השבת שלי

"דווקא כשהילדים ליד השולחן, הוא חסר לי יותר": השבת של שולמית ביטון

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי, ואיך נראה שולחן השבת שלכם? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם שולמית ביטון, קוסמטיקאית רפואית, מספרת על השבת שלה

(בעיגול: שולמית ביטון)(בעיגול: שולמית ביטון)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שקט, ניתוק ממציאות העולם הזה, זמן שבו נמצאים קצת בעולמות העליונים".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"במהלך כל השבוע, אם אני רואה משהו מיוחד, אני אומרת שאותו אקנה או אשמור לכבוד שבת. את ההכנות ממש אני מתחילה ביום רביעי, עם תכנון בראש של מה שאני הולכת לבשל, וקניות אחר כך. כשיש לי עבודה ביום שישי, אני משתדלת לבשל בחמישי בערב, וכשאין, אני משאירה את הבישולים לשישי בבוקר".

"כשהייתי צעירה יותר, נהגתי להכין את כל השבת לשכנות שילדו. בהתחלה הייתי מבשלת הכל בעצמי, אך עם הזמן התווספו לכך עוד נשים מהשכונה, ונהגנו להכין ליולדות ממש את הכל - סלטים, דגים, מנות עיקריות, וכל מה שצריך. אמנם היולדות היו אומרות שאין צורך, אך אז כאשר הן היו מקבלות את האוכל, זה ריגש אותם מאוד והם נהנו מהפינוק. בשלב מסוים נשים שילדו שמחו לבשל גם לחברותיהן, וכבר התקשרו בעצמן לבשר לי מי ילדה ולשאול מה מבשלים לה".

תארי את התפריט השבתי שלכם?

"המנה הראשונה היא תמיד מנת הסלטים. כיוון שבעלי ז"ל היה מרוקאי, התרגלתי להכין לא מעט סלטים. אחר כך יש דגים, לפעמים אפילו שני סוגים, ובדרך כלל הם חריפים. גם הנכדים הקטנים שלי אוכלים אותם, וטוענים שזה ממש לא חריף להם. למנה עיקרית אני מגוונת, ולפעמים אני מכינה מאכלים מהמטבח הבוכרי של אמא שלי. יש לנו למשל "באכש", שהוא אורז עם קוביות של עוף או בשר, מעורבב עם הרבה מאד ירקות עלים. אני מכינה כמות גדולה, וכולם תמיד מתענגים על זה.

"לבוקר אני מכינה חמין מרוקאי - סחינה, שההבדל בינו ובין חמין רגיל הוא שאין ערבוב בין כל המרכיבים, אלא כל רכיב בא בנפרד. אני שמה את החיטה בשקית קוקי משלה, את הביצים בשקית משלהן, וכאשר מניחים את הכל אחר כך בצלחת - זה נראה יפה מאד. לפעמים אני מכינה גם דברים אחרים, כמו עוף ממולא בשקית קוקי או ממולאים".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"בשלוש השנים האחרונות נפטרו שני הוריי וגם בעלי, ומאז אני עושה פחות שבתות בבית. לפני פטירתם ההורים שלי גרו קרוב אליי, ותמיד בשבת הם היו אצלנו. כיום אני לפעמים מזמינה אליי את הילדים הנשואים, ולפעמים הולכת לחברות או לקרובי משפחה.

"לגבי האווירה בשולחן, אבא שלי הגיע מפולין, וכשהוא היה אצלינו שרנו הרבה שירים חסידיים. בעלי, לעומת זאת, היה מרוקאי, בעל קורא ואהב מאד לשיר את המוזיקה המזרחית. הבנים שלנו למדו פיתוח קול וחזנות, והיום הם שרים הרבה פיוטים מזרחיים.

"מאז שבעלי נפטר, גם כשהילדים מגיעים לשבתות, אני לפעמים קצת מכונסת בתוך עצמי. דווקא כשאני רואה את כל הילדים והנכדים יושבים מסביב לשולחן, הוא חסר לי שם יותר. בכלל, מאז שהוא נפטר, אני לא מרגישה שאני מוצאת את המקום שלי. לא קל ללכת להתארח אצל אחרים, כשבעבר שולחן השבת שלי היה מלא, וזכורה לי גם התקופה שלאחר הפטירה, שבה הבן הקטן חזר לישיבה אחרי בין הזמנים, ופתאום נשארתי לבד בבית ריק. אבל דווקא במקום הזה, אני מרגישה כמה שהקב"ה קרוב אלי ונותן לי כוח".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"ערב שבת, המעבר הזה מעולם החול לעולם הקודש. עבורי זה ממש מעין עולם הבא".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"כשהילדים היו צעירים יותר, בעלי ז"ל תמיד היה מספר סיפורים בשולחן שבת, שר איתם, אחר כך הם היו יושבים על מחברות הקשר, ואומרים כל אחד ואחת את דברי התורה שלו. אני הייתי מכינה מראש את מחברות הקשר ליד כוס הקידוש, והילדים תמיד היו מחכים לשבת, כדי שאבא ישמע אותם ואת החוכמות שלהם. הוא היה מקשיב לכל ילד, והיתה סביב השולחן תחושה כיפית של יחד. דבר שמאד אהבתי אצלו, זה שהוא מעולם לא חייב את הילדים לבוא לבית הכנסת, לברך, או לקיים מצווה כלשהי, אלא רק הראה דוגמה אישית, ועשה את הכל בנחת ובנועם. זה הביא לידי כך שלא היה צורך לומר את הדברים, והילדים רצו והצטרפו מעצמם".

שבת בלתי נשכחת?

"זכור לי דווקא ליל סדר אחד, שבו אמא שלי, שכבר היתה מבוגרת וחולה, היתה מאושפזת בבית החולים. זכינו להביא אותה משם, ויחד עם הלחץ של ערב פסח, זה לא היה קל. עם זאת, הייתי ממש מאושרת שהצלחתי להביא אותה הביתה לחג. בשנים שקדמו לכך היא תמיד היתה איתנו, שכן הוריי גרו בסמוך אלינו, ובאותו ליל סדר הרגשתי הרבה נחת לראות אותה לידינו, ולדעת שהיא לא בבית החולים בזמן הזה".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

באכש

רכיבים:

שני בצלים גדולים

½-¾ כוס שמן

עגבניה

חצי קילו חזה עוף או בשר

חצי כפית כורכום

מלח

פלפל

כפית אבקת מרק (למי שרוצה)

קילו אורז

2 חבילות כוסברה

2 חבילות פטרוזיליה

2 חבילות שמיר

 

אופן ההכנה:

חותכים את הבצלים דק ומטגנים עם השמן. מקלפים את העגבניה, וחותכים אותה ואת חזה העוף לקוביות. מוסיפים אותם לסיר יחד עם התבלינים, ומאדים מעט. מוסיפים לסיר את האורז, ומים בכמות של בערך חמישה סנטימטרים מעליו, ומשאירים את הסיר פתוח במשך כמה דקות, עד שהמים רותחים. קוצצים את העלים הירוקים, מוסיפים לסיר, ומערבבים באופן שישאיר את האורז אוורירי ולא יהפוך אותו לדייסה. מניחים על אש קטנה לחצי שעה בערך, עד שהנוזלים יתאדו.

אפשר להוסיף גם קוביות קישואים לפני שמכניסים את האורז.

בתיאבון!

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:אורזהשבת שלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה