שידוכים וחיפוש זוגיות

מסיבת אירוסים מפוארת, סעודת שבע ברכות מדי ערב? תשובותיו המאירות של הרב שטיינמן זצ"ל

האם נכון ללוות כסף כדי לחתן ילדים, האם ראוי לערוך סעודת אירוסים מפוארת, ומה לגבי סעודת 'שבע ברכות' מדי ערב לזוג הצעיר? מקבץ הנחיות מהרב שטיינמן זצ"ל

  • ח' אדר א' התשע"ט
בעיגול הרב שטיינמן זצ"ל (צילום: פלאש 90)בעיגול הרב שטיינמן זצ"ל (צילום: פלאש 90)
אא

בספר "מזקנים אתבונן" בענייני אמונה וביטחון אודות הרב שטיינמן, מובאות תשובות נפלאות שהשיב הרב לשואלים. בין השאלות: האם לערוך מסיבת אירוסים מפוארת? כיצד יצליחו ההורים לחתן את ילדיהם? קבלו את תשובותיו של הרב שטיינמן זצ"ל.

יצוין כי אין בתשובות אלו הוראה לרבים, אלא הדברים מובאים כדי ללמד על מידת הביטחון בה', הזן ומפרנס לכל.

הוצאות חתונה

דירה, ריהוט, נדוניה, תזמורת ועוד הוצאות לא נגמרות. האם נכון ללוות כסף כדי לחתן בכבוד? השיב הרב שטייינמן: "הקב"ה עשה לאדם וחוה כותנות עור. היום, בשביל להתחתן לא מספיק כותנות עור אלא צריך דירה וכדומה, ומה שנאמר על הוצאות שבת 'לוו עלי ואני פורע' נאמר גם על הוצאות חיתון הילדים, וכך היה רבי אלחנן וסרמן אומר".

כאשר ניגש אליו אדם שדאג מאוד כיצד יעמוד בהוצאות נישואי ילדיו, השיב לו הרב: "דע שהקדוש ברוך הוא אבא טוב ויש לו מספיק לתת לכולם". ועוד הוסיף ואמר: "במותרות לא נאמר".

מסיבת תנאים

"האם צריך וראוי לעשות מסיבת תנאים באולם גדול, ולהזמין הרבה אנשים?", נשאל הרב והשיב: "ודאי אינו הגון הדבר, גם גורם הרבה צער לזוג אחר כך, כי כל מה שעושים  בו פרסום אין בו הצלחה. חוץ מזה גורם ביטול תורה לבחורים ולראשי הישיבות, ובזבוז כסף במקום לעשות בהם הרבה דברים הצריכים להיעשות, וראוי מאוד לבטל מה שנהגו". עוד הוסיף הרב שטיינמן וציטט את הגמרא במסכת תמיד: "'מה יעביד איניש ויחיה ימית את עצמו, פירש המפרש ישפיל עצמו. מה יעביד איניש וימות יחיה את עצמו, פירוש יגביה עצמו ומתוך כך יתנו בו הבריות עין הרע ויקנאו בו וימות. ולימדוך חכמים שאדם שרוצה שיחיה ישפיל את עצמו, וירחמו עליו הבריות ויחיה שנים הרבה, ומגאווה ימנע את עצמו שלא ייקצרו ימיו וימות בלא עיתו. וכל הנמנעים מזה יזכו לראות נחת מכל צאצאיהם לראות בנים ובני בנים הולכים בדרך הישר והטוב".

שבע ברכות

הרב שטיינמן השיב תשובה ארוכה ומפורטת אודות השאלה האם ראוי לעשות סעודת 'שבע ברכות' מדי ערב לזוג, ומה לגבי מי שכן ביכולתו.

כה לשון המכתב: "ידוע על דבר אשר בזמן האחרון הורגלו האנשים לעשות כמעט כל לילה שבע ברכות עבור זוג המתחתנים, והדבר כבר נעשה כאילו חוב, וכל אחד נכנס בחובות עבור זה ומתביישים לא לעשות, וידוע שאין שום חיוב לעשות סעודה שיצטרך לברך שבע ברכות, אבל יש איסור ללוות כסף בזמן שאין בכוחו לשלם. רק חושבים שיגלגלו, לווה מזה כדי לשלם לזה. ומלבד זה אין בכוחו אחר כך להתמסר ללימוד התורה, כי הוא טרוד בענייני הלוואות.

"וכן מה שנהגו לעשות 'אויפרויף' לחתן ובאים משפחות שלמות, וזה גורם להיכנס בחובות גדולים, וכידוע שאיסור גמור על פי דין להיכנס בחובות כשאין לו לשלם. וזה מעצת היצר להכשיל בני אדם באיסור גזל ולהוציא הבני תורה מלימוד התורה.

"ומטעם זה ראוי גם שאלה שיש ביכולתם להוציא הוצאות בשביל הנ"ל ולא יצטרכו להיכנס לחובות – גם כן למעט בזה כדי שלא יתביישו מי שאין להם ומשום זה דוחקים עצמם ללוות ולהוציא הוצאות לא כפי יכולתם, ומחמת זה ילוו שלא כדין, ויהיה להם לזכות שלא יגרמו לאחרים מכשול. ולאלו ואלו אשר נזהרים וכוונתם לשם שמים, יבורכו בכל הברכות שנאמרו לעושי רצונו", סיים הרב שטיינמן את דבריו.

תגיות:אירוסיןשבע ברכותהרב שטיינמןשידוכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה