עובדות ביהדות

המלאך מיכאל: 10 עובדות מרתקות על המלאך מיכאל, המבקש רחמים על ישראל

מיהו המלאך מיכאל, מה תפקידו, והאם מותר לפנות אליו בבקשות? 10 עובדות שאולי לא ידעתם על המלאך מיכאל

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

1. המלאך מיכאל הוא אחד מארבעת המלאכים (מיכאל, גבריאל, אוריאל ורפאל) העומדים לפני כיסא הכבוד ותפקידם להשגיח ולשמור על ארבע כנפות הארץ. כחלק מנוסח קריאת שמע מובא: "בשם ה' אלוקי יִשְׂרָאֵל. מִימִינִי מִיכָאֵל. וּמִשְּׂמֹאלִי גַּבְרִיאֵל. וּמִלְּפָנַי אוּרִיאֵל. וּמֵאֲחוֹרַי רְפָאֵל. וְעַל רֹאשִׁי שְׁכִינַת אֵל" 3 פעמים.

2. בתנ"ך עצמו אין בדרך כלל אזכור מפורש של שמות המלאכים. אולם מיכאל מוזכר שלוש פעמים בסוף ספר דניאל: "וְשַׂר מַלְכוּת פָּרַס עֹמֵד לְנֶגְדִּי עֶשְׂרִים וְאֶחָד יוֹם, וְהִנֵּה מִיכָאֵל אַחַד הַשָּׂרִים הָרִאשֹׁנִים בָּא לְעָזְרֵנִי, וַאֲנִי נוֹתַרְתִּי שָׁם אֵצֶל מַלְכֵי פָרָס" (דניאל י', יג), "אֲבָל אַגִּיד לְךָ אֶת הָרָשׁוּם בִּכְתָב אֱמֶת, וְאֵין אֶחָד מִתְחַזֵּק עִמִּי, עַל-אֵלֶּה, כִּי אִם-מִיכָאֵל שַׂרְכֶם" (דניאל י' כא), "וּבָעֵת הַהִיא יַעֲמֹד מִיכָאֵל הַשַּׂר הַגָּדוֹל, הָעֹמֵד עַל-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְהָיְתָה עֵת צָרָה אֲשֶׁר לֹא נִהְיְתָה מִהְיוֹת גּוֹי עַד הָעֵת הַהִיא, וּבָעֵת הַהִיא יִמָּלֵט עַמְּךָ כָּל הַנִּמְצָא כָּתוּב בַּסֵּפֶר" (דניאל י"ב, א)

3. בתלמוד ירושלמי מובא כי בורא עולם חפץ שבניו יתפללו ישירות אליו, ולא יפנו אל מלאכים. כה נאמר במסכת ברכות (ס"ג, א): "...אבל הקב"ה אינו כן, אם בא על אדם צרה לא יצווח לא למיכאל ולא לגבריאל, אלא יצווח לי, ואני עונה לו מיד, הדא הוא דכתיב: 'כל אשר יקרא בשם ה' ימלט'".

4. במדרש רבה (מ"ד, ט"ז) מובא על הפסוק: 'אשר הוצאתיך מאור כשדים' כך: "רבי אליעזר בן יעקב אמר: 'מיכאל ירד והצילו מכבשן האש', ורבנן אמרי: הקב"ה הצילו, הדא הוא דכתיב: 'אני ה' אשר הוצאתיך מאור כשדים', ואימתי ירד מיכאל, בחנניה מישאל ועזריה".

5. עוד מובא במדרש רבה (י"ח, ה): "אמר רבי נחמיה: 'בא וראה אהבתו של הקב"ה על ישראל, שהרי מלאכי השרת שהן גבורי כח עושי דברו - עשאן הקב"ה שומרין לישראל, ומי הם, מיכאל וגבריאל, שנאמר (ישעיה ס"ב) 'על חומותיך ירושלים הפקדתי שומרים'. וכיון שבא סנחריב - מיכאל יצא והכה בהם, וגבריאל הציל במצותו של הקב"ה לחנניה וחבריו. ולמה כך, אלא תנאין עשה עמהם הקב"ה, אימתי, כשבקש לירד להציל אברהם מכבשן האש, אמרו מיכאל וגבריאל לפניו: 'אנו יורדין להציל אותו', אמר להם: 'אילו ירד לשם אחד מכם לכבשן - אתם הייתם מצילין אותו, אלא לשמי ירד, ואני יורד ומצילו, שנאמר: 'אני ה' אשר הוצאתיך מאור כשדים', אלא אתן לכם זמן אימתי תרדו, על שנזדקקתם להצילו לכבוד שמי - אתה מיכאל על מחנה אשור, ואתה גבריאל על מחנה כשדים".

6. בפרקי דרבי אליעזר (פרק ד') מובא: "4 כתות של מלאכי השרת מקלסין לפני הקב"ה, מחנה ראשונה מיכאל מימינו, מחנה שניה של גבריאל על שמאלו".

7. בספר יהושע מסופר על התגלותו של המלאך מיכאל ליהושע. וַיְהִי בִּהְיוֹת יְהוֹשֻׁעַ בִּירִיחוֹ וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אִישׁ עֹמֵד לְנֶגְדּוֹ וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ וַיֵּלֶךְ יְהוֹשֻׁעַ אֵלָיו וַיֹּאמֶר לוֹ הֲלָנוּ אַתָּה אִם לְצָרֵינוּ. יד וַיֹּאמֶר לֹא כִּי אֲנִי שַׂר צְבָא ה' עַתָּה בָאתִי וַיִּפֹּל יְהוֹשֻׁעַ אֶל פָּנָיו אַרְצָה וַיִּשְׁתָּחוּ וַיֹּאמֶר לוֹ מָה אֲדֹנִי מְדַבֵּר אֶל עַבְדּוֹ. טו וַיֹּאמֶר שַׂר צְבָא ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ שַׁל נַעַלְךָ מֵעַל רַגְלֶךָ כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עֹמֵד עָלָיו קֹדֶשׁ הוּא וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ כֵּן". להרחבה נוספת אודות התגלותו של המלאך מיכאל ליהושע, לחצו כאן.

8. בזוהר מובא על שעת פטירת הצדיק: "אמר רבי יצחק: כיון שהנשמה זוכה להיכנס בשערי ירושלים על מעלה, מיכאל השר הגדול הולך עמה ומקדים לה שלום. מלאכי השרת... שואלים 'מי זאת עולה... בין [ה]מלאכים העליונים?... מלאך מיכאל משיב ואומר: אחת היא יונתי תמתי, אחת היא, מיוחדת היא, אחת היא לאמה... היינו השכינה... [ו]אלו שאר הנשמות... משבחות את נשמת הצדיק העולה אצלם". (זוהר, חיי שרה קכה, מתוק מדבש עמ' עד-עה)

9. הרמ"ק ב"פרדס רימונים" כתב שהצבע הלבן הוא צבעו של המלאך מיכאל, הממונה על הנהגת קו החסד. ואילו הצבע האדום הוא צבעו של המלאך גבריאל, הממונה על קו הגבורה. הרב זמיר כהן מציין יש להסתפק אם כוונתו שכך גוון מראיהם ממש, או רק שצבעים אלה מייצגים את תפקידם. להרחבה נוספת, לחצו כאן. 

10. הרמב"ן בפירושו על ספר ויקרא (י"ח, כ"ה) מבאר כי על ארת ישראל שומר הקב"ה בעצמו, לא על ידי מלאך. כה דבריו: "והנה השם הנכבד הוא אלקי האלקים ואדוני האדונים לכל העולם, אבל ארץ ישראל אמצעות הישוב, היא נחלת ה' מיוחדת לשמו, לא נתן עליה מן המלאכים קצין שוטר ומושל, בהנחילו אותה לעמו המייחד שמו". ממשיך הרמב"ן וכותב: "ואל תשיב עלי מפסוק 'מיכאל שרכם', כי הוא שר משרת לבקש רחמים על ישראל, לא שר מלכות וממשלה, וגם שהיה זה בהיותנו בחוצה לארץ".

8. השם מיכאל הוא בין השמות הבודדים של המלאכים, אשר ניתן לקרוא לילדים בשמותם ללא חשש. משמעות השם בעברית היא "מי כאל", כלומר שבח לאל שאין כמותו.

תגיות:המלאך מיכאלעובדות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה