חדשות בארץ

עוד לפני הבחירות: נתניהו יטוס לצ’אד ויכריז על חידוש היחסים עמה

בעקבות ביקורו ההיסטורי בישראל של נשיא צ'אד, אידריס דבי, בחודש נובמבר, יקיים ראש הממשלה בקרוב ביקור גומלין בצ'אד, במסגרתו יכריז עם דבי על חידוש היחסים בין שתי המדינות

נשיא צ’אד, אידריס דבי, בביקורו בארץ, נובמבר 2018 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)נשיא צ’אד, אידריס דבי, בביקורו בארץ, נובמבר 2018 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו יטוס לצ'אד עוד לפני הבחירות, ובמהלך ביקורו בה יכריז עם נשיאה, אידריס דבי, על חידוש היחסים בין שתי המדינות. כך דיווחה הערב (חמישי) גילי כאן ב"כאן חדשות".

נשיא צ'אד הגיע בסוף חודש נובמבר האחרון לביקור היסטורי בישראל. צ'אד - מדינה מוסלמית השוכנת במרכז יבשת אפריקה - ניתקה את היחסים עם ישראל בשנת 1972 בשל לחצים שהפעילו עליה מנהיגיהן של מדינות מוסלמיות, ביניהם שליט לוב דאז, מועמר קדאפי. בשנים האחרונות התקיימו בין שתי המדינות מגעים דיפלומטיים חשאיים מאחורי הקלעים. בין היתר, בעבר דווח כי דורי גולד - שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד החוץ - ביקר לפני כשנתיים בצ'אד ונפגש עם הנשיא דבי. 

במסיבת העיתונאים שערכו נתניהו ודבי בירושלים שיבח ראש הממשלה את נשיא צ'אד על המנהיגות שהוא מגלה: "כמנהיג של מדינה אפריקאית חשובה שבה חי רוב מוסלמי, הגעתך לביקור בישראל במטרה לחדש את הידידות והיחסים בינינו מצביעה על מה שעתיד להתרחש עם מדינות אפריקאיות נוספות, ואני מאמין שאתה סולל עבור אחרים את הדרך". נתניהו הוסיף כי ישראל מעוניינת להרחיב את היחסים עם צ'אד בכל התחומים: "ראשית במלחמה בטרור, זאת מטרה משותפת לכל המדינות. לתת לאזרחינו את מה שמגיע להם: ביטחון, מזון, מים נקיים, בריאות, רפואה – כל מה שאני חושב ששיתוף הפעולה בינינו יכול להפיק לתועלת אזרחי שתי המדינות". הוא ציין כי ישראל שיתפה פעולה עם מדינות אפריקה בתחומים אלו בשנות ה- 60 וה- 70 של המאה הקודמת, במיוחד בתחום החקלאות והמים: "שיתוף פעולה זה הופסק, וכעת הוא פורח שוב".

נשיא צ'אד אמר במסיבת העיתונאים כי ביקורו יאפשר לפתוח "דף חדש" ביחסים בין שתי המדינות, שנותקו לדבריו "בנסיבות היסטוריות". הוא ציין כי הניתוק לא היה מוחלט: "היחסים נמשכו כל העת, גם אם לא היו מגעים דיפלומטיים". הוא הבהיר כי ביקורו בישראל משקף את כוונתה של צ'אד לתת למגעים עם ישראל ביטוי פומבי: "הרצון הוא להיכנס לעידן חדש של שיתוף פעולה וחידוש היחסים הדיפלומטיים".

תגיות:צ'אדאידריס דבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה