השבת שלי

בישולים בכמויות ענק והרבה פינוקים: השבת של מוריאל חפץ

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי, ואיך נראה שולחן השבת שלכם? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם מוריאל חפץ, סבתא עסוקה מאד, מספרת על השבת שלה

קציצות בשר עם נענע (צילום אילוסטרציה: shutterstock)קציצות בשר עם נענע (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת היא מלכה שאנחנו מארחים. גם אנחנו בתוכה, מלכים ומלכות, נסיכים ונסיכות"

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"מבחינתי, השבת מנחה ומובילה את כל השבוע, ועל כל דבר שאני עושה לכבודה, אני אומרת 'לכבוד שבת קודש'. כל הברכה באה משבת, וכאשר מבינים זאת, אז גם מתכווננים לשם. פעם אחת, כשבישלתי לשבת, הנכד שלי ישב לידי במטבח. אמרתי לו: 'עכשיו אנחנו מכניסים את תפוחי האדמה לסיר לכבוד שבת קו…' והוא ענה: 'קוטג'', ומאז אנחנו תמיד מתבדחים על זה".

"לפני 18 שנה התאלמנתי, וישנן שבתות מעטות בשנה, בהן אני נוסעת לילדים הנשואים שלי או לידידים. רוב הזמן אני בבית, ומארחת את ילדיי ואת הנכדים הרבים. ביום ראשון אני מחזירה את הבית למקומו, אחרי כל הילדים שהגיעו לשבת. בשני אני עושה קניות. בשלישי ורביעי אופה - חלות, עוגות, קרקרים, כל מה שאפשר להקפיא מראש, ולפעמים ברביעי בערב אני מספיקה להכין גם את הסלטים. בחמישי אני נכנסת למטבח כדי להתחיל לבשל. יש לי סירים של 16-20 ליטר, ואני מבשלת לילדיי שבאים לשבת בכמויות ענק. את כל מה שנשאר אחרי השבת, הם לוקחים בקופסאות, ונהנים מאוכל מפנק של אמא גם בהמשך השבוע. אני אישית עליתי ארצה לבדי מצרפת, ולא זכיתי לכך שהוריי יעזרו לי מידי פעם. לכן אני שמחה מאד שיש לי את האפשרות לעשות זאת, שכן כל זוג צעיר עם עומס של בית, ילדים ועבודה, שמח לפינוק של אמא".

"ברוך ה', אין לי בחיי רגע דל. אני לומדת, עובדת גם כמטפלת רגשית, עושה יוגה ושוחה המון, ומרגישה שיש לי עולם פנימי עשיר ושמח. לכן יש גם שבתות שבהן אני ממש רוצה לנוח, ואז במקום לארח, אני היא זו שמתארחת, אצל הילדים שגרים קרוב אליי".

תארי את התפריט השבתי שלכם?

"אנחנו תמיד פותחים במנת סלטים - פסטו, כמה סוגים של חצילים, מטבוחה חריפה ולא חריפה, טחינה וחומוס ביתיים. יחד איתם יש דג סלומון ברוטב בזיליקום או רוטב סיני, ולפעמים מחליף אותו דג אמנון. למנה עיקרית אני מכינה קציצות עם נענע, אפונה עם ארטישוק, ואורז. המנה האחרונה חשובה לנו מאד, כמנהג הצרפתים, כשבחורף אני מכינה קרמבל - עוגת תפוחים חמה, ובקיץ מחליף אותו פאי תפוחים. יש גם עוגות נוספות לילדים - עוגת שוקולד חמה, פצפוצי אורז ועוד.

"בשבת בבוקר אנחנו פותחים עם סלטים חיים רבים, שאני משלבת בהם מרכיבים שונים ומגוונים - קינואה, כוסמת, כרובית, סלרי ועוד. אחר כך, האוכל תלוי באורחים. לאוהבי החמין אני מכינה חמין של אלג'ירים, שבו כל מרכיב נמצא בשקית משלו, ויש בו גם 'קוקלה' - קציצות בשר טחון עם נענע יבשה, שום וכמון. כשמגיעים אלו שלא מוכנים אפילו להריח חמין מרחוק, אני מכינה עוף סיני עם תפוחי אדמה, ושעועית ירוקה אפויה עם בטטות ועגבניות שרי. למנה אחרונה אנחנו אוכלים את אותו הדבר כמו בערב, או מוס פירות.

"לסעודה שלישית יש לי ילדים שלא מוותרים על הדג כמו זה שהיה בערב, ולכן אני מראש מכינה כמות שתספיק לשתי הסעודות. יש בדרך כלל גם פשטידה, וסלטים כמובן, ולקינוח אני מכינה סלט פירות גדול, עם גרנולה ביתית שאני מכינה".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"מראה השולחן חשוב לי, ואני בוחרת עבורו את המפיות הכי יפות. יש לנו ראנר וכלים יפים, וגם כלי כסף מיוחדים, שעוברים במשפחה מדור לדור. השולחן הוא ארוך וגדוש, וכולם שרים ורוקדים הרבה סביבו. אפילו ל'שלום עליכם' בהתחלה, אנחנו מוסיפים ריקודים.

"במהלך הסעודה הנכדים מגיעים עם התיקיות שלהם, משתפים במה שלמדו במהלך השבוע, ואלה רגעים משפחתיים מלאי שמחה וכיף. בסוף הסעודה אנחנו מחלקים תהילים ואומרים סביב השולחן, בחורף עושים זאת בערב, ובקיץ - אחרי סעודת הבוקר".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"תפילת ותיקין בבית כנסת אבוהב, עם הרב שמואל אליהו. אני לא מוותרת על התפילה הזו, ולאחריה חוזרת הביתה לטפל בנכדים ולהשקיע בהם. דבר נוסף שאני לא מוותרת עליו הוא שיעור פרשת השבוע של הרבנית ימימה מזרחי. בכל שישי בבוקר אני מדפיסה את דפי השיעור, ובכל הזדמנות בשבת קוראת חלק נוסף מהם. זה מוסיף לי הרבה ומאפשר לי להיות מחוברת לפרשת השבוע ולשבת".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"בערב שבת, לאחר הדלקת נרות, אנחנו פוצחים בשירה וריקודים עם הילדים, והם ממש מחכים לרגע הזה. עוד לפני כן, הדלקת הנרות והתפילות שלאחריה לוקחים אצלי לא מעט זמן. יש נר, שדולק כל השבוע, לעילוי נשמת האבות והאמהות (ראשי תיבות ישרא"ל - יצחק, יעקב, שרה, רבקה, רחל, אברהם, לאה), ולקראת שבת אני מוסיפה לו שמן. יש עוד נר לרבי שמעון בר יוחאי, ונר נוסף לרבי מאיר בעל הנס. אחר כך אני מדליקה נר עבור כל אחד מהילדים, ולבסוף את שני הנרות לכבוד שבת. אחרי ההדלקה, יש רשימת תפילות שחשוב לי לומר - תפילה על הילדים, על עם ישראל, על ארץ ישראל, תפילה לזכות לאהבת ישראל, תפילת רבי אלימלך מליז'נסק, תפילת חנה ותפילת הודיה. הנכדים שכבר יודעים לקרוא, באים לפעמים לידי ומצטרפים אליי לתפילות. לאחר מכן מגיע הרגע שהם ציפו לו כל כך - אנחנו פוצחים יחד בקבלת שבת עם שירה וריקודים, כל הנכדים והאימהות, בזמן שהגברים נמצאים בבית הכנסת. הילדים מאד אוהבים את הזמן הזה, ולאחריו וכל אחד מקבל ממתק שבת שווה במיוחד. דבר נוסף שאני עושה, הוא לשבת הרבה עם הנכדים בשבת - לשחק איתם ולספר להם סיפורים, כדי שירגישו ששבת היא יום מיוחד, ולא כמו שאר ימות השבוע".

שבת בלתי נשכחת?

"משמח אותי מאד שהנופשים בצימר, שממוקם בחלקו העליון של הבית שלי, דופקים אצלי לפעמים בשבת בבוקר אחרי התפילה, ובאים להכיר אותי יותר מקרוב, על קפה ועוגה. זה הופך את היחס בינינו לאישי יותר, וזה מאד נחמד. שבת אחת, כשמזג האוויר היה סוער, ועוד אירחתי בצימר, היתה הפסקת חשמל כבר בכניסת השבת. בזמן שהבעל הלך לבית הכנסת, הזמנתי את האישה עם חמשת ילדיה אליי הביתה, ואמרתי להם שאצלי יש יותר נרות מאשר אצלם. הם היו אצלנו שלוש שעות, עד שהחשמל חזר, ונהנינו מאד להתקרב ולהכיר אחת את השניה".

צימר ידיד נפשצימר ידיד נפש

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

קציצות בשר עם נענע

רכיבים:

קילו בשר טחון

ביצה

3 כפות קמח תפוחי אדמה או קורנפלור

נענע

כף כמון

חצי כפית אגוז מוסקט טחון

4 כפות שמן זית

8 שיני שום כתושות

בצל גדול

חבילת סלרי

4 כוסות מים

כפית גדושה כורכום

כף נוספת של כמון

מלח

פלפל

 

אופן ההכנה:

שוטפים את הנענע ומניחים אותה על מגש במשך כמה ימים, עד שהיא מתייבשת ומתפוררת. מכינים את העיסה לקציצות מבשר, ביצה, 4 כפות נענע מיובשת וטחונה, כמון, אגוז מוסקט, שמן, שום וקמח תפוחי אדמה (אפשר להחליף בקמח רגיל, אך הדבר ייצור מרקם כבד יותר).

חותכים את הבצל ומטגנים בסיר גדול, מוסיפים חבילת סלרי קצוצה דק, 4 כוסות מים, כורכום, כמון, מלח ופלפל. מרתיחים את הרוטב, ומכניסים לתוכו קציצות קטנות מן העיסה. אחרי שהכל רתח, מנמיכים את האש ומבשלים במשך שעה.

מעדן!

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:בישוליםהשבת שלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה