חדשות בארץ

בני גנץ: ההתנתקות – מהלך חוקי

בראיון לעיתון "ידיעות אחרונות" אמר יו"ר מפלגת חוסן לישראל כי "ההתנתקות בוצעה מתוך מחשבה מדינית של מדינת ישראל, בצורה כואבת אבל טובה". בליכוד הגיבו: "גנץ יקים ממשלת שמאל"

אא

יו"ר מפלגת חוסן לישראל, בני גנץ, העניק ראיון נרחב ראשון לתקשורת – לעיתון "ידיעות אחרונות". את גנץ ראיינו שלמה ארצי וחנוך דאום. הראיון המלא יתפרסם מחרתיים (שישי), אבל קטעים נרחבים ממנו הופיעו כבר הבוקר.

הציטוט העיקרי שכבר מעורר תגובות במערכת הפוליטית נוגע להתנתקות. בתשובה לשאלה מה דעתו ביחס להסכם אוסלו ולתוכנית ההתנתקות, אליהם התנגד משה יעלון, שותפו לרשימה, אמר גנץ: "השאלה המרכזית היא שאלה ביטחונית. היא צריכה להבטיח את מדינת ישראל מבחינת הביטחון שלה. עכשיו יש פה את שאלת האינטרס. אנחנו – וגם ביבי אמר את זה בנאום בר-אילן – לא מחפשים שליטה על אף אחד אחר. אנחנו צריכים למצוא את הדרך שבה אנחנו לא מקיימים שליטה על אנשים אחרים".

לאחר תשובתו זו, נשאל גנץ "אז אתה למעשה בעד מהלך דומה להתנתקות?", ועל כך השיב: "ההתנתקות בוצעה מתוך מחשבה מדינית של מדינת ישראל. הושג ציון גבוה מאוד לכל הצדדים המעורבים ביכולת לא לקרוע את העם כשזה בוצע".

אז אתה לא מצטער על זה שעקרנו משם את היישובים? "זה היה מהלך חוקי, שהתקבל על ידי ממשלת ישראל ובוצע על ידי צה"ל והמתיישבים בצורה כואבת, אבל טובה. צריך לקחת את הלקחים ולממש אותם במקומות אחרים".

גנץ נשאל האם מבצע "צוק איתן", אותו הוביל כרמטכ"ל, היווה הצלחה לאור העובדה שהחמאס ממשיך לירות לעבר ישראל: "החמאס לקח שליטה על רצועת עזה. הם מרגישים את נחת זרוענו אחת לכמה זמן. נעשה את זה בהתאם לאינטרסים שלנו". הוא דחה את הביקורת של מבקר המדינה לפיה הצבא לא הגיע מוכן למלחמה: "זה לא שאמרנו: אוקיי, יש שם 30 מנהרות, הן לא מעניינות אותנו, אנחנו לא מכינים מודיעין, אנחנו לא מכינים תוכניות הגנתיות, אנחנו לא מכינים יכולת התקפית, אנחנו לא מחפשים פתרונות טכנולוגיים. הפעלנו את שיקול הדעת שלנו מתי להפעיל את הכוח ההתקפי. עכשיו אני מציע שאתה וחנוך וציבור הקוראים שלכם יזכור: כשאתה נכנס עם צבא יבשה, יש מחירים. לכן, אתה הולך למהלכים האלה רק כשאתה חושב שאתה צריך. לא הכנו את זה בגלל בנט או בשביל בנט או משהו מהסגנון הזה".

יריביו הפוליטיים של הרמטכ"ל לשעבר תוקפים אותו על רקע דברים שאמר לפיהם הוא מוכן לסכן חיילים כדי לא לפגוע בפלסטינים חפים מפשע. בתשובה לשאלה על כך, הגיב גנץ: "אתה מוכן שאני אשכיב בית חולים על יושביו? תענה לי בתור יהודי, בתור ישראלי, בתור לוחם בצה”ל. ואם אני רוצה להוריד אותו, אני צריך לוודא שאין בו אף אחד. לכאורה זה מטיל סיכון. אז אני אומר לחיילי גולני לבדוק שהוא ריק, כי תכף נוריד את הבית חולים. התהליך הזה לוקח כמה זמן, אחרי שווידאנו היטב שאין בו אף אחד, שש דקות, הבית חולים שכב. מוטלת עליי חובה להגן על העם שלי, לפגוע באויב שלי, לעשות את זה הכי טוב שאני יכול בכמה שפחות נפגעים בלתי מעורבים – אני לא מסוגל להגיע לאפס –  ובמינימום סיכון לחיי חיילינו. לכן כל מי שמשחק בסיפור הזה, אני אומר לך, מְשחק מִשחק פוליטי".

גנץ הבהיר את דעתו ביחס לחוק הנאמנות בתרבות אותו ניסתה שרת התרבות מירי רגב לקדם בקדנציה האחרונה: "לא סביר בעיניי שיש ממשלה שבה שרת התרבות תוקפת את המוסדות שעליהם היא אחראית. שרת המשפטים תוקפת את המוסדות שעליהם היא אחראית. השר לביטחון הפנים תוקף את המוסדות שעליהם הוא אחראי. הקבינט תוקף את הצבא וראש הממשלה תוקף את כולם".

בהתייחסו לראש הממשלה אמר גנץ: "נתניהו לקח את התפקיד הכי קשה במדינת ישראל, ובתור מי שבאמת נתן את עצמו, אני מחזיק ממנו פטריוט. שיהיה ברור: אני לא שונא את ביבי. אני ראיתי אותו ממרחק של מטרים ספורים ופחות. הבן אדם הוא ראש הממשלה של מדינת ישראל, אני לא שונא אותו. אבל אני חושב שהגיע שעתו לסיים את תפקידו בצורה מכובדת".

גנץ נשאל האם יסכים לשבת בממשלה בראשות נתניהו לאחר שהוגש נגדו כתב אישום. תשובתו הראשונה הייתה: "אני מתכוון לנצח ולפתור את העניין הזה דרך זה. זה ייגמר שם".

המראיין דאום המשיך ללחוץ: כולם אומרים שהם ינצחו.

גנץ: "לא. לא. אבל פעם ראשונה, בעשור האחרון, יש סיכוי. בוא נדבר ביושר".

דאום: אני בטוח שאם מישהו ינצח אותו, זה מישהו עם הרקע הצבאי שלך, מסכים. אבל מה לגבי כתב אישום? אתה לא תענה על זה?

גנץ: "אני מתכוון לנצח. אני מכבד את בחירת הציבור ואני מכבד את החוק. לא נראה לי סביר בכלל שתהיה פה אפשרות שראש ממשלה יכהן עם כתב אישום".

דאום: יש כמה חודשים מהשימוע.

גנץ: "אז אמרתי שאני עם כתב אישום לא אשב איתו".

דאום: אחרי השימוע או לפני השימוע?

גנץ: "אני לא אשב איתו עם כתב אישום".

דאום: מה שאני אכתוב בעיתון זה: "התחמק מלענות תשובה מדויקת", בסדר?

גנץ: "אבל אמרתי לך…"

דאום: הבנתי הכל. הכל ברור פה. עשרה חודשים מהשימוע, אתה תשב איתו – עד כתב אישום.

דבריו של גנץ על תוכנית ההתנתקות זוכים, כצפוי, לביקורת חריפה מימין. במפלגת הימין החדש הגיבו: "אנחנו מודים לגנץ שהוריד את המסכה. בני גנץ עוקף את גבאי משמאל ורוצה לגרש עוד יהודים מהבית במהלך התנתקות חד-צדדית מיהודה ושומרון. אסור שבני גנץ יהיה שר הביטחון הבא של ישראל".

מהליכוד נמסרה התגובה הבאה: "אמרנו לכם: גנץ יקים ממשלת שמאל בעזרת גוש חוסם שנשען על טיבי והרשימה המשותפת".

בעקבות פרסום הקטעים מהראיון עם גנץ, מפלגת "חוסן לישראל" הוציאה הבוקר את הודעת ההבהרה הבאה: "ההתנתקות בוצעה והובלה על ידי ממשלה לגיטימית בראשות הליכוד, הצביעו בעדה נתניהו וראשי הליכוד והיא דובררה על ידי מירי רגב. בממשלת גנץ לא יהיו פעולות חד-צדדיות הנוגעות לפינוי יישובים, וסוגיית הלקחים שבראיון התייחסה לחשיבות מניעת קרע בעם והקפדה על עוגנים ביטחוניים קשיחים בכל מדיניות עתידית".

תגיות:בני גנץבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה