בדיקות הריון

מה זה תסחיף מי שפיר, ולמה הוא מסוכן?

תסחיף מי שפיר הוא תופעה נדירה – אך קטלנית, אשר עלולה להתרחש במהלך ההריון או הלידה. מהם גורמי הסיכון, והאם אפשר למנוע את התופעה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תסחיף מי שפיר הוא תופעה נדירה, שמהווה את אחת מן הסכנות הגדולות ביותר ליולדות ולעובריהן. תסחיף מי שפיר הוא מצב שבו חלקים מנוזל השפיר שברחם חודרים אל כלי הדם של האם. חדירה כזו גורמת לאי יציבות של הלב ושל הריאות, והתוצאה היא קטלנית. בעבר, 90% מן הנשים שסבלו מן התופעה – מתו בעקבותיה. היום, עם העלייה במודעות לתופעה ואפשרויות הטיפול המתקדמות, אחוזי התמותה ירדו מ-90% לפחות מ-50%. עדיין, מדובר בתופעה קטלנית, ונשים שלקו בה, גם אם שרדו, עלולות לסבול מנזקים נוירולוגיים משמעותיים, ולעיתים מפגיעה רב מערכתית בכליות או בכבד. נשים רבות נאלצות לעבור כריתת רחם בעקבות מצבן. גם לעוברים נשקפת סכנה, החל במצוקה עוברית ועד למוות תוך רחמי. לעיתים, עוברים ששרדו את התופעה סובלים מסיבוכים עצביים, כמו למשל שיתוק מוחין.

התופעה אינה שכיחה: אף שהמחקרים אינם חד משמעיים בנוגע לשכיחות שלה, מדובר באחת מתוך 15-35 אלף לידות. גורמי הסיכון לתסחיף מי שפיר הם גיל האישה – מעל גיל 35, ובעיקר מעל גיל 40, הסיכון עולה; לידות קשות עם התערבות רפואית בעבר; ריבוי מי שפיר; רעלת הריון; בעיות בשיליה וקרעים ברחם או בצוואר הרחם.

 

תסחיף מי שפיר – סימני אזהרה

תסחיף מי שפיר הוא תופעה שלא ניתן לצפותה מראש, ולכן גם אין אפשרות למנוע אותה. סימני האזהרה אשר מצביעים על אפשרות של תסחיף מי שפיר הם קשיי נשימה משמעותיים, ירידה פתאומית של לחץ הדם, עילפון ודימום חזק. אלו מחייבים פנייה מידית לבית החולים.

הטיפול במצב של תסחיף מי שפיר הוא טיפול תומך בעיקרו – ייצוב מצבה של האישה, תמיכה במערכת הנשימה וטיפול במערכות הלב וקרישת הדם. טיפול מידי עשוי להציל חיים, אך בצער רב, גם טיפול מלא אינו מספיק תמיד.

מלבד העובדה שמדובר בתופעה נדירה, כדאי לדעת שלא מדובר בתופעה חוזרת. אישה ששרדה מצב של תסחיף מי שפיר, לא סביר שתלקה בו בשנית בהריון נוסף.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

תגיות:בדיקות הריוןתסחיף מי שפיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה