השבת שלי

"חשתי כאב עצום ובלתי נתפס, ובזכות השבת התחזקתי": השבת של מלכה זיכרמן

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי, ואיך נראה שולחן השבת שלכם? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם מלכה זיכרמן, יועצת זוגית, מספרת על השבת שלה

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"עונג, גם לגוף, גם לנפש - לרגשות שלנו, וגם לרוח".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"ביום רביעי אני מתחילה לחשוב את מי לארח ומה לקנות. לפעמים אנחנו מספיקים ברביעי גם קניות והכנת חלות, ולפעמים עושים זאת בחמישי. עניין אפיית החלות חשוב לי גם בגלל שכולם אוהבים אותן, אבל גם בגלל המצווה. יש כמה מצוות המיוחדות לנשים, אז איך אפשר לוותר עליהן?! ביום חמישי אני מנקה את הבית, ואופה עוגות, פשוטות למדי. לפעמים בנותיי הנשואות, שגרות קרוב, הן אלה שבאות לאפות, ומכינות דברים מורכבים יותר. הן אופות עוגות לכל המשפחה, ולוקחות חלק גם אליהן הביתה. ביום שישי אני מבשלת לשבת, ותוך כדי הבישולים מתקשרת לדבר עם בנותיי או עם חברות. ניצול הזמן הזה לשיחות הוא מחבר ומשמח, ולאחריו אני שומעת דרך הטלפון הרצאות על פרשת השבוע. לפעמים אלו הרצאות קצרות וממוקדות על הפרשה, לפעמים כאלה עמוקות יותר, ולפעמים שיעורים שנותנים הרבה כוח של אמונה. חשוב לי לא להגיע עייפה לשבת, ולכן כשיש קצת לחץ, אני משתדלת לתעדף בתוכי מה נכון יותר. אמנם יש בי רצון להספיק עוד סלט אחד או עוד משהו קטן, אך אני עוצרת בעצמי וחושבת על כך שעדיף שאגיע בנחת, מאשר שאעשה זאת. שמעתי בצחוק, שלפעמים אישה מדליקה נרות בערב שבת עבור יציאת הנשמה שלה... ואינני רוצה להיות במצב הזה. יש פעמים שבהן אני מצליחה אפילו לנוח בערב שבת, אך גם בפעמים שבהן כאשר השבת נכנסת באופן רגוע, אני מוחאת לעצמי כפיים".

"לגבי האורחים, ברוך ה' כמעט כל ילדיי נשואים, ואני משתדלת בכל שבת לאפשר למשפחה אחת גדולה לבוא, ולעוד שני זוגות צעירים. בחגי תשרי, לעומת זאת, יכולים לישון בביתנו על כל מרצפת אפשרית. אנחנו חסידי בעלז, ומתגוררים בירושלים סמוך לבית המדרש המרכזי של החסידות. בחגים נאספים כולם לכאן, וגם ילדינו הנשואים לא מוכנים לוותר על החוויה. יש עוד שבתות מיוחדות של החסידות במהלך השנה, אך בהן יש תור בין הילדים מי מגיע, או שהם ישנים אצל אחת מבנותיי המתגוררות קרוב. יש גם מעט שבתות שבהן אנחנו בבית בהרכב מצומצם, ואז זוכים ליהנות מהשקט והמנוחה שמתלווים לכך".

תארי את התפריט השבתי שלכם?

"יש חלות טעימות במיוחד שאהובות על כולם, וסלטים - חיים ומבושלים. לגבי דגים, בעבר היינו נעולים על גפילטע-פיש קר עם ג'לי, אבל היום אנחנו מכינים לפעמים גם סוגי דגים אחרים. אחרי הדגים יש מרק עם מעט עוף או הודו והרבה סוגי ירקות, ולאחר מכן יש עוף בתנור עם פתיתים. לקינוח אנחנו מסתפקים בכוס תה או בדברים פשוטים, אבל כשהילדים באים, הם מביאים איתם קינוחים מושקעים יותר, עם גלידות, קצפות ועוד.

"לבוקר יש סלטים, ודג שונה מהערב, בדרך כלל מושט או סלומון. למנה שניה יש ביצים קשות וכבד קצוצים עם בצל חי, ולפעמים אנחנו מכינים גם "גאלע". זוהי רגל פרה קרושה, ובעבר אף היו מכינים זאת מרגליים של תרנגולות. אנחנו קונים את הרגל בזמנים מיוחדים, היא מתבשלת זמן רב עם מים ותבלינים, ואוכלים את הרוטב שיוצא ממנה, לאחר שהוא מתקרר. למנה שלישית יש צ'ולנט עם טעם מיוחד לשבת, אחרי שאמרנו כמובן, שהוא לכבוד שבת קודש".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"יש אצלנו בשולחן שירי שבת רבים, רובם של חסידות בעלז. אמנם אפשר לשיר בשמחה גם שירים אחרים, אך לבעלז יש כל כך הרבה שירים משלה, שיוצא שלרוב אנחנו שרים אותם. יש גם שבתות מיוחדות בשנה, כמו שבת שירה עם שירים המיוחדים להן, ויש את שירי השבת הרגילים, שחוזרים על עצמם. אני מרגישה שהשירה נותנת אצלי מענה לנפש, השתוקקות לקרבת אלוקים וצמא לה'. יש לנו בעיקר בנות, וכשהן היו קטנות - הן היו שרות בשולחן. עם הזמן הגיעו גם החתנים, שדחפו את ענין השירה קדימה, אפילו עוד יותר.

"אחרי סעודת ליל שבת, בעלי הולך לטיש. הבנים הולכים מעט אחריו, וגם בנות צעירות, שכבר אין אצלנו, מגיעות לטיש. לאימהות עם ילדים קטנים קצת יותר מסובך לצאת בשעה כזו, ואני באופן אישי מעדיפה להישאר בבית ולנוח. בעלי מקפיד ללכת בכל מצב, ובעבר, כשהילדים היו קטנים, היה עולה לפעמים קול בתוכי שהתלונן על כך שאני נשארת להשכיב אותם לבד. עם הזמן, הבנתי שהמציאות היא כפי שאני מספרת אותה לעצמי, והחלטתי לשמוח בכך שהוא הולך למקום שבו הוא מתמלא בקדושה, באנרגיות חיוביות, וזוכה להיות בקרבה לצדיק. הטיש נותן לו הרבה מאד, ולמדתי להוקיר זאת. בשבת סוכות, כשבית המדרש מלא וגדוש, אני זוכה לשמוע את השירה ממנו, עד הבית. אני מתמלאת אז בשמחה פנימית על כך שבעלי, הבנים והחתנים שלנו, הם חלק מהדבר הנפלא הזה. לפעמים כשאחד הבנים ממהר לטיש ועליי לוותר על העזרה שלו, אני שמחה על כך שהוא רוצה ללכת לשם, ושאלו השאיפות שלו.

"בשבת בבוקר אני הולכת לתפילה, ובהפסקות שבזמן קריאת התורה, משתדלת לקרוא כמה שאפשר מרש"י על הפרשה. התפילה מסתיימת בסביבות 12:00, מה שיוצר אתגר לא קטן עם הסעודות בשבתות החורף. בסעודה שלישית מתאספים אלינו כל הילדים שגרים קרוב אלינו, בנוסף לאלה שבאו להתארח, וכולם מחליפים חוויות וממלאים את המצברים".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"שולחן שבת עם השירה המיוחדת, דברי התורה והמאכלים המושקעים. גם שעת הדלקת הנרות שבה הבית מצוחצח, ויש תחושת חיבור, הרגשה שהושלמה כל העשיה, ועכשיו השבת פורשת את כנפיה. עבורי, זו הרגשה מאד עוצמתית ועוטפת".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"לאורך השנים, לא נראה לי שדיברנו כל כך, כמו שפשוט עשינו. האווירה המיוחדת של שבת הורגשה באוויר, ואפילו אם הילדים הלכו לשחק בצד, הם נשמו את השירים המיוחדים והשמחה שסביב השולחן. כיום, בשבתות שאני מתארחת אצל הילדים, אני שמחה לראות שהם ממשיכים לנהוג כפי שראו בבית, אמנם עם הייחודיות שלהם ושל בני זוגם, אבל רואים שהדברים הועברו והופנמו בצורה טובה.

"בהקשר זה אני נזכרת בחוויה שסיפרה לי חברה. היא חיתנה בת, ומדי סעודה היה החתן החדש עוזב באמצע את שולחן השבת ומתיישב על הספה. בחכמתה היא לא העירה לו על כך, אלא שאלה אותו בעדינות מדוע הוא עושה זאת. הוא ענה לה שבבית שבו גדל, הילדים היו חייבים לשבת כמו חיילים ליד השולחן, בלי לקום בכלל. החתן הסביר שעכשיו, לאחר שהתחתן, הוא מרגיש שעליו לשחרר זאת ולא לשבת יותר ליד השולחן כבעבר. כמובן, לאחר כמה חודשים בהם נהג לעבור לספה, הוא נרגע ויכול היה לחזור לשולחן בשמחה".

שבת בלתי נשכחת?

"לאחר שזכינו לארס את אחת מבנותינו, החתן חלה מאד, ונתבקשנו לבטל את השידוך. הביטול, שהיה כואב מאד, נעשה בצורה מבינה ואוהבת, יחד עם משפחת החתן. זה היה ביום רביעי, ובאותו שבוע היינו אמורים ללכת לשבת חיזוק שנתית לכל מתנדבי חברא קדישא בבעלז, שבעלי הוא אחד מהם. בהתחלה הרגשתי שאני לא מסוגלת בכלל להרים את עצמי, אך אז החלטתי שאם ה' זימן כך את הדברים, אני נוסעת. נשים מהקהילה שנסעו איתי באוטובוס לא ידעו מה לומר ומה לא, ואני זו שפתחתי ושיתפתי אותן בתחושותיי. במהלך השבת זכיתי לשמוע הרצאה על אמונה, שהרגשתי שהיא מכוונת ממש עבורי, וממלאת אותי בכוחות. ההרצאה הזו נתנה מענה לכל התהיות והתמיהות שהיו לי סביב המצב, ולעוד קשיים שעלו באותה תקופה. יחד איתה, השבת המפנקת, השירה העוצמתית והחום והאהבה בהם עטפו אותי החברות, היו כעין חבל שנשלח אלי, כדי לעזור לי לעלות ולצאת מבור הכאב. אחרי אותה שבת, אספתי את אחיותיי וגיסותיי, דיברתי איתן על מה שעברנו, והעברתי להן את עוצמות האמונה שזכיתי לקבל מאותה שבת".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

גפילטע פיש

רכיבים:

קילו דג קרפיון טחון

כוס ו-¾ פירורי לחם

4 ביצים

2 גזרים

3 בצלים

3 ראשים של דג קרפיון ועצמות מהדג (מבקשים את העצמות בחנות, בזמן הטחינה של הדג עצמו)

כפית פפריקה אדומה

8 כפות סוכר

2 כפיות פלפל שחור

מלח

 

אופן ההכנה:

מערבבים את הדג עם פירורי הלחם, הביצים, 4 כפות סוכר, כפית פלפל ומלח. יוצרים ממנו כעין רולדה ארוכה, הקרויה "קלופס". לאחר מכן, חותכים את הבצל לחתיכות גדולות, את הגזר לעיגולים, ומניחים בסיר עם מים. אם רוצים, אפשר להכניס גזר אחד לתוך רולדת הדג, ואז כשחותכים אותה לחתיכות, יהיה בתוך כל אחת עיגול של גזר. מוסיפים לרוטב פפריקה אדומה, 4 כפות סוכר, כפית פלפל ומלח. מוסיפים גם את ראשי הדג והעצמות שלו, כדי שהם יצרו את הג'לי. מבשלים את הרולדה בסיר, ופורסים לפרוסות. אפשר להגיש קר עם הג'לי, או חם בלעדיו.

בתיאבון!

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:גפילטע פישהשבת שלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה