חוה שמילוביץ'

כל מה שאנחנו חושבים על אדם אחר – הוא דין שאנחנו חורצים לעצמנו

דרך השגחת הבורא, לעורר אותנו על ידי כל מיני שלוחים שלו, שהם כל מיני דברים ועניינים ואנשים ומשפטים וייסורים. עלינו מוטל לשים לב ולהתבונן היטב כדי לראות כיצד הדברים מגיעים משורש ועומק ההשגחה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פרשת משפטים באה ללמד אותנו לחיות בדרגת אמונה, שאין שום דבר המזדמן לנו בדרך מקרה ח"ו, אלא הכל מושגח בהשגחה פרטית מיוחדת. יש לכל אירוע שייכות פרטית אלינו, וכל מקרה בא ללמדנו ולעורר אותנו לשינוי וללקח חשוב. כי זוהי דרך השגחת הבורא, לעורר אותנו על ידי כל מיני שלוחים שלו, שהם כל מיני דברים ועניינים ואנשים ומשפטים וייסורים. עלינו מוטל לשים לב ולהתבונן היטב כדי לראות כיצד הדברים מגיעים משורש ועומק ההשגחה, כי אין שום דבר שהבורא פועל לריק ולבטלה, אלא הכל בכוונה מיוחדת ממש. כל צער הנשלח אלינו הוא משפט מיוחד שבא לעורר אותנו לכיוון עבודה ספציפי, כל הטבה וחסד נגזרו עלינו משמיים, ואין אף אדם שיכול להרע לנו או להיטיב לנו יותר ממה שנגזר עלינו בשמיים לפי המשפט הפרטי שלנו.

 

דנים את האדם מדעתו

מלמדים אותנו הצדיקים, שכל מה שאנו חושבים ודנים על אדם אחר – הוא בעצם דין שאנו חורצים לעצמנו, ואת עצמנו אנו דנים. ומה שאנו פוסקים על אחרים – אנו פוסקים על עצמנו, ממש כמעשה כבשת הרש שהמשיל נתן הנביא לדוד, וחרץ אז דוד עונש על עצמו, על מעשה בת שבע. כל המקרים המובאים לפנינו הם לבושים המביאים לסתימת עיניים והסתרה, אך מטרת המקרים היא לעורר אותנו לחשוב שכל מה שבא לחיינו בא באופן כזה שנראה כאילו אנו פוסקים על עצמנו, ואת עצמנו אנו שופטים. לכן נזהר לדון דין של אמת. והכי נכון לדון את עצמנו תחילה, כי אם אדם קודם דן את עצמו ורק אח"כ את זולתו, "בכך כאילו נעשה שותף לקב"ה במעשה בראשית ומתקיים העולם על ידו".

 

ארבעה אבות נזיקין

אלו הם ארבעה אבות נזיקין - השורש לכל הרע הנמצא באדם. השור והבור המבעה וההבער מכוונים כנגד ד' חלקי היצר הרע שנמצאים באדם:

השור  - כנגד הגאות.

הבור  - נפילה בייאוש, שנדמה לאדם שהוא אבוד לגמרי.

המבעה - תאוות האכילה

ההבער - תאווֹת שהיצר בוער בו כאש.

 

אנו רוצים להנצל מכל ארבעת אבות הנזיקין:

מנזק השור – שננצל מחטא הגאווה –שלא נתגאה כלל! הגאווה היא ניתוק ממקור חיותנו ומקור השפע שבתוכנו שרק מכוח השם אנו פועלים. עלינו לזכור שכל מידה טובה, כל הצלחה שלנו, היא רק מכוח השם בלבד! כי הרי אין לנו כוח מעצמנו לפעול שום פעולה בעולם הזה ללא כוחו ועזרתו.

נזק הבור – שננצל מהייאוש שהוא הפך האמונה. אם נדבק באמונה בטובו וחסדו של הבורא "מלאה הארץ חסדך", ונאמין בעומק ליבינו שהבורא רוצה לעשות לנו רק טוב! ולא להאמין למקרים הקשים וחילופי הסיבות שמסתירים את אהבת הבורא כלפנו.

נזק המבעה - שלא נאכל אכילה גסה, אם לשובע נפשנו בלבד, ונאכל מתוך הודיה, בריכוז מתוך ידיעה שעצם האכילה והימצאות המזון הינם חסד נפלא! שלא נאכל מתוך רצון לקבל ולהשלים חיסרון נפשי או רוחני באוכל, כי במזון לא נמצא מזור וסיפוק לצורך הנפשי או הרוחני שלנו, ולכן תהיה זאת אכילה מיותרת.

נזק ההבער - שלא תבער בנו שום תאווה כי אם תאווה לדבקות בבורא, ולקרבתו! ושנלך בדרכי הבורא ונהיה אדם שכל מהותו תאווה לטוב ולחסד.

נסיים בתפילה על השלמת שלושה חלקים חשובים בנפשנו.

שלמות בקשר בין אדם למקום

בוראי ויוצרי עזרנו להיות שלמים עם הנהגתך כלפינו וכלפי העולם כולו. למדנו לחבר כל הנאה שאנו נהנים ממנה מעולם החומר - אליך ולברך עליה בכוונה. זכנו להודות לך בכל ליבנו על כל הנאה שאתה שולח לחיינו.

זכנו להיות שלמים בין אדם לחברו –

ביני ובין חברי – עזרני לאהוב, לראות את הטוב, לשמוח בשמחת השני ולהצטער בצערו. כי חלק מהתיקון של הנזיקין הוא להיות שלם עם הזולת, ואם הזקתי למישהו עזור לי לפייסו ולשלם לו או לפצותו עוד יותר. וכן עזרנו שנזהר מאוד מאוד מלכתחילה לא לגרום שום נזק לזולת, להיזהר לא לפגוע ולא להעליב. ולקיים את כל המצוות הנוגעות לבין אדם לחברו בדקדוק.

שלמות ביננו לבין עצמנו

אנא זכני לתקן את מידותי כדי שאגיע לתיקוני, שאזכה לראות את הטוב שבי ולהאמין שבמהותי אני חלק אלוקַ ממעל, ולכן יש בי את הכוח לתקן ולעלות את כל הרע לשורשו. עזרני לא להזיק לעצמי לעולם, לכבד ולדאוג לכל צרכי, להיות בהשלמה עם איך שבראת אותי, עם כל המידות והחולשות והחוזקות.  אנא בוראי עזור שיהיה שלום בתוך עצמי בין כוחותי ומידותי.

אהבת? הרשמי לקבל חומרים ייחודיים לעבודת הנפש, המבוססים על פסיכולוגיה יהודית מחוה שמילוביץ במייל havaor20@gmail.com

תגיות:חוה שמילוביץ'פרשת משפטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה