חדשות יהדות

בג"ץ בפסיקה מקוממת: בתי ספר ממ"ד יחויבו להכין את הבנות לצה"ל

פסיקה מקוממת וכואבת: בתי ספר ממלכתיים דתיים יחויבו להכין את הבנות לשירות צבאי בצה"ל

  • ג' שבט התשע"ט
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

פסיקת בג"ץ קובעת: בתי ספר ממלכתיים-דתיים יחויבו להכין את הבנות לשירות צבאי. ההכנה לשירות, שעד כה היתה קיימת לבנים, תורחב ותונגש גם לבנות.

מדובר בפסיקה חסרת התחשבות בגישת ההלכה לשירות נשים בצבא. עד כה, רוב הבנות הלומדות במסגרות ממלכתיות דתיות לא המשיכו לשירות צבאי. החשש עתה הוא כי ההכנה של בתי הספר תהפוך את השירות הצבאי לבנות, ללגיטימי, בעוד שגדולי ישראל אסרו זאת מכל וכל.

בעקבות החלטת בג"ץ, מעתה משרד החינוך יחויב לממן פעילות הסברה והכנה לצה”ל בתוך בתי הספר לבנות, בדיוק כמו לבנים. כחלק מהפעילות של ההכנה לצבא, הבנות ילמדו מהם האתגרים במערכת המורכבת הזו וכיצד להתמודד עמם. חלק מההדרכה יכלול אף מפגשים עם גורמים שונים המדגימים את אפשרויות השילוב בצה"ל. כאמור, מדובר בצעד מסוכן שעלול לגרום לבנות רבות לשקול את השירות הצבאי כלגיטימי..

פסק הדין ניתן בעתירה שהוגשה ל ידי מספר עורכי דין נגד משרדי החינוך, הביטחון, המשרד לשוויון חברתי וצה"ל. בפסק הדין, קבעו השופטים כי "אם סבורה מערכת החינוך הממלכתית-דתית כי יש צורך להכין את הבן הדתי לאתגרי השירות, למה ייגרע חלקה של הבת הדתייה?".

השופטים אף העזו לקבוע דעה בנוגע לסוגיה ההלכתית של שירות בנות בצה"ל. "העמדה ההלכתית בנוגע לשירות נשים בצה"ל מורכבת יותר, וכשם שיש רבנים שאסרו, יש שהתירו", נכתב בפסק הדין.

חשוב לזכור ולהדגיש כי עמדתם של הרבנים היא כי אין לבנות לשרת בצבא. החזון איש, מגדולי הפוסקים בדורות הקודמים, קבע כי שירות נשים בצה"ל נכלל בגדר של "ייהרג ואל יעבור". צה"ל הוא גוף צבאי, שאינו מנוהל על פי ההלכה, ועל כן בנות שמחליטות להתגייס ייתקלו בקשיים רבים מאוד בניסיון לשמור על ההלכה.

למה חרדים לא מתגייסים לצבא? 10 תשובות על הנושא הטעון ביותר במדינה.

טופז גולדנברג התגייסה לחיל האוויר מתוך רצון לתרום למדינה, ומתוך תקווה שתוכל לשמור מצוות גם בצבא. לתדהמתה, גילתה פעם אחר פעם כי השירות הצבאי מתנגש ללא הרף עם דרישות ההלכה. קראו את דבריה.

תגיות:בנותצה"לבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה