. אז תלמד לכבד.

תגיות:רון קוביטבריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה