חדשות יהדות

לראשונה: נפתח קורס מפקחי כשרות של הרבנות הראשית לישראל

הקורס החדש נועד לשפר ולייעל את עבודתם השוטפת של מפקחי הכשרות, מתוך רצון לחזק את איכותה של הכשרות הממלכתית. הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, חיזק את ידיהם של מפקחי הכשרות: "עליכם מוטלת האחריות האם רמת הכשרות תהיה טובה או לא. עיני הציבור נשואות אליכם"

הרב יצחק יוסף בדברים בפני משתתפי הקורס (קרדיט: דוברות הרבנות הראשית)הרב יצחק יוסף בדברים בפני משתתפי הקורס (קרדיט: דוברות הרבנות הראשית)
אא

כ- 40 מפקחי כשרות מהמועצות הדתיות מכל רחבי הארץ התכנסו היום (שלישי) לקורס ייחודי וראשון מסוגו שנפתח על ידי הרבנות הראשית לישראל, המקיף את כל נושא הכשרות, ההלכה ונהלי ההשגחה. ביום הפתיחה של הקורס לקחו חלק הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, השר לשירותי דת, יצחק ועקנין, ויו"ר חבר המועצות הדתיות, שלמה תנעמי.

הקורס החדש נועד לשפר ולייעל את עבודתם השוטפת של מפקחי הכשרות, מתוך רצון לחזק את איכותה של הכשרות הממלכתית. זאת כחלק מהדגש שהרבנות הראשית שמה על פיתוח ההון האנושי והשבחת יכולות העבודה של כלל הגורמים הלוקחים חלק בכשרות הממלכתית. הקורס – הנערך בחסות אוניברסיטת אריאל בשומרון – פותח ביוזמת מנכ"ל הרבנות, הרב משה דגן, בהדרכת הרבנים הראשיים לישראל, ובשיתוף פעולה עם תנעמי.

הקורס מקיף את היבטי הכשרות השונים וההשגחה על הכשרות – החל מהבסיס ההלכתי, כדוגמת הכרת החרקים בעלים ודרכי הבדיקה, כשרות ולימוד סוגי דגים שונים וההבחנה בין הסוגים השונים, מבנה מערך הכשרות, חידושים בתעשיית המזון ושימוש בטכנולוגיות בענף הכשרות, כללי הייבוא וההכרה של הרבנות הראשית בגופי הכשרות מחו"ל; עבור דרך ההיבט המשפטי של אתיקה וכשרות; ועד למתן כלים הנדרשים לתפקידו של מפקח הכשרות, כדוגמת ניהול משא ומתן, שיפור התקשורת הבין אישית עם בעלי העסקים ומתן כלים להתמודד עם לחץ ושחיקה.

מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל, הרב משה דגן, פתח את יום ההשתלמות בסקירה על הקשר השוטף בין מפקחי ומשגיחי הכשרות לבין הרבנות הראשית ועל מטרת הקורס: "הקורס נועד לחזק את האינטראקציה בין מפקחי הכשרות לבין משגיחי הכשרות ובעלי העסקים. הקורסים הללו הם חלק מהאסטרטגיה הכוללת של שיפור מערך הכשרות, והם נועדו להכשיר את כל מפקחי הכשרות בכל הרשויות המקומיות". הרב דגן הוסיף כי "כיום רובם של המשגיחים כבר מוסמכים מטעם הרבנות הראשית, ועכשיו אנו מתמקדים בנתינת הכלים המקצועיים לדרג המפקחים". בסיום דבריו אמר מנכ"ל הרבנות למשתתפי הקורס: "כל מפקח שנוכח כאן מקבל כלים מקצועיים לפעילות השוטפת של עבודתו. תפקידכם הוא להעביר את הכלים הללו גם למשגיחים שאתם ממונים עליהם, כך שמערך הכשרות כולו ישתפר".

השר לשירותי דת, יצחק וענין, ציין בפתח דבריו כי בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי ברבנות הראשית. "שינוי זה משפיע רבות על מערך הכשרות. רק בדרך הזו נגיע למטרה שהכשרות הממלכתית של הרבנות הראשית תהיה הטובה ביותר. בידכם, מפקחי הכשרות, לשפר את הכשרות הממלכתית ולדאוג שלא תהיה תלות בגופי כשרות חיצוניים. האחריות מוטלת על כולנו, ובזכותכם קרנה של כשרות הרבנות תעלה".

הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, חיזק את ידיהם של מפקחי הכשרות: "עליכם מוטלת האחריות האם רמת הכשרות תהיה טובה או לא. מערך הכשרות הוא בידכם ועיני הציבור נשואות אליכם. על כן מוטלת עליכם החובה ללמוד ולשנן את ההלכות. הרבנות הראשית לישראל נותנת לכם את כל הכלים שיש בידה כדי שאתם תעשו את מלאכתכם על הצד המקצועי הטוב ביותר".

הרב התייחס בדבריו לאופן בו מפקח הכשרות מקבל את החלטותיו כאשר הוא נמצא בשטח. הוא דרש מהמפקחים לבחון לגופו כל מקרה הלכתי המגיע לפתחם: "במקרים שבהם ניתן להקל ללא חשש הלכתי – אז ניתן להקל. ואם אתם מסופקים בפסיקה ההלכתית, אתם יכולים להפנות את שאלותיכם לרבני העיר או למנהלי אגף הכשרות ברבנות הראשית לישראל".

הרב יעקב סבג, ראש אגף הכשרות ברבנות הראשית, סקר בפני הנוכחים את תפקידיהם של מפקחי הכשרות, את הבעיות והקשיים איתם הם מתמודדים ואת דרכי הפעולה לפתרונם. בנוסף, הוא הרחיב על הפעילות השוטפת של אגף הכשרות ופירט את נקודות ההשקה בין הרבנות הראשית לבין המועצות הדתיות ומפקחי הכשרות. הרב סבג ציין כי "הקורס נערך בבניין הרבנות הראשית במכוון כדי ליצור הפריה הדדית בין מפקחי הכשרות לבין הרבנות הראשית. אנו רוצים גם לשמוע את התובנות שעולות מהשטח וליישם את הדברים. המטרה המשותפת של כולנו היא לחזק את איכות הכשרות לטובת כלל אזרחי ישראל, צרכני הכשרות הממלכתית".

ההרצאות במהלך הקורס מועברות, בין היתר, על ידי אנשי מקצוע ומומחים בתחומם, וכן על ידי מנהלי מחלקות הכשרות ברבנות הראשית. הקורס, הכולל עשרה מפגשים, מיועד למפקחי הכשרות ומנהלי מחלקות הכשרות במועצות הדתיות. ברבנות הראשית מציינים כי תכנית הקורס מעניקה למפקחי הכשרות כלים ומיומנויות אישיות ומקצועיות, שיאפשרו להם לבצע את תפקידם בצורה מיטבית על מנת לשפר את מערך הכשרות הממלכתית. בעקבות הביקוש הרב, ברבנות הראשית שוקדים כבר בימים אלו על פתיחת מחזורים נוספים של הקורס.

תגיות:הרבנות הראשיתהרב יצחק יוסףכשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה