בדיקות הריון

"מבחינתי, אי אפשר לוותר על מטופל רק בגלל שהוא עוד לא נולד"

הכירו את ד"ר יובל גיאלצינסקי – הרופא היחיד בארץ שמבצע ניתוחים וטיפולים לעוברים שנמצאים עדיין ברחם אמם. הוא נותן תקווה להורים שאולי היו מבצעים הפלה – ולא פוחד מתביעות לאחר הלידה

ד’’ר גיא גיאלצ’ינסקי ד’’ר גיא גיאלצ’ינסקי
אא

ד"ר יובל גיאלצ'ינסקי (50) הוא אחד הרופאים המסקרנים וכנראה גם האמיצים בישראל היום. הוא מומחה ברפואת נשים, וברזומה שלו התמחות ברפואת העובר אצל מי שנחשב לחלוץ הראשון בתחום, פרופסור קיפרוס ניקוליידס, אצלו למד בלונדון. רגע לפני שסיים את ההתמחות וחזר לארץ, לפני למעלה מעשור, הוא צפה בפרופסור ניקוליידס מבצע ניתוח תוך רחמי – שהיה אחד הניתוחים הראשונים מסוג זה שבוצעו בעולם. במהלך הניתוח, הכניס פרופסור ניקוליידס מצלמה אל הרחם, והצופים יכלו לראות את העוברים מקרוב ממש. "זה היה עוצר נשימה", משחזר ד"ר גיאלצ'ינסקי, "ידעתי מיד שזה מה שאני רוצה לעשות".

גיאלצ'ינסקי, שעבר בשנה שעברה מביה"ח הדסה לבילינסון, מבצע כיום בארץ מגוון סוגים של טיפולים וניתוחים בעוברים שעדיין לא נולדו, במטרה, במרבית המקרים, להציל את חייהם ולאפשר לאם לסיים את ההריון בצורה תקינה. כדי לעשות זאת, הוא דואג להיות זמין בכל שעות היממה, כדי לטפל בעוברים שהתגלתה אצלם בעיה שדורשת טיפול דחוף. "אי אפשר לוותר על מטופל רק בגלל שהוא עוד לא נולד", אומר ד"ר גיאלצ'ינסקי. אין ספק שאנחנו מסכימים איתו.

הורים רבים מתבשרים במהלך ההריון, לצערם ולחרדתם, כי העובר שברחם סובל ממום כלשהו, שעלול לגרום למותו, או למום קשה במיוחד שיקשה על חייו בצורה קיצונית. הרופאים, בדרך כלל, ממליצים להורים לבצע הפלה. הניסיון במצבים אלה הוא קשה מאד. אף הורה לא חולם בלילות לגדל ילד עם מום קשה... אבל איך אפשר לוותר על נשמה שבאה לעולם? על ילד?

ד"ר גיא גיאלצ'ינסקי נותן כיום פתרון שממלא את ההורים בתקווה, במקרים רבים. רבים מן ההורים מגיעים אל גיאלצ'ינסקי ממש כמפלט אחרון לפני החלטה על הפלה, בניסיון אחרון להציל את ילדם. סיבוכים רבים של ההריון יכולים להיפתר באמצעות הטיפול שמבצע ד"ר גיאלצ'ינסקי, וסיפורים רבים ועוצרי נשימה של עוברים שזכו לחיים בזכות עבודתו, מסופרים מפה לאוזן.

כך, למשל, ביצע ד"ר גיאלצ'ינסקי ניתוח מורכב בעובר אשר סבל מגידול ענק בריאה. האישה היתה בשבוע ה-28 להריונה, כאשר נכנס ד"ר גיאלצ'ינסקי עם מחט אל כלי הדם הבודד אשר הזין את הגידול, וניתק אותו – במטרה למנוע מן הגידול אפשרות להתפתח. שבועיים לאחר הטיפול, גילדה בדיקה חוזרת שהגידול נספג כולו, נעלם לחלוטין. הריאה, שלא התפתחה כראוי לפני כן בגלל הגידול – צמחה והתפתחה לגודל המתאים. הטיפול הזה היה הראשון מסוגו בארץ, ואחד מן הבודדים בעולם.

באחד הטיפולים המורכבים יותר שביצע ד"ר גיאלצ'ינסקי, התרחש אירוע עוצר נשימה של ממש. המטופלת, בשבוע ה-22 להריונה, גילתה שהעובר שברחמה סובל מאנמיה חריפה. אנמיה ברחם עלולה להיגרם מסיבות שונות, אך התוצאה זהה – אם לעובר אין מספיק דם, הוא עלול למות בעודו ברחם. כיום, קל לזהות מצבים של אנמיה עוברית באמצעות אולטרסאונד פשוט אשר בודק את המהירות של זרימת הדם בכלי הדם של העובר. הטיפול אותו מבצע ד"ר גיאלצ'ינסקי הוא טיפול מורכב – אך גם שגרתי יחסית ביומו של הרופא – שבו חודרים אל הרחם באמצעות מחט דקה, בדומה לפעולה שנעשית בבדיקת דיקור מי שפיר. הרופא מזריק חומר הרדמה לרגלו של העובר, כדי שלא יזוז במהלך הטיפול, ולאחר מכן מזריק מנת דם אל גופו של העובר, בהתאם למצבו – לחלל הבטן, לחבל הטבור או ישירות אל הלב. טיפול כזה מתבצע מספר פעמים במהלך ההריון אצל עוברים הסובלים מאנמיה. אלא שבמקרה המדובר, ראה ד"ר גיאלצ'ינסקי שהעובר נמצא במצב קריטי ממש, והחליט להזריק את מנת הדם ישירות ללבו של העובר. אך במהלך ההזרקה – לבו של העובר הפסיק לפעום.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ד"ר גיאלצ'ינסקי ידע שעליו לפעול במהירות, מפני שבמצב כזה ישנן רק דקות ספורות עד שנגרם נזק בלתי הפיך לעובר. הוא החל לעסות את לבו של העובר באמצעות מתמר האולטרסאונד, ובהחלטה של רגע נענה להצעה של אחד הרופאים שנוכחו בטיפול – להזריק לעובר אדרנלין, כפי שעושים במצבים של דום לב אצל מבוגרים. הרופא מיהר להביא מנה של אדרנלין, וד"ר גיאלצ'ינסקי הזריק אותה ישירות ללבו של העובר. הלב חזר לפעום.

האירוע המדהים הזה אירע לפני כ-6 שנים, והילדה, שאינה מכירה כלל את הרופא שהציל את חייה, לומדת כיום בגן חובה, והיא בריאה ושלימה. מאז אותו אירוע, מכין ד"ר גיאלצ'ינסקי מנה של אדרנלין בכל טיפול אותו הוא מבצע בעוברים – רק ליתר ביטחון.

 

לא הכל ורוד

לא תמיד התוצאות טובות ונפלאות כל כך. רפואת עוברים היא נושא עדין מאד. החודשים שבהם שוהה העובר ברחם הם חודשים קריטיים עבורו, אומר ד"ר גיאלצ'ינסקי. בתוך שניה אחת הכל יכול להסתיים, חלילה. התוצאות, כך הוא מדגיש, "הן שחור ולבן. או שהטיפול מצליח והעובר חי – או שהוא מת". בין הסיפורים הרבים שמספר ד"ר גיאלצ'ינסקי יש, לצערנו, גם לא מעט סיפורים שלא הסתיימו בצורה טובה – הטיפול לא הצליח, או הצליח חלקית בלבד, והתינוק לא שרד. אלא שללא הטיפולים האלה, תינוקות רבים לא היו שורדים, בוודאות. הטיפול של ד"ר גיאלצ'ינסקי נותן להם סיכוי לחיים – וכאמור, במקרים רבים, חיים בפועל ממש.

המקרים שבהם מטפל ד"ר גיאלצ'ינסקי רבים ומגוונים מאד. כך, לדוגמא, הוא מטפל במקרים של תאומים זהים, אשר חולקים שיליה אחת. במקרים אלה לעיתים קרובות נוצר מצב שבו התאומים מעבירים דם מאחד לשני, כך שרק אחד מהם מתפתח – והשני לא מצליח לשרוד. ד"ר גיאלצ'ינסקי משתמש בלייזר על מנת לחלק את כלי הדם של השיליה לשני חלקים, כדי שכל תאום יקבל דם מחלק אחר של כלי הדם, וכך יוכלו שניהם להתפתח. באופן דומה, ישנם מצבים שבהם, בהריון תאומים, תאום אחד מפסיק לחלוטין להתפתח. מצב כזה עלול לגרום לכך שגם העובר השני לא ישרוד, אך גיאלצ'ינסקי מנתק את כלי הדם של התאומים זה מזה, על מנת שהתאום השני יוכל לשרוד ולהתפתח למרות מותו של הראשון. פעולות נוספות שמבצע ד"ר גיאלצ'ינסקי הן, לדוגמא, הכנסה של נקזים לבתי חזה של עוברים שסובלים מבעיה של הצטברות נוזלים סביב הריאות; צנתור לב לעוברים שקיימת אצלם היצרות של מסתם הלב, ועוד. רפואת עוברים, מסביר ד"ר גיאלצ'ינסקי, שונה לחלוטין מרפואה של ילדים או אפילו מרפואה של פגים. "המערכות החיוניות של העובר מותאמות לחיים במים", מסביר גיאלצ'ינסקי, "הן גם עוברות שינויים מהירים. לטיפול בעוברים בעודם ברחם יש יתרון, בזכות הסביבה המוגן של העובר והמערכות השונות שסביבו, כמו תאי גזע, המשפרות את פוטנציאל הריפוי שלו".

ד"ר גיאלצ'ינסקי מספר כי הורים רבים שפונים אליו מגיעים מכיוון שהם מסרבים לקבל את המלצת הרופאים לביצוע הפלה, ורוצים להילחם על חייו של העובר שלהם. "חלק מהמטופלים שלי דתיים, אבל לא רק", אומר הרופא. "בחלק מהמקרים הטיפולים פשוטים. רק צריך להגיע למי שזקוק להם".

 

"זה נראה לי כמו מדע בדיוני"

מלבד טיפולים מצילי חיים, מבצע ד"ר גיאלצ'ינסקי גם טיפול מורכב במיוחד, אשר אינו מציל חיים באופן ישיר – אלא מונע נכות קשה, מעוברים אשר סובלים ממום בשם "ספינה ביפידה". זהו מום שבו חלק מחוט השדרה מתפתח מחוץ לגוף, במקום בפנים. לרוב, תינוקות בעלי ספינה ביפידה סובלים משיתוק ברגליהם, ולפעמים גם מבעיות קוגניטיביות שונות. בישראל נולדים בכל שנה כמה עשרות תינוקות עם המום הזה – זאת למרות ירידה משמעותית במספר המקרים של הופעת המום, בזכות העלייה בנטילת חומצה פולית בתקופת ההריון. ד"ר גיאלצ'ינסקי מציע להורים במצב זה אפשרות של ניתוח תוך רחמי שנועד לתקן את המום. זהו ניתוח שמתבצע החל מהשבוע ה-24 להריון. במהלכו, מרוקנים מי השפיר מתוך הרחם, ובמקומם מוכנס פחמד דו חמצני – במטרה לאפשר עבודה בתוך הרחם. הניתוח מתבצע על ידי צוות רופאים רב תחומי, אשר מחדירים כלי ניתוח זעירים דרך 4 פתחים , ומתקנים את עמוד השדרה. הצלחת הניתוח נבדקת רק לאחר הלידה, והסימן הראשון להצלחה הוא כאשר התינוק שנולד מניע את רגליו – דבר שמוכיח שאין שיתוק, אף שאינו מוכיח שהבעיה כולה נפתרה.

ד"ר גיאלצ'ינסקי שמע לראשונה על הניתוח בכינוס רפואי, מפי הרופאה שפתחה אותו – ד"ר דניס לאפה מברזיל. מדובר בניתוח שנעשה בו שימוש בחמש השנים האחרונות בלבד. גיאלצ'ינסקי מעיד כי הרגיש שמדובר במעין מדע בדיוני. הוא ניגש אל ד"ר לאפה בסיום הכינוס, ובקש ללמוד ממנה כיצד לבצע את הניתוח. היא נענתה מיד, ומאז קיימת האפשרות לעבור את הניתוח בארץ, בידיו של ד"ר גיאלצ'ינסקי. חמשה עוברים בישראל עברו את הניתוח הזה, ואף שקשה עדיין להעריך כיצד תיראה ההתפתחות העתידית שלהם, כולם מראים סימנים לכך שאינם סובלים משיתוק. בנוסף, באף אחד מן המקרים לא נוצרו סיבוכים משמעותיים אצל האם. גם ברחבי העולם, בכל המקרים שבהם בוצע הניתוח – לא אירע מצב שבו העובר מת כתוצאה מהניתוח, והתינוקות שנולדו לאחר הניתוח מראים תוצאות התפתחותיות טובות באופן משמעותי מתינוקות שנותחו רק לאחר הלידה.

את הניתוחים והטיפולים, שרבים מהם אף מתועדים בצילומים ובסרטונים מדהימים, מבצע ד"ר גיאלצ'ינסקי באומץ, למרות סיכון מסוים עבורו. בשנים האחרונות הרחיב בית המשפט העליון את עילת התביעה של הורים שנולד להם ילד בעל מום כלשהו. במקרה שבו מתברר שהיתה רשלנות כלשהי של הצוות הרפואי, הורים כאלה עשויים להיות מפוצים בסכומים גבוהים עבור רוב ההוצאות הרפואיות של הילד, כולל צרכים שיקומיים וסיעודיים. רופאים רבים חוששים מתביעות משפטיות, מה שגורם לריבוי של בדיקות רפואיות מורכבות, ולעודף המלצות להפסקת הריון. הנתונים מוכיחים כי חמישית מההפלות שבוצעו ב-25 השנים האחרונות בארץ התרחשו בגלל חשד למום אצל העובר, וכי שיעור ההפלות שהתבצע בגלל סיבה זו עלה בשני העשורים האחרונים בלא פחות מ-17 אחוזים. המצב הזה אבסורדי, טוען ד"ר גיאלצ'ינסקי. "רופא שאמור לשמור על העובר – הוא זה שלמעשה קובע שאין לו זכות קיום", הוא אומר. "רופא שרוצה להגן על עצמו חייב 'לחתוך' לכאן או לכאן, וכל מקרה שיש בו ספק מופנה להפסקת הריון". ד"ר גיאלצ'ינסקי אף מוסיף כי בדיקות רבות מראות שינויים גנטיים שהרופאים לא באמת מבינים את משמעותם, כך שעוברים רבים שההריון שלהם הופסק – היו יכולים להיוולד כתינוקות בריאים לחלוטין. ד"ר גיאלצ'ינסקי לוקח על עוברים כאלה אחריות משותפת עם ההורים. הוא מספק להורים את ההסבר המלא אודות הטיפול שהוא יכול לספק, כולל יתרונות וחסרונות, ובמידת האפשר, מעניק להם מספר ימים עד לקבלת ההחלטה, כדי שיוכלו לעכל את המצב ולקבל החלטה מושכלת. "זו אחריות אדירה", מסכם ד"ר גיאלצ'ינסקי, "אבל אני מרגיש שאין ברירה. אי אפשר לראות אדם שעומד למות, ולא לנסות להציל אותו".

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

תגיות:טיפולרפואהעוברבדיקותמומים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה