עובדות שלא ידעתם

הידעתם מהו התבלין הכי יקר בעולם?

איך סוסים ישנים, מאיזה חילזון מכינים כפתורים, ולמה נקראת אמריקה בשמה? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הידעתם שסוסים ישנים בעמידה? רוב זמן השינה של הסוס עובר עליו בעמידה. הסוס "נועל" את ברכיו על מנת להוריד לחץ מהשרירים, ולהפוך את הרגליים למעין שני מוטות יציבים. הוא מחליף את ה"נעילה" הזו בין הרגלים הקדמיות לאחוריות במהלך השינה, כדי לתת מנוחה לכל 4 רגליו.

2. הידעתם איך מכינים סודה ביתית? בתקופת קום המדינה היה נפוץ בכל בית מכשיר מיוחד: סיפולוקס. המכשיר אפשר הכנה של סודה ביתית, באמצעות בלון קטן של פחמן דו חמצני שהתחבר אליו, ושהוכנס אל המים ליצירת סודה. הסיפולוקס היה פופולארי מאד, אך כיום הוא נעלם מהנוף, ובמקומו הגיעו מכשירים משוכללים יותר – או בקבוקי סודה מוכנים.

3. הידעתם מהו התבלין היקר ביותר בעולם? זהו הזעפרן. מחירו הגבוה נובע מכך שהוא נדיר, ושההפקה שלו דורשת מאמץ וזמן רב. כדי ללקט ק"ג אחד של זעפרן יש להשקיע 80 שעות עבודה! הזעפרן מופק מייבוש של הצלקת האדומות בפרחי כרכום הגינה, והוא נחשב לתבלין בריא במיוחד.

4. הידעתם מאיזה חילזון עשו כפתורים? לפני שפותח הפלסטיק, היו מייצרים כפתורים מקונכיות של חילזון הגלגל. בארץ היו מייבאים את הקונכיות הללו מדרום ים סוף.

5. הידעתם מדוע יבשת אמריקה נקראת בשמה? כריסטופר קולומבוס היה, כידוע, הראשון שהגיע מאירופה לאמריקה, כאשר ניסה להגיע לאסיה בנסיעה מערבה במקום מזרחה. אולם קולומבוס חשב שהגיע למזרח אסיה או להודו. בשנת 1501 הגיע לאמריקה סוחר בשם אמריגו וספוצ'י, שהיה הראשון שהבין שמדובר ביבשת חדשה ולא מוכרת. אמריקה נקראה על שמו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

6. הידעתם איזו ציפור היא החקיינית המוכשרת ביותר? ציפור הלייר האוסטרלית יכולה לחקות באופן מושלם קולות של ציפורים אחרות, אך גם של כלי עבודה כמו מקדחות ופטישים, צלילים של מצלמה, אזעקות של כלי רכב ועוד.

7. הידעתם מה גורם לפירות להפוך לריבה? בפירות שונים יש חומר בשם פקטין – חומר הדומה לג'לטין. כאשר מבשלים את הפירות הללו עם מים וסוכר – נוצרת הריבה. אפשר להוסיף אבקת פקטין לפירות שאינם מכילים את החומר, וכך ליצור ריבות כמעט מכל פרי ואפילו ירק.

תגיות:סוסתבליןעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה