סיפורים אישיים

הילד שרצה לברוח מהבית – נדהם לשמע תשובתו של גדול הדור

לא עבר זמן רב, והאם הבינה שהיא קיבלה מתנה, והילד שלה הפך לילד שכל אמא היתה גאה בו: "חשבתי שמאז שהוא ייכנס לישיבה הוא יהפוך לבן אדם דוחה", אמרה ברגע של גילוי לב. "והנה אני רואה שהישיבה הפכה אותו למגנט, כולם רוצים בקרבתו". סיפורו המופלא של עודד

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

הרב יוסף ברכץ, מרבני 'אחינו', מספר את סיפורו של ע', סיפור מקסים ומופלא שלא ישאיר אתכם אדישים.

עודד גדל כילד שובב וחינני בבית חילוני. כיום הוא תלמיד ישיבה באחת מהערים הקטנות במרכז הארץ. בקרוב הוא יסיים 3 שנות לימוד בישיבה קטנה ויעל לישיבה גדולה, כאשר באמתחתו כמה מסכתות מהתלמוד הבבלי בהן הוא שולט בעל פה.

אמו של עודד, שבתחילת הדרך התנגדה בתוקף לתהליך התחזקותו של הנער, לא גומרת להלל את השינוי שעשה הילד. "אשלח גם את הילדים הבאים לישיבה", אמרה לרב ברכץ, כאשר הגיעה במיוחד לישיבה בה לומד בנה כדי להודות לצוות על חלקו בהתקדמותו של הבחור.

הרב ברכץ נדהם ולא האמין למשמע אוזניו: שדווקא האם הזו תבוא ותודה לו? אך כדי להבין במה דברים אמורים, הוא מספר לאתר 'אחינו' את הסיפור מתחילתו.

"לפני שנים אחדות החל יוחאי, אביו של עודד, להתקרב ליהדות. בתחילה הוא רק שמר כמה מצוות קלות, הקפיד יותר על אוכל כשר, נזהר להפריד בין חלב ובשר, ובשבת הלך לבית הכנסת. אט אט החל האב להרגיש שזו הדרך בה הוא רוצה לצעוד. את הבן שלו הוא העביר לבית ספר תורני, כדי שיספוג קצת ערכים תורניים", מספר הרב ברכץ.

"כעבור חודשים אחדים סיים הבן את לימודיו בבית הספר, והגיעה העת לרשום אותו למוסד חינוכי להמשך הלימודים. האב, שהתחזק יותר בינתיים, רצה לשלוח את הילד לישיבה, אך האם התנגדה לכך בכל תוקף. ברגע שהבינה שההתקרבות לדת לא הולכת לעצור רק בכמה מצוות, היא פיתחה התנגדות חזקה מאוד לדת, וסירבה בכל תוקף שבנה ילמד בישיבה.

הרב ברכץ שמע על הדיונים, והגיע אל בית המשפחה. שם נוכח כי האם אינה מוכנה להתפשר כלל, ואם בעלה יכניס אותו לישיבה בניגוד לרצונה, היא יוצאת מהבית ולא חוזרת. "תיכון או רבנות", הצהירה בתוקף.

"דיברתי על לבה של האם, אמרתי לה שהבן שלה רק יעשה לה יותר נחת אם ילמד בישיבה, יקבל ערכים, יהיה עדין יותר, חכם יותר, צדיק יותר. אבל לא היה עם מי לדבר", מספר הרב ברכץ. "רק כשראתה שהאבא עומד על שלו בתוקף וכדי שלא לפרק את החבילה המשפחתית, היא הסכימה לכניסתו של הילד לישיבה בתנאים מגבילים.

"נו, הילד ילמד בישיבה, אבל כל ערב הוא חוזר אלי הביתה, כדי להתנקות מהרעל שיכניסו לו שמה לראש. בשבתות הוא בבית. ואני לא מוכנה בשום אופן שהוא ילך ברחוב עם מגבעת וחליפה שחורה" – אלו  היו התנאים של האם.

התנאים אושרו והעסקה יצאה לדרך. הבחור החל ללמוד בישיבה, ועד מהרה התברר שהאמא באמת התכוונה למה שאמרה. היא ניסתה ללא הרף לפתות אותו לעבירות, בכל מיני דרכים. מדי ערב שבת היא ערכה בבית מסיבה עם בני נוער בגילו, עם אלכוהול, ממתקים ומוזיקה קולנית, רק כדי לגרום לילד להצטרף לחבריו מבית הספר היסודי, לרקוד ולחלל שבת.

 

"תראה לאמא שילד יהודי שלומד תורה יודע לכבד את ההורים שלו"

"אבל הילד היה עקשן לא פחות מאביו", מספר הרב ברכץ. "בחירוק שיניים הוא התגבר על הניסיונות. כאשר אמו הציעה לו לעזוב את הישיבה ובתמורה היא תקנה לו את הסמארטפון הכי מתקדם בשוק שהיה באותם ימים, הוא השיב לה שהוא לא צריך כלי תקשורת אלקטרוניים, יש לו תקשורת טובה עם בורא עולם, וזה מה שעושה אותו מאושר".

"כשהאמא הגזימה עם הפיתויים והפרובוקציות, הילד בא אלי בדמעות שליש, וביקש שנעביר אותו לישיבה עם פנימיה. הוא רצה לברוח מהבית", ממשיך הרב ברכץ לתאר את השתלשלות העניינים. "אמרתי לו שאנחנו לא עושים דברים כאלו ולא הולכים נגד ההורים בלי הוראה מפורשת מרב גדול בישראל".

"הלכנו לאחד מגדולי ראשי הישיבות בדורנו, תלמיד חכם ישיש שיש לו ניסיון רב בחינוך. הילד שטח את טענותיו והרב השיב לו בנחרצות את התשובה הבאה: 'אתה לא עוזב את הבית. אתה נשאר שם, ומראה לאמא שלך איך מתנהג בן תורה. תראה לה שילד יהודי שלומד תורה יודע לכבד את ההורים שלו גם כשהם לא הוגנים כלפיו ומנסים לפתות אותו לדברים שהוא לא רוצה. תתחזק, תתגבר ותמשיך לכבד את אמא שלך בכל מחיר' – זו היתה תשובתו של ראש הישיבה.

הילד הגיבור ציית. הוא כיבד את אמא שלו למרות הכל, ויישם בקפידה את דברי גדול הדור. במקביל, הוא החל ליצור קשר חזק מאוד עם האחים שלו, והפך להיות חביבם של כל בני הבית. בכל ערב כשחזר מהישיבה – כל האחים ניגשו אליו, ביקשו שיספר להם סיפור, ורצו לשתף אותו במה שעבר עליהם באותו יום.

לא עבר זמן רב, והאם הבינה שהיא קיבלה מתנה, והילד שלה הפך לילד שכל אמא היתה גאה בו: "חשבתי שהוא יהפוך לבן אדם דוחה", אמרה לרב ברכץ ברגע של גילוי לב. "והנה אני רואה שהישיבה הפכה אותו למגנט, כולם רוצים בקרבתו".

לקראת סיום לימודיו של הילד בישיבה קטנה, הגיעה האם כדי להודות לאנשי הצוות. "אני שמחה שאחרי הכל הילד שלי ניצח אותי", אמרה בדמעות לרב ברכץ. "את שאר הילדים אשלח באותו דרך. ראיתי את הילד והבנתי שלא רעל הכניסו לו לראש אלא מידות טובות, דרך ארץ, חינוך איכותי, עדינות הנפש, חדות המחשבה ועוד ועוד מעלות טובות".

לפני שהאמא יצאה מהישיבה, השיב לה הרב ברכץ: "אם הבן שלך הצליח להתקדם כל כך בשלוש שנים, כשהוא הגיע לכאן הוא לא ידע כמעט כלום, והיום הוא תלמיד חכם ששולט בכמה מסכתות מהתלמוד הבבלי, אני בטוח שבשנות לימודו בישיבה הגדולה הוא יהפוך לגדול בישראל. אין לי ספק בכך. יום אחד עוד תראי את הבן שלך עומד ומקהיל קהילות, דורש בהלכה ובאגדה, והמונים יושבים ושותים בצמא את דבריו".

תגיות:סיפורים אישייםבחור ישיבהישיבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה