בריאות ותזונה

מה עוזר לצרבת כרונית? כל הדרכים לכבות את האש

תחושת הצריבה במעלה החזה והגרון הם התסמינים של הריפלוקס, או הצרבת. מה עושים כדי למנוע אותה, והאם היא מסוכנת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בחלק התחתון של הוושט בגופנו, ישנו שריר טבעתי – "שוער", אשר מונע ממיצי הקיבה, שהם נוזלים חומציים, לעלות בחזרה לכיוון הוושט. השוער נפתח כאשר אנו אוכלים, ומאפשר למזון לעבור מן הוושט אל הקיבה, ולאחר מכן נסגר – כדי שהמזון לא ישוב לעלות. מצבים שונים עלולים לגרום לחולשה של השוער, ואז נוצר מצב שבו מיצי הקיבה חוזרים אל הוושט ויוצרים תחושה חזקה של צריבה. זוהי הצרבת, המוכרת גם בשם "ריפלוקס".

הרבה מהצרבות מופיעות בלילה, כיוון ששכיבה או התכופפות מחמירות את התופעה.

ישנם גורמים שעלולים לעודד היווצרות של צרבת או להחמיר אותה, כמו למשל עודף משקל, הריון, שתיית קפה מופרזת, אכילה של מאכלים מטוגנים, עישון, צריכת אלכוהול, וגם מצבים כמו בקע סרעפתי, הקאות חוזרות ועוד.

 

מה עוזר להקל על צרבת, וכיצד נמנע את התופעה?

כדי למנוע מצבים של צרבות, כדאי לדאוג באופן קבוע להפחתה של הלחץ על הקיבה. במקרה של עודף משקל – מומלץ לרדת במשקל, ובאופן כללי לשמור על משקל תקין. כדאי להמעיט במאכלים שמנים ובמאכלים המכילים קפאין, ולהימנע מעישון ומאלכוהול. כדאי להרחיק את האכילה מן השינה, משום ששכיבה לאחר האוכל עלולה להגביר את הצרבות.

אם כבר ישנה צרבת, אפשר ליטול תרופות מתאימות. במקרים של צרבת חד פעמית או כזו שמופיעה מידי פעם, ניתן ליטול תרופות נוגדות חומצה. הן מנטרלות את החומציות שבקיבה ומקלות על התסמינים, אף שאינן פותרות את הבעיה מן השורש. ישנן גם תרופות אשר מדכאות את ההפרשות החומציות של הקיבה ועוד.

במקרים של צרבת כרונית, מומלץ להתייעץ עם רופא, כדי לשקול טיפול בתרופות מרשם, אשר מטפלות בבעיה מן השורש, ולא רק בסימפטומים שלה. חשוב לדעת שצרבות חוזרות עלולות לגרום לגירוי בוושט ולעיתים אף לדלקת בוושט. במקרים חמורים יותר הצרבת גורמת להיצרות של הוושט, ולעלייה קלה בסיכון ללקות בסרטן הוושט. לכן במקרה של צרבת כרונית, חשוב לברר מהו מקור הבעיה, ולטפל בו בצורה יסודית.

בנוסף, אם חשים בצריבה וכאב בחזה בתדירות גבוהה – חשוב לגשת לרופא בהקדם, משום שלעיתים סימנים המצביעים על התקף לב דומים לתחושות של צרבת.

תרופות סבתא: רוצים לדעת מה סבתא ממליצה לטיפול בצרבת? לחצו כאן.

 

תגיות:צרבתבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה